صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

شما مي‌توانيد زندگي‌تان را در سال 2014 تغيير دهيد

نظر پزشکان در مورد رژيم لاغري جديد به نام 5:2

رژيم 5:2 ! خيلي از ما تا به حال نام اين رژيم را نشنيده‌ايم اما طرفداران رژيم‌هاي غذايي مختلف و آنهايي که اهل رژيم‌هاي مستمر و به قول خودشان سخت نيستند، با آن آشنايي کاملي دارند. رژيم 5:2، يکي از جديدترين انواع رژيم‌هاي غذايي است که براي اولين بار بين انگليسي‌ها رواج يافت و کم‌کم به تمام کشورهاي اروپاي غربي و آمريکا راه يافت. شعار «سرعت و سادگي» که اين رژيم خاص غذايي يدک مي‌کشد، باعث شده است که طرفداران زيادي در بين مشاهير جهان هم پيدا کند. چهره‌هاي مشهور زيادي هستند که درباره اين رژيم غذايي نوظهور تبليغ کرده‌اند. اگر مي‌خواهيد با ويژگي‌ها، مزايا و معايب اين رژيم بيشتر آشنا شويد، اين مطلب را بخوانيد.

کد خبر: 694

مجله سلامت/ رژيم 5:2 ! خيلي از ما تا به حال نام اين رژيم را نشنيده‌ايم اما طرفداران رژيم‌هاي غذايي مختلف و آنهايي که اهل رژيم‌هاي مستمر و به قول خودشان سخت نيستند، با آن آشنايي کاملي دارند. رژيم 5:2، يکي از جديدترين انواع رژيم‌هاي غذايي است که براي اولين بار بين انگليسي‌ها رواج يافت و کم‌کم به تمام کشورهاي اروپاي غربي و آمريکا راه يافت. شعار «سرعت و سادگي» که اين رژيم خاص غذايي يدک مي‌کشد، باعث شده است که طرفداران زيادي در بين مشاهير جهان هم پيدا کند. چهره‌هاي مشهور زيادي هستند که درباره اين رژيم غذايي نوظهور تبليغ کرده‌اند. اگر مي‌خواهيد با ويژگي‌ها، مزايا و معايب اين رژيم بيشتر آشنا شويد، اين مطلب را بخوانيد.
کتاب رژيم 5:2 با شعار «شما مي‌توانيد زندگي‌تان را در سال 2014 تغيير دهيد» وارد بازار کتاب انگلستان شد و خيلي زود به يکي از پرفروش‌ترين کتاب‌هاي حوزه تغذيه تبديل شد. سادگي، انعطاف‌پذيري و آزادي در عين حفظ پول و کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مختلف، تنها با 2 روز رژيم در هفته، مهم‌ترين ادعاي مطرح‌شده در اين کتاب است. هرچند که در اين کتاب، نکته‌هاي زيادي درباره سلامت‌بخش بودن اين رژيم مطرح شده، اما واقعيت اين است که شواهد علمي چنداني براي اثبات اين مدعيات ارائه نشده است.

کافي است هفته‌اي دو روز رژيم بگيريد!
رژيم 5:2، يک رژيم غذايي هفتگي است که براساس آن، خانم‌ها مي‌توانند 2 روز از هفته را فقط 500 کيلوکالري انرژي دريافت کنند و در 5 روز باقي‌مانده هفته، بدون محدوديت و هر چقدر که دلشان خواست، غذا بخورند. محدوديت غذايي 2 روز هفته براي آقايان، 600 کيلوکالري است. بسياري از ابداع‌کنندگان اين رژيم بر اين باورند که ايجاد نکردن محدوديت‌هاي طولاني‌مدت در خورد و خوراک، باعث مي‌شود تا فرد بتواند براي مدتي طولاني از اين رژيم غذايي پيروي کند و وزنش را تا حد ايده‌آل پايين بياورد يا حتي ثابت نگه‌دارد. سفيده تخم‌مرغ آب‌پز، سوپ‌هاي رقيق، سبزي‌هاي خام، چاي و قهوه تلخ، مقداري کمي از گوشت‌هاي بدون چربي و بخارپز يا تنوري مانند گوشت سينه مرغ يا ماهي و آب، جزو خوراکي‌هاي کم‌کالري‌اي هستند که مي‌توان در 2 روز کم‌کالري مصرف کرد. انتخاب نوع و حجم غذاهاي 5 روز باقيمانده هفته هم با خود فرد خواهد بود.

نگاه متخصص تغذيه
دکتر محمدحسن انتظاري مي‌گويد رژيم 5:2 مانند خيلي رژيم‌هاي ديگر غيرعلمي است.
رژيم‌هايي که مد مي‌شوند و از مد مي‌افتند

به ‌نظر شما، دليل ظهور و گسترش رژيم 5:2 چه بوده است؟
با صنعتي و ماشيني شدن جوامع، نرخ ابتلا به اضافه‌وزن و چاقي هم بالا رفته است. از اين رو، آمار ظهور و گسترش انواع رژيم‌هاي غيراصولي و غيرعلمي مانند رژيم آب، رژيم سبزي، رژيم 5:2 و حتي گوشواره‌هاي مغناطيسي براي کاهش وزن‌هاي سريع و شديد هم افزايش يافته است.

يعني شما اين رژيم را علمي نمي‌دانيد؟
نه، تغذيه، علم تعادل، تناسب و تنوع است. يک فرد چاق، لاغر يا حتي فردي که وزن ايده‌آلي دارد بايد براي حفظ سلامت خود هر روز از تمام گروه‌هاي غذايي بر حسب نياز بدنش، انرژي دريافت کند. اين در حالي است که براساس رژيم 5:2، فرد 2 روز در هفته از دريافت برخي از ترکيبات غذايي موجود در هرم غذايي منع مي‌شود و اين يعني به ‌مرور زمان بدن در معرض آسيب‌هاي مختلفي قرار خواهد گرفت. ضمن اينکه گاهي گرسنگي‌ شديد، مي‌تواند بدن فرد را بيشتر مستعد ابتلا به چاقي کند.
اما در رژيم 5:2، فرد فقط 2 روز از هفته ممکن است احساس گرسنگي کند يعني همين 2 روز، مي‌تواند بدن را براي خوردن بيشتر، حريص کند؟
بله، واقعيت اين است که وقتي يک رژيم غذايي جديد را شروع مي‌کنيم، شايد در ابتدا بتوانيم آن را تحمل کنيم و مقداري از وزنمان را هم پايين بياوريم اما رژيم‌هاي غيراصولي، بعد از مدتي توان بدن را براي تحمل گرسنگي‌هاي غيرمنطقي کم مي‌کنند و باعث مي‌شوند فرد بيشتر از قبل غذا بخورد و مستعد ابتلا به چاقي و اضافه‌وزن شود.

منظورتان اين است که رژيم 5:2، يک رژيم پايدار نيست و نمي‌توان براي مدت طولاني آن را ادامه داد؟
دقيقا همين‌طور است و نمي‌توان اين رژيم را يک رژيم پايدار دانست. در رژيم‌هاي غذايي پايدار و اصولي، بدن فرد به‌تدريج با برنامه غذايي هماهنگ مي‌شود. فردي که براي يکي- دو سال، رژيم اصولي داشته، ديگر اگر خودش هم بخواهد، نمي‌تواند پرخوري کند چون بدنش به آداب غذايي جديد عادت کرده اين در حالي است که در رژيم 5:2،‌ بدن با گرسنگي و سيري پي در پي مواجه مي‌شود. زماني که 2 روز از هفته فقط 500 يا 600 کيلوکالري انرژي دريافت ‌کنيم، گرسنگي شديد باعث آسيب به سيستم ايمني و قلبي و عروقي مي‌شود. از اين رو، چنين رژيمي نه‌تنها نمي‌تواند مادام‌العمر باشد بلکه يک سال هم دوام نمي‌آورد و فرد را دوباره به سوي چاقي بيش از قبل، سوق مي‌دهد. لاغري کوتاه‌مدت ناشي از رژيم 5:2 هم اصلا علمي نيست و به ‌سرعت قابل برگشت خواهد بود بنابراين به ‌نظر مي‌رسد که ريشه اين رژيم نادرست هم مانند خيلي از رژيم‌هاي غذايي ديگر، کمتر از يکي- دو سال آينده کنده شود.

مهم‌ترين مشکل رژيم 5:2 چيست؟
عدم تعادل در ميزان کالري دريافتي، بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مشکل اين رژيم است. کم و زياد کردن ناگهاني و شديد کالري دريافتي در طول هفته، باعث آسيب جدي سيستم‌هاي داخلي بدن مانند سيستم گوارشي، قلبي-عروقي و ايمني مي‌شود و فرد را مستعد ابتلا به انواع بيماري‌ها مي‌کند. شايد ميانگين کالري دريافتي با رژيم 5:2 در طول هفته کم شود اما آسيب‌هاي جدي ناشي از اين رژيم جهشي، قابل چشم‌پوشي نخواهد بود.

مگر حداقل ميزان کالري مورد نياز براي يک فرد بزرگسال چقدر است؟
در رژيم‌هاي لاغري علمي، دريافت روزانه کمتر از 1100 کيلوکالري براي خانم‌ها و کمتر از 1200 کيلوکالري براي آقايان را توصيه نمي‌کنيم و مطمئن باشيد که دريافت 500 يا 600 کيلوکالري، حتي براي 2 روز در هفته هم مي‌تواند بدن را با گرسنگي شديد مواجه کند و سلامت بافت‌هاي حياتي را به خطر بيندازد. زماني که بدن از طريق مواد غذايي انرژي کافي دريافت نکند، شروع به دريافت انرژي از ماهيچه‌هاي دست و پا و در موارد افراطي از ماهيچه‌هاي قلب خواهد کرد. در واقع، کمبود انرژي و گلوکز در بدن، باعث مي‌شود که مغز براي حفظ انرژي بدن سراغ ماهيچه‌ها برود و سوخت مورد نياز خود را به‌صورت گلوکز دربياورد و تامين کند. از اين رو، مي‌توان تحليل عضلاني را هم از ديگر عوارض اين رژيم نادرست و غيرعلمي دانست.

پس چرا ما نام بسياري از مشاهير هنري را در بين طرفداران اين رژيم‌هاي غيراصولي مي‌بينيم؟
اين هم مي‌تواند سياستي از سوي ابداع‌کنندگان چنين رژيم‌هايي باشد تا با استفاده از چهره‌هاي پرطرفدار و شناخته‌شده، بتوانند تکنيک‌هاي غيرعلمي خود را در جامعه عرضه کنند و به‌ سودهاي کلاني برسند.

نگاه فوق‌تخصص گوارش و کبد
عوارض گوارشي رژيم 5:2
دکتر شهرام آگاه، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي ايران
هر رژيم لاغري جديد و غيرعلمي که تازه وارد بازار رژيم‌درماني مي‌شود، مشکلات و عوارضي براي فردي که از آن پيروي مي‌کند، به ‌دنبال مي‌آورد. يکي از اين رژيم‌هاي غذايي جديد، رژيم 5:2 است که مشکلات گوارشي ر ا در پي دارد. برخي از پيروان اين رژيم، مدعي‌اند که ظرف مدت کوتاهي توانسته‌اند وزن قابل‌توجهي کم کنند و از اين موضوع، خوشحال هم هستند در حالي که کاهش وزن‌هاي کوتاه‌مدت، بدون کنترل و شديد، مي‌تواند باعث بروز عوارض خطرناکي مانند تشديد بيماري کبد چرب يا ايجاد اختلال در آنزيم‌هاي کبدي شود.
از طرف ديگر، زماني که 2 روز در هفته فقط 500 يا 600 کيلوکالري انرژي دريافت شود، در روزهاي بعدي فرد به علت گرسنگي، غذاي بيشتري مي‌خورد و اثر رياضت کشيدن 2 روز قبل خود را از دست مي‌دهد و دچار عوارضي مانند اضافه‌وزن، چاقي و حتي کبد چرب خواهد شد. نکته ديگر اينجاست که برخي از مشکلات گوارشي هم با اين رژيم خاص تشديد مي‌شوند؛ مثلا معده افرادي که 2 روز غذاي کمي مصرف مي‌کنند، به دريافت حجم کم غذا عادت مي‌کند. حالا اگر اين فرد در روزهاي بعدي غذاي بيشتري بخورد، دچار عوارضي مانند ايجاد يا تشديد سوءهاضمه خواهد شد بنابراين رژيم 5:2 نمي‌تواند رژيم مناسب و طولاني‌مدتي براي افرادي که مي‌خواهند سيستم گوارشي سالمي داشته باشند، باشد.

نگاه متخصص قلب و عروق
عوارض قلبي رژيم 5:2
دکتر محمدرضا رجبي، فلوشيپ آنژيوگرافي و آنژيوپلاستي و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي شاهد

رژيم غذايي 5:2، نوعي رژيم غذايي است که داراي دوره‌هاي گرسنگي است و فرد را حداقل براي 2 روز در طول هفته، وادار به تحمل گرسنگي مي‌کند. زماني که بدن با گرسنگي طولاني‌مدت يا محدوديت شديد در دريافت کالري مواجه مي‌شود، ممکن است دچار کم‌آبي هم بشود و ريزمغذي‌هاي کافي دريافت نکند. از طرف ديگر، فشار فراواني به سيستم قلبي و عرقي فرد در آن 5 روز باقيمانده هفته که بدون محدوديت غذايي خوراکي‌هاي فراواني مصرف مي‌کند، وارد مي‌شود. اين فشار براي افرادي که زمينه ابتلا به بيماري‌هاي قلبي دارند يا به اين بيماري‌ها مبتلا هستند، بيشتر خواهد بود. تنگي نفس و احساس تپش قلب از عوارض قلبي و عروقي‌اي است که مي‌تواند طرفداران رژيم 5:2 و هر رژيمي که در آن دوره‌هايي از گرسنگي و پرخوري وجود دارد، تهديد کند. به‌طور کلي، بهتر است افرادي که مي‌خواهند سلامت سيستم قلبي و عروقي خود را حفظ کنند، از رژيم‌هاي لاغري‌اي پيروي کنند که بتوانند در تمام طول دوران رژيم، يک برنامه غذايي مشخص با دريافت انرژي کافي و تعيين‌شده از تمام گروه‌هاي غذايي داشته باشند. در کل، رژيم‌هاي بسيار کم‌کالري، مي‌توانند تمام ارگان‌هاي حياتي بدن را تحت‌تاثير قرار بدهند. با اين حال، شايد رژيم‌ 5:2 باعث ابتلا به بيماري قلبي در افرادي با قلب سالم نمي‌شود اما مي‌تواند علائم بيماري قلبي مانند تپش قلب و تنگي نفس در آنها ايجاد کند.

نگاه فوق‌تخصص کليه و مجاري ادراري
عوارض کليوي رژيم 5:2
دکتر آريا جنابي، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي ايران
يکي از مزايايي که ارائه‌دهندگان رژيم 5:2 مطرح کرده‌اند، کاهش IGF1 و ارتقاي سلامت کليه‌ها است. IGF1، يک ترکيب پلي‌پپتيدي و نوعي فاکتور رشد شبه‌انسولين است که به‌طور طبيعي در بدن توليد مي‌شود. کاهش شديد دريافت کالري در 2 روز هفته و دريافت نامحدود کالري در روزهاي ديگر هفته، ربطي به کاهش فاکتور IGF1 و افزايش سلامت کليه‌ها يا سلامت عمومي بدن ندارد و اين مساله از نظر علمي اصلا قابل توجيه نيست. البته اگر ميزان دريافت مواد قندي از طريق برخي رژيم‌هاي غذايي در بدن کاهش يابد، ميزان فيلتراسيون گلومرولي يا فشار داخل گلومرول‌ها (GFR) هم کم مي‌شود و اين مساله، ربط چندان مستقيمي به کم شدن IGF1 ندارد.
در ضمن رژيم غذايي لاغري صحيح و موفق، رژيمي است که مجموع کالري دريافتي آن روزانه کاهش يابد وگرنه، رژيم‌هايي که 2 روز محدود و 5 روز نامحدود هستند، کمکي به سلامت عمومي بدن، کاهش وزن و سلامت کليه‌ها نمي‌کنند و حتي مي‌توانند زمينه افزايش وزن را فراهم و به کليه‌ها فشار وارد کنند. از اين رو، رژيم 5:2 جزو رژيم‌هاي علمي و مورد تاييد نيست. در نهايت اينکه رژيم 5:2، رژيم مناسبي براي کليه‌ها نيست. به‌طور کلي، بايد براي حفظ سلامت کليه‌ها، رژيم غذايي منظم، کم‌نمک و کم‌‌پروتئين داشته باشيم. هرچه رژيم‌هاي غذايي، ناگهاني‌تر يا مانند رژيم 5:2، هجومي و نامنظم‌تر باشند، آسيب بيشتري در طولاني‌مدت به کليه‌ها خواهند رساند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر