صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

طبع من/

مواد غذايي ضد کم خوني را بشناسيد

آهن موجود در خرما براي جبران کم‌خوني مفيد است. ترکيبات مهم آن، از جمله منيزيم، داراي اثرات ضد سرطاني مي‌باشند. ميزان قابل توجه فسفر خرما در فعاليت‌هاي فکري بسيار مؤثر است.

کد خبر: 595

سلامت نيوز/ آهن موجود در خرما براي جبران کم‌خوني مفيد است. ترکيبات مهم آن، از جمله منيزيم، داراي اثرات ضد سرطاني مي‌باشند. ميزان قابل توجه فسفر خرما در فعاليت‌هاي فکري بسيار مؤثر است.
دکتر محمدحسين صالحي سورمقي،دکتراي فارماکوگنوزي در مجله دنياي تغذيه نوشت: خرما به تنهايي يا به همراه لبنيات و يا گردو و بادام، براي فعاليت‌هاي سنگين، روزه گرفتن، خستگي مفرط و فعاليت‌هاي فکري که احتياج به انرژي زياد دارند، بسيار مفيد است. فيبر يا الياف خرما مي‌تواند به کاهش چربي کمک کند. به علت داشتن قند، موسيلاژ و مواد پکتيکي، نرم کننده سينه و ضد سرفه است. خرما همچنين قواي جنسي را افزايش مي‌دهد.
آهن موجود در خرما براي جبران کم‌خوني مفيد است. ترکيبات مهم آن، از جمله منيزيم، داراي اثرات ضد سرطاني مي‌باشند. ميزان قابل توجه فسفر خرما در فعاليت‌هاي فکري بسيار مؤثر است.
خرما همچنين اسيد بيش از حد معده را خنثي مي‌کند. با توجه به مصرف بسيار زياد و طولاني خرما در دنيا، تجربيات زيادي از خواص خرما در فرهنگ‌هاي ملل مختلف وجود دارد که بسياري از آنها در سال‌هاي اخير از نظر علمي تأييد شده‌اند. مواردي از آثار تجربي گزارش شده خرما در فرهنگهاي عاميانه جهان به شرح زير مي‌باشد:
خوردن خرما (به تنهايي يا با شير) باعث ايجاد خواب راحت مي‌شود.
خرما قواي بينايي و شنوايي را تقويت مي‌کند.
داراي خاصيت ضد ميکروب و قارچ بوده و قواي بدن را در برابر امراض افزايش مي‌دهد.
باعث افزايش شير مادران و همچنين آرامش در دوران بارداري مي‌شود.
هضم کننده غذا و مقوي معده است.
موجب رفع عطش، ضد اسهال و پاک کننده اخلاط سينه است.
غير از موارد بالا، ده‌ها اثر تجربي ديگر در فرهنگ‌هاي مختلف از خرما گزارش شده است.

ميزان مصرف 
مقدار مصرف خرما در شرايط مختلف برحسب عدد گزارش نشده است و در حد مصرف خوراکي که در جهان مرسوم است، ميتوان مصرف نمود.

عوارض جانبي
با توجه به اينکه خرما حاوي مقدار زيادي قند مي‌باشد، نبايد در مصرف آن افراط نمود. افراد ديابتي نيز با اينکه از خوردن آن محروم نيستند، ولي بايد برحسب وضعيت خود مصرف نمايند. مصرف بيش از حد خرما مي‌تواند موجب پوسيدگي دندان‌ها و چاقي شود.

مهمترين اثرات گزارش شده 
ضد کم خوني، ضد سرطان‌هاي روده بزرگ، کبد، دهان، طحال، معده، گلو، رحم و واژن، ضد قارچ کانديدا، ضد يبوست، ضد سرفه، ضد اسهال، ضد تب، درمان آنفلوآنزا، رفع سردرد، ضد ميکروب، بهبود همورئيد، محافظ کبد، ضد التهاب، افزايش‌دهنده قواي جنسي، ادرارآور، خلط‌آور، بهبود درد معده، رفع تشنگي، رفع تهوع و استفراغ و داراي خاصيت استروژني.

پسته
با توجه به ترکيبات بسيار باارزش آلي و معدني موجود در مغز پسته، مطالعات زيادي بر روي آن انجام شده و خواص ارزشمند آن به شرح زير مورد تأييد قرار گرفته است:

اثرات قلبي- عروقي (کاهش چربي، کلسترول و ليپوپروتئينها)
پژوهش‌هاي زيادي نشان داده است که مصرف پسته مي‌تواند مشکلات قلبي - عروقي را کاهش دهد. در مطالعات جديد، دليل اين امر را وجود اسيدهاي چرب غيراشباع به مقدار زياد و مقدار بسيار کم اسيدهاي چرب اشباع در روغن پسته مي‌دانند. پژوهشگران اعلام نموده‌اند که پسته به علت داشتن روغني که حاوي مقدار زياد اسيدهاي چرب غيراشباع و کمي اسيدهاي چرب اشباع مي‌باشد، در کاهش کلسترول و در نتيجه کاهش بيماري‌هاي قلبي مؤثر است. آنها معتقدند که مصرف روزانه حدود 43 گرم مغز پسته چنين تأثيري خواهد داشت. يکي ديگر از دلايل تأثير پسته در کاهش امراض قلبي – عروقي، فيبرهاي موجود در آن است. مغز پسته حاوي فيبرهاي نامحلول (سلولزها، همي سلولزها و ليگلنان) به ميزان 97 درصد و فيبرهاي محلول به ميزان 3 درصد مي‌باشد که فيبرهاي نامحلول آن داراي اين خاصيت (حفاظت قلب) هستند.

زيره سياه
مهمترين خواص زيره ضد نفخ، درد و اسپاسم آن مي‌باشد که مشابه رازيانه يا ميوه‌هاي ديگر خانواده جعفري است. از اثرات ديگر آن مي‌توان آثار محرک معده براي هضم غذا، ادرارآور، ضد کرم، ضد تشنج، تا حدي قاعده‌آور و
به‌عنوان نيرودهنده را نام برد.

عوارض جانبي 
فرآوردههاي زيره در حد توصيه شده خوراکي يا دارويي عارضه جانبي ندارند. مصرف بيش از حد و يا طولانيمدت آن براي افرادي که التهاب کليه دارند، توصيه نمي‌شود. همچنين مصرف بيش از اندازه يا طولاني مدت اسانس زيره ممکن است باعث صدماتي به کليه و کبد گردد.

مهمترين اثرات گزارش شده 
ضد کرم، ضد کمخوني، ضد ميکروب، ضد هيستامين، ضد سرطان، ضد تورم، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد قارچ، صفراآور، ادرارآور، هضم کننده غذا، قاعده‌آور، خلطآور، شيرافزا، لاروکش، شل کننده ماهيچه ها، محرک و مقوي معده.

خاصيت آنتي اکسيدان
ترکيبات اکسيدکننده نقش مهمي در بروز بيماري‌هاي التهابي، فشار خون، امراض قلبي- عروقي، حمله و ضربات، سرطان، ايدز، آلزايمر و پارکينسون دارند. گرچه بدن به طور طبيعي اکسيدان‌ها را خنثي مي‌کند، ولي رژيم غذايي حاوي آنتي‌اکسيدان، تأثير بسزايي در جلوگيري از اين بيماري‌ها دارد.

ضد کم خوني
کمبود فولات مي‌تواند باعث مشکلاتي چون کم خوني مگالوبلاستيک شود. همچنين، کمبود اين ماده عامل بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي است. با توجه به اينکه پسته حاوي فولات و آهن مي‌باشد، به بهبود کم خوني کمک مي‌کند.

طريقه و ميزان مصرف
پودر ميوه: مي‌توان تا روزي 6 گرم (يک قاشق غذاخوري) ميوه خرد يا پودرشده را با آب ميل کرد.
تنتور: 4 ميليليتر (يک قاشق سوپخوري) تا چهار نوبت در روز ميل شود.
رايحه: حداکثر تا 6 قطره اسانس در روز ميل شود. بايد توجه کرد که هيچ نوع اسانس خالص را نبايد مستقيماً به صورت خوراکي مصرف نمود؛ چون باعث تحريک دهان و مخاط دستگاه گوارش مي‌شود. براي مصرف اسانس، آن را بايد رقيق و يا در موارد خوراکي يا مايعات مخلوط کرد.

موارد استفاده عمومي زيره
مهمترين استفاده زيره در تهيه انواع ادويه‌ها، بخصوص در شرق دنياست. همچنين جهت معطر کردن انواع نان، بخصوص نان جو از آن استفاده مي‌شود. از زيره سياه در انواع غذاهاي اروپايي و پودر کاري نيز استفاده مي‌گردد. استفاده‌هاي متنوع ديگر زيره در انواع پنيرها، کيکها و به صورت چاي کيسه‌اي به عنوان ضد نفخ مي‌باشد. از رايحه زيره در تهيه صابون‌ها، لوسيون‌ها و صنايع عطرسازي استفاده مي‌شود. از زيره به عنوان اشتهاآور، هضم کننده غذا و دفع کرم‌هاي دستگاه گوارش به همراه غذاي روزانه استفاده مي‌گردد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر