صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

دلايلي براي خوردن پياز

ارزشي که قدما براي پياز قائل بودند، بي‌دليل نيست زيرا تحقيقات گسترده پژوهشگران در دهه اخير از حقايق جالبي در اين زمينه پرده برداشته است. اگر از افرادي هستيد که علاقه‌اي به مصرف پياز ندارند، حتماً اين مطلب را بخوانيد.

کد خبر: 4989

پياز از قديمي‌ترين سبزي‌هايي است که بشر استفاده مي‌کند. از اين سبزي نه‌ تنها براي طعم دادن به غذا، بلکه حتي براي بسياري حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهايشان به کار مي‌برده‌اند.
ارزشي که قدما براي پياز قائل بودند، بي‌دليل نيست زيرا تحقيقات گسترده پژوهشگران در دهه اخير از حقايق جالبي در اين زمينه پرده برداشته است. اگر از افرادي هستيد که علاقه‌اي به مصرف پياز ندارند، حتماً اين مطلب را بخوانيد.

1. پياز ضدانعقاد است
پياز قرمز مي‌تواند به حفظ کلسترول خون کمک و از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي پيشگيري کند. محققان با انجام مطالعاتي روي حيوانات متوجه شدند مصرف پياز قرمز بعد از 8 هفته مي‌تواند ميزان کلسترول بد را در بدن به ميزان 20 درصد کاهش دهد اما در همين دوره زماني، هيچ تغييري در ميزان کلسترول‌هاي خوب بدن به وجود نمي‌آورد.
طبق نتايج تحقيقاتي که در سال 2012 در مجله Clinical investigation منتشر شد، فلاوونوئيدي به نام روتين که به وفور در خانواده پيازها و سيب وجود دارد، از تشکيل لخته‌هاي خوني در عروق پيشگيري مي‌کند. در حقيقت، تشکيل فيبرين در سياهرگ‌ها و تجمع پلاکت‌ها در سرخرگ‌ها از عوامل بروز لخته‌هاي خوني و سکته است که اين ترکيب مانع ساخت آن مي‌شود.

2. پياز ضدسرطان است
محققان دانشگاه کورنل بعد از مطالعه تأثير پياز بر رشد سلولي و تخريب راديکال‌هاي آزاد، در سال 2004 اعلام کردند موسير و انواع پياز به دليل خواص آنتي‌اکسيداني برجسته، تأثير ويژه‌اي بر کاهش پيشرفت سرطان کبد دارند و از رشد سلول‌هاي سرطاني پيشگيري مي‌کنند. طبق تحقيقات ديگر دانشمندان، مصرف منظم پياز به ميزان 2 بار در هفته، به طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم مي‌کند.
پياز سرشار از فلاونوييدهاست و از رشد تومورها جلوگيري و سلول‌هاي روده بزرگ را از آسيب حفظ مي‌کند. پختن گوشت با پياز نيز مي‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زايي که هنگام پخت گوشت در حرارت ايجاد مي‌شوند، کمک کند.

3. پياز خون‌ساز است
اسيدفوليک يا ويتامين 9 B يکي از ترکيب‌هاي مورد نياز مغز و تضمين‌کننده سلامت روان و احساس افراد است. 125 ميلي‌ليتر يا نصف پيمانه آب پياز مي‌تواند 9 درصد از نياز روزانه بدن به اسيدفوليک را برطرف کند بنابراين عادت به خوردن پياز به تأمين نياز بدن به اسيدفوليک کمک مي‌کند. کمبود اسيد فوليک موجب کم خوني مي شود.

4. پياز استخوان‌ساز است
طبق تحقيقات پژوهشگران دانشکده پزشکي جنوب کاليفرنيا که مشروح آن در سال 2009 منتشر شد، تراکم استخوان‌ها در زناني که روزي يک پياز مصرف مي‌کنند، 5 درصد بيش از زناني است که يک بار در ماه پياز مي‌خورند. از سوي ديگر، در زناني که مرتب پياز مصرف مي‌کنند در مقايسه با زناني که پياز نمي‌خورند، احتمال شکستگي لگن 20 درصد کاهش مي‌يابد. بنابراين به خانم‌ها توصيه مي‌شود براي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان، خوردن پياز را به يکي از عادت‌هاي غذايي خود تبديل کنند.

5. پياز ضددرد است
بر اساس تحقيقي باليني که در سال 1990 در داکوتاي شمالي انجام شد، زناني که رژيم غذايي غني از منگنز دارند، کمتر دچار علايم نشانگان قبل از قاعدگي مثل دردهاي شکمي يا بدخلقي مي‌شوند. پياز يکي از منابع خوب منگنز به شمار مي‌رود و اين ماده معدني مانند يک ضددرد عمل مي‌کند.

6. پياز ضد فشارخون است
پياز مانند سيب منبع بسيار خوب نوعي آنتي‌اکسيدان به نام کرستين است. تحقيقات پژوهشگران که نتايج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد کرستين تأثير ويژه‌اي بر کاهش فشارخون دارد و از تخريب ديواره عروق پيشگيري مي‌کند و به اين ترتيب خطر بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي را کاهش مي‌دهد.

چگونه پياز بيشتري بخوريم؟
پياز را به صورت خام يا پخته مي‌توانيد مصرف کنيد ولي يادتان باشد که پياز خام آنتي‌اکسيدان‌هاي بيشتري دارد. البته پخت و پز ميزان آنتي‌اکسيدان‌هاي اين ماده غذايي را فقط کمي کاهش مي‌دهد. توصيه مي‌کنيم از پياز خام براي تهيه انواع سالاد استفاده کنيد. البته پياز به تنهايي معجزه نمي‌کند. زماني خواص اين ماده غذايي بيشتر مي‌شود که تغذيه سالم و متنوع حاوي انواع ميوه و سبزي‌هاي سرشار از آنتي اکسيدان داشته باشيد.
در بيشتر غذاها مي‌توانيد از پياز براي گرفتن بوي زحم استفاده کنيد اما اگر مي‌خواهيد پياز را بپزيد يا سرخ کنيد، از روغن زياد استفاده نکنيد. اگر هم علاقه‌اي به پياز پخته نداريد، مي‌توانيد آن را ريز رنده يا از آب آن در غذاها استفاده کنيد./وبلاگ سلامت

نظرات بینندگان

ارسال نظر