صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

چند وقت يک‌بار بايد خود را وزن کنيم؟

آخرين باري که خود را وزن کرده‌ايد کي بوده است؟ چند وقت يک‌بار بايد اين کار را انجام داد؟ برخي از کارشناسان تغذيه پيشنهاد مي‌کنند هفته‌اي يک بار خود را وزن کنيد و بعضي سايت‌هاي رژيم گرفتن مي‌گويند بايد وزنه خود را دور بياندازيد تا روحيه‌تان تضعيف نشود.

کد خبر: 4984

آخرين باري که خود را وزن کرده‌ايد کي بوده است؟ چند وقت يک‌بار بايد اين کار را انجام داد؟ برخي از کارشناسان تغذيه پيشنهاد مي‌کنند هفته‌اي يک بار خود را وزن کنيد و بعضي سايت‌هاي رژيم گرفتن مي‌گويند بايد وزنه خود را دور بياندازيد تا روحيه‌تان تضعيف نشود.
اعدادي که وزنه‌ها نشان مي‌دهند گاهي بي‌ثباتي زيادي دارند و ممکن است وزن شما تا يک کيلوگرم در روز نوسان داشته باشد.
اما تحقيقي که نتايج آن در ژورنال PLOS One منتشر شده است و به ما مي‌گويد که بهترين تعداد دفعاتي که خود را بايد وزن کنيد، چقدر است، در اين مورد مناسبت دارد.

هر چند که پاسخ آن به اين پرسش ممکن است تعجب‌آور باشد. به گفته اين محققان افرادي که رژيم گرفته‌اند و هر روز خود را وزن مي‌کنند، بيشتر وزن کم مي‌کنند- اين بررسي نشان داد که براي اينکه فرد وزن اضافه نکند، دست کم بايد فاصله ميان اندازه‌گيري‌هاي وزن ۵/۸ روز باشد.
الينا هلاندر، نويسنده مسئول اين مقاله از دانشگاه تکنولوژي تامپر فنلاند، مي‌گويد که اين پژوهش نمي‌توان قطعا رابطه سببي ميان اين دو عامل را نشان دهد. علت ممکن است اين باشد که افرادي که در رژيم خود جدي‌تر هستند، بيشتر دوست دارند خود را وزن کنند،‌ چون عددي را که مي‌بينند براي آنها خوشايند است. پس آيا بهتر است همواره خود را وزن کنيد يا راه‌هاي بهتري هم وجود دارد؟
اين تحقيق ۲۸۳۸‌ اندازه‌گيري وزن از 40 نفر شرکت‌کننده در يک برنامه ارتقاي سلامت را که مي‌خواستند وزن کم کنند،‌ مورد بررسي قرار داده بود. اين شما گروه کوچکي است، اما نويسندگان مي‌گويند يافته‌هاي آنها بازتابي از ساير بررسي‌هاي انجام شده است، از جمله بررسي‌هاي مربوط به حفظ کردن وزن کاهش يافته.
اکثر افرادي که رژيم دارند،‌ معمولا بعد از ۳ تا ۵ سال به وزن قبلي خود برمي‌گردند. يک بررسي که در ژورنال پزشکي نيوانگلند درباره حفظ کاهش وزن در ۳۱۴ نفر با رژيم‌گرفتن موفق (که به طور ميانگين در طول دو سال گذشته ۱۹/۳کيلوگرم وزن از دست داده بودند) نشان داد که در افرادي که روزانه خود را وزن مي‌کنند،‌ احتمال افزايش وزن در حد ۲/۳ کيلوگرم در طول ۱۸ ماه آينده کمتر خواهد بود. همچنين اين نويسندگان مي‌گويد شواهد چنداني وجود ندارد که اندازه گرفتن‌هاي مکرر وزن موجب کاهش اعتماد به نفس شود يا اثرات منفي در پي داشته باشد.

در يک مطالعه ديگر منتشر شده ژورنال Obesity بر روي اطلاعات مربوط به ۳۰۰۳ فرد که در يک فهرست ملي کنترل وزن مشخص شد که تعداد دفعات بيشتر اندازه‌گيري وزن با «مهار شناختي» بيشتر همراهي دارد و کساني که روزانه خود را وزن مي‌کردند، نسبت به آنهايي که کمتر از هفته‌اي يک بار اين کار را انجام مي‌دادند، ميزان کمتري چربي را با رژيم غذايي خود دريافت مي‌کردند.
اما اگر صرفا به دليل کنجکاوي روي وزنه مي‌رويد، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که وزن در طول هفته نوسان دارد و آخر هفته‌ها که غذاي بيشتري مي‌خوريد و کمتر فعاليت مي‌کنيد، افزايش مي‌يابد.

نويسندگان مقاله ژورنال PLOS One همچنين مقاله‌اي را در ژورنال Obesity Facts منتشر کردند ( گرچه آن هم بر روي شمار کوچکي از افراد انجام شده بود) که نشان مي‌دهد افرادي که نوسان وزن آنها در طول هفته بيشتر است، به احتمال بيشتري وزن خود را ثابت نگه مي‌دارند - شايد به اين دليل که اين نوسان ريتم طبيعي وزن ما است./عصر خبر

نظرات بینندگان

ارسال نظر