صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

قند چه آسيب هايي به بدن مي زند؟

اما اگر به فردي عادي بگوييد که مصرف زياد قند به پيامدهايي مانند ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، چروک شدن پوست و تخريب لثه‌ها مي‌انجامد، احتمالا ديگر مشتاق خوردن شيريني‌ها ياقي نخواهند ماند.

کد خبر: 4982

اما اگر به فردي عادي بگوييد که مصرف زياد قند به پيامدهايي مانند ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، چروک شدن پوست و تخريب لثه‌ها مي‌انجامد، احتمالا ديگر مشتاق خوردن شيريني‌ها ياقي نخواهند ماند.
هر فرد ممکن است فکر کند رژيم غذايي به طور قابل‌قبول سالمي را دنبال مي کند، اما واقعيت اين است که براي مثال در انگليس هر فرد مقدار زيادي شکر، به طور متوسط معادل ۲۳۸ قاشق چايخوري در هفته مصرف مي‌کند - بدون اينکه حتي متوجه باشد. در واقع درصد بالايي از اين مصرف مرگبار قند در ميان‌وعده‌هاي به ظاهر بي‌ضرر مثل سوپ، ماست و ساير غذاهاي آماده پنهان است.
قند هيچ گونه ارزش غذايي ندارد و تاثيرش به عنوان عامل اصلي چاقي و ديابت در سراسر جهان به اثبات رسيده است. امروزه اهميت توجه به ميزان قندهاي پنهان که مخفيانه راه خود را به رژيم غذايي روزانه ما باز مي‌کنند، بيش از هر زمان ديگري است. اگر بدانيد قند تا چه حد براي سلامتي‌تان مضر است، هرگز نگاهتان به يک بسته شکلات مانند قبل نخواهد بود.

اينها ۱۰ اثر زيانبار مصرف زياد قند بر بدن شما است:

۱-اولين علت ايجاد چين و چروک زودرس پوست است
مشکل مصرف زياد قند و شکر بروز فرآيندي است به نام گليکوليزه شدن که محصول نهايي آن AGEs يا فرآورده نهايي گليکوزيلاسيون (به اين مواد همان کاري را مي‌کنند که معناي تحت‌اللفظي نام‌شان است). اين محصول بر ساختمان و انعطاف‌پذيري پروتئين‌ها به خصوص آسيب پذيرترين آنها "کلاژن و الاستين" که مسئول حجم‌دهي و استحکام‌بخشي به پوست هستند، تاثير مي‌گذارد و همچنين پوست را در برابر اثرات آسيب‌هاي محيطي بسيار مستعد تخريب مي‌کند.

۲- به هورمون‌ها آسيب مي‌زند
قندها تعادل هورموني را به هم مي‌زنند، بنابراين مراقب وجود هر گونه عدم تعادل هورموني نظير PCOS(سندروم تخمدان پلي کيستيک)، آندومتريوز يا دوره‌هاي قاعدگي شديد باشيد.
قبل از شروع دوره قاعدگي تمايل به خوردن شکلات افزايش مي‌يابد. وجود منيزيم موجود در شکلات به دليل خاصيت شل‌کنندگي عضلات مفيد است، اما بهتر است شکلات تلخ با شکر کم که تاثير بيشتري دارد و بي‌ضرر است، استفاده شود.

۳- باعث کمبود انرژي مي‌شود
قندها به جاي کمک به افزايش ميزان انرژي باعث کمبود انرژي مي‌شوند. ورزشکاران به خصوص با اين مسئله آشنا هستند. خوردن غذاهاي پُرقند قبل از مسابقات ورزشي باعث کندتر شدن شما مي‌شود.
توصيه کارشناسان تغذيه براي ميان‌وعده خوردن مواد غذايي مانند سيب است. همراهي مقدار زيادي فيبر با قند طبيعي در مواد غذايي بهترين توصيه تغذيه‌اي براي ورزشکاران است- چرا که گلوکز آن به طور آهسته و مداوم آزاد مي‌شود.

۴- مصرف قند مانند يک اعتياد است
از آنجا که قند بر هورمون‌هاي سيري و اشتها تاثير مي‌گذارد (هورمون‌هايي را که پيام سير شدن را به مغز مي رسانند) به شدت اعتيادآور است و به همين دليل است که خوردن آن را ادامه مي‌دهيم.
همچنين از آنجا که مصرف قند باعث تحريک دوپامين در مغز مي‌شود و به دليل ايجاد احساس لذت‌بخش، عادت بسيار دشواري براي ترک کردن است!

۵- باعث تخريب‌ لثه‌ها مي‌شود
قند نه تنها خطري براي سلامت دندان‌ها است، بلکه به شدت باعث پوسيدگي لثه‌ها مي‌شود که به نوبه خود موجب التهاب لثه و لق‌شدن و افتادن دندان‌ها مي‌شود. جويدن جعفري باعث خوشبو شدن دهان و تقويت لثه‌ها مي‌شود.

۶- مي‌تواند دستگاه ايمني بدن را دچار اختلال کند
مخمرهاي تک‌سلولي داخل روده‌ها از قند تغذيه مي‌کند و تعادل باکتريايي درون روده را به هم مي‌زنند. از آنجا که ۸۰ درصد باکتري‌هاي مفيد براي دستگاه ايمني در روده‌ها قرار دارند، حفظ تعادل باکتري‌هاي مفيد براي مبارزه با ويروس‌ها و باکتري‌هاي زيانبار بسيار مهم است.

۷- باعث افزايش تعريق مي‌شود
مصرف قند باعث ميشود بيشتر عرق کنيد و اين عرق بدبو است. از آنجا که شکر براي بدن يک سم به حساب مي‌آيد، نه فقط از طريق غدد عرق زير بغل بلکه به هر شکل ممکن بدن سعي مي‌کند که آن را دفع کند. در اين موارد استفاده از دئودرانت‌هاي طبيعي و مصرف ميوه‌هاي تازه به جاي ميوه‌هاي خشک را توصيه مي‌کند.

۸- مي‌تواند عامل بروز بيماري‌هاي قلبي باشد
مصرف قند با تاثير بر افزايش تري‌گليسريد و کلسترول از نوع VLDL ايجاد مقاومت به انسولين و ضخيم‌کردن ديواره‌هاي شريان‌ها عامل مهمي در افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي به حساب مي‌آيد.

۹- باعث ايجاد نفخ مي‌شود
هر چقدر بيشتر قند بخوريد، گاز معده بدبوي بيشتري در شکم‌تان ايجاد مي‌شود و علاوه بر آن باعث ايجاد نفخ و احساس ناخوشايند مي‌شود. قند باکتري‌هاي بيماري‌زاي درون شکم را تغذيه مي‌‌کند و منجر به افزايش جمعيت آنها مي‌شود.
ماست به اصطلاح پروبيوتيکي را نخوريد که صرفا حاوي قند افزوده‌شده با ادعاي «براي تغذيه کردن باکتري‌هاي خوب» دارند» هستند- اين ادعا بي‌معني است! از مکمل‌هاي پروبيوتيک مناسب موجود در بازار که سوش‌هاي مختلف از باکتري‌هاي مفيد بدن‌تان را تامين مي‌کنند، استفاده کنيد.

۱۰- پوست را خشک مي‌کند
شکر تصفيه شده (سفيد يا بليچ‌شده) و هر ماده‌اي با نامي که به «اوز» ختم مي‌شود، مثل فروکتوز، گلوکز، ساکاروز، همگي باعث کم‌آب شدن سلول‌هاي پوست مي‌شوند و در نتيجه پوست چروکيده، نازک مي‌شود و ظاهري ناسالم به خود مي‌گيرد. قند به اسيدهاي چرب ضروري که لايه خارجي سلول‌هاي پوست را مي‌سازند، متصل مي‌شود و مانع ورود مواد غذايي به سلول و خروج مواد سمي از اين سلول‌ها مي‌شود. بنابراين به جاي صرف هزينه براي خريد محصولات مراقبت از پوست بهتر است که مصرف قند را متوقف کنيد و به صورت ماهانه شاهد روند بهبود پوست‌تان باشيد- اين بهبود به مراتب بهتر و بيشتر است.تابناک/

نظرات بینندگان

ارسال نظر