صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

بارداري/

غذاهاي مورد علاقه جنين را بشناسيد

جنين نيز مانند يک انسان کامل ، نياز هايي دارد و اين نياز ها بايد برطرف شود. برآورده کردن اين نياز ها نقش مادر است. اگر مادر در اين دوره تغذيه و رژيم غذايي مناسبي داشته باشد هم سلامت کودک را حفظ کرده هم تناسب اندام خود را.

کد خبر: 4370

جنين نيز مانند يک انسان کامل ، نياز هايي دارد و اين نياز ها بايد برطرف شود. برآورده کردن اين نياز ها نقش مادر است. اگر مادر در اين دوره تغذيه و رژيم غذايي مناسبي داشته باشد هم سلامت کودک را حفظ کرده هم تناسب اندام خود را.
سبک زندگي و رژيم غذايي شما در طول دوران بارداري مي توانند روي سلامت نوزاد شما تاثير بگذارند و به تناسب اندام شما پس از زايمان کمک کنند. در اين مطلب درباره مواد غذايي که براي مادر شدن مناسب هستند، بيشتر اطلاعات کسب مي کنيد. شايد بعضي از اين مواد غذايي شما را متعجب کنند. ما براي شما در اين رژيم غذايي صبحانه ناهار و شام را پوشش داده ايم!

براي مغز کودک
ماهي سالمون يا قزل آلا

اين ماده غذايي بهترين منبع DHA ، اسيد چرب مفيد و امگا۳ است که به رشد مغزي کودک و سيستم عصبي او کمک مي کند. مطالعات نشان مي دهد اگر در طول دوران حاملگي زياد ماهي بخوريد، مي توانيد قدرت مغزي نوزادتان را افزايش دهيد. با اين که ميزان جيوه سمي موجود در ماهي سالمون بسيار ناچيز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه مي تواند تبديل به خطر شود، بنابراين حداکثر ميزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود ۴۰۰ گرم يا ۱۲ اونس است. يعني يک يا دو بار در هفته.

براي آنکه بچه لب شکري نشود
مارچوبه

اين گياه سرشار از آهن است؛ آهن تنها در جگر گاو، غلات غني شده به مقدار فراواني موجود است. اين گياه نيزه اي از نقص هاي مادرزادي مثل شکاف در ستون فقرات جلوگيري مي کند. در ضمن، اين گياه سبزرنگ يکي از خوشمزه ترين گياهان فصل بهار است.

نيمرو به خاطر فرزندتان
تخم مرغ

مقدار ذخيره کولين، نوعي از ويتامين B که رشد مغزي و ذهني جنين را افزايش مي دهد، در طول دوران بارداري کاهش پيدا مي کند. از اين رو دريافت مقدار کافي از اين ماده بسيار حائز اهميت است. خوشبختانه نيمرو يکي از دسترس ترين مواد خوراکي است که بسيار آسان آماده مي شود و نيز مهم ترين منبع کولين است. تخم مرغ را کامل استفاده کنيد نه اينکه فقط سفيده آن را بپزيد که تنها ۴ گرم پروتئين دارد زيرا کولين در زرده تخم مرغ قرار دارد. همچنين آن را به صورت متعادل مصرف کنيد. براي نمونه، روزي يک عدد تخم مرغ آبپز يا املتي که با ۳عدد سفيده و يک عدد زرده درست شده بخوريد.

براي هيکلي شدن فرزندتان
ماست

اين محصول لبني خامه اي، منبعي عالي از زينک، ماده معدني مفيد براي رشد و ترميم بافت هاست. زينک به ساخت بلوک هاي دياگرام ژنتيکي که DNA نام دارد، کمک مي کند. ماست غني از کلسيم است که به رشد استخوان هاي جنين و استحکام او کمک مي کند. همچنين حاوي باکتري هاي پروبيوتيک خوب براي تسريع عمل هضم و افزايش ايمني است. حتما به موارد ذکر شده روي برچسب آن که بيانگر «کشت زنده ميکروب فعال» براي فوايد بيشتر است، توجه کنيد.

براي آنکه عفونت بدن تان را نگيرد
مرکبات

اگر در زمان بارداري سرما خورديد يا دچار آنفلوآنزا شديد، پنج برابر بيشتر در معرض عوارض جدي اي چون سينه پهلو و ذات الريه يا برونشيت قرار مي گيريد. مرکبات منبعي ايده آل از ويتامين C هستند که ايمني بدن را افزايش مي دهند و مانع از گسترش بيماري مي​شوند.

پايه اوليه رشد کودک شما
پنير

پروتئين پايه گذار رشد نوزاد است و سلول هاي شما را همينطور که بدنتان درحال تغيير است، بازسازي مي کند. در طول دوران بارداري، پروتئين مصرفي روزانه شما بايد از ۴۶ گرم به ۷۱ گرم برسد. پنير سفيد منبع عالي و سريع اين ماده غذايي است و مقداري کلسيم اضافي نيز دارد.

براي فشارخون تان
سير

با اينکه اين ماده غذايي دهان را بدبو مي کند اما ارزش غذايي بالا و فوايد بسياري دارد. سير خطر ابتلا به بيماري پره اکلامپسيا (بيماري جدي که با فشارخون بالا در دوران بارداري شناخته مي شود) را از بين مي برد. حدود يک چهارم از خانم هايي که در دوران بارداري فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسيا مي شوند و آنهايي که اين بيماري را از قبل داشته اند، بيش از دوبرابر در آينده استعداد ابتلا به بيماري هاي قلبي را دارند.

براي اينکه آلرژي نگيرد
بادام

اين ماده غذايي گرانبها پر از منيزيم، داراي ويتامين E و همچنين حاوي ميزان مناسبي از پروتئين است. پژوهش هاي اخير نشان مي دهد که نوزادان مادراني که در طول بارداري با رژيم غذايي مديترانه اي تغذيه کرده اند، که داراي مغزها و آجيل هاست، ريسک کمتري در ابتلا به بيماري آسم و آلرژي ها دارند.

اين توصيه ها را جدي بگيريد
اکنون که اين غذاهاي عالي را شناختيد آنها را به رژيم غذايي خود بيفزاييد اما براي به کار گيري يک برنامه غذايي سالم، پيش از آن نياز به کمي فکر کردن خواهيد داشت. از اين نکات استفاده کنيد تا مطمئن شويد اين مواد غذايي که داراي ارزش غذايي فراوان و در ضمن متعادل شده هستند، به نوزاد شما مي رسند. به هر وعده غذايي مانند يک پازل فکر کنيد. اين پازل کامل نمي شود مگر اينکه حاوي موادي چون غلات سبوس دار، پروتئين بدون چربي و چربي هاي سالم باشد. حتي خوراکي هاي ميان وعده در زماني که شما کمبود وقت داريد مي توانند جاي غذاي اصلي را بگيرند. مانند يک نان کوچک سبوس دار همراه با هوموس، هويج هاي کوچک، پنيرسفيد بدون چربي مخلوط شده با آناناس يا پنير رشته اي با يک مشت کراکر سبوس دار، يک عدد سيب و يک مشت بادام.

وعده هاي غذايي خود را با خوراکي هاي ساده پر کنيد.
گزينه هاي بسيار خوب عبارتند از کنسرو تن ماهي، کنسرو لوبياي کم سديم، ميوه ها و سبزيجات يخ زده بدون مواد افزودني، برنج قهوه اي و جوي دو سر زودپز، ترتيلاي ذرت کامل، ماست بدون چربي، پنير سفيد، آجيل ها و روغن زيتون مخصوص سالاد. در طول دوران بارداري، حجم خون شما تا حدود ۵۰ درصد بيشتر مي شود و کليه هاي شما به اندازه کافي کار نمي کنند. ضعف کليه ها از بين بردن آب اضافي را براي بدن مشکل مي سازد، تا جايي که به صورت غيرقابل اجتنابي منجر به پف کردن و ورم پاها مي شود. اما نوشيدن آب کافي مي تواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگيري از يبوست برطرف شود. با نوشيدن ۳/۲ ليتر يا حدود ۱۰ فنجان آب در روز مي توانيد برخي مشکلات ايجاد شده را از بين ببريد.
به محض اينکه از خواب بيدار شديد و با هر وعده غذايي خود يک ليوان آب بنوشيد.

براي پوست کودک​تان
هر مادري مي​داند که براي سلامت و تندرستي فرزندش بايد بهترين انتخاب ها را داشته باشد. مثلا براي محافظت از پوست حساس کودک،​بايد از شامپوي مخصوص استفاده کرد. ما به شما محصولات چيکو را پيشنهاد مي​دهيم.
دکتر سلام/

نظرات بینندگان

ارسال نظر