صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

علائم، انواع، و راه‌هاي درمان ديسک گردن

عوامل متعددي باعث ايجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهاي تيرکِشنده در دست‌ها مي‌شود. از جمله اين عوامل، التهاب بافت‌هاي نرم اطراف مفصل‌هاي مهره‌اي خشکي مفاصل، وضعيت نامناسب سر و شانه‌ها، تغيير شکل مهره‌ها به طور اوليه يا ثانويه، آرتروز، ديسک و بيماري‌هاي ناشي از گرفتگي‌هاي عضلاني، و کشيدگي‌هاي ليگاماني است.

کد خبر: 426

با افزايش سن، بسياري از افراد مبتلا به دردهاي ستون فقرات مي‌شوند. گردن انسان شامل ۷ مهره است که بعد از کمر، شايع‌ترين مفاصل مستعد آرتروز، ساييدگي و کاهش فاصله و فتق ديسک محسوب مي‌شود.
عوامل متعددي باعث ايجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهاي تيرکِشنده در دست‌ها مي‌شود. از جمله اين عوامل، التهاب بافت‌هاي نرم اطراف مفصل‌هاي مهره‌اي خشکي مفاصل، وضعيت نامناسب سر و شانه‌ها، تغيير شکل مهره‌ها به طور اوليه يا ثانويه، آرتروز، ديسک و بيماري‌هاي ناشي از گرفتگي‌هاي عضلاني، و کشيدگي‌هاي ليگاماني است.
گردن درد در اثر علت‌هاي مختلفي مثل فعاليت و کار، آسيب‌ها، برخي از بيماري‌ها پديد مي‌آيد. اغلب گردن دردهائي که در اثر فعاليت ايجاد مي‌شوند، بعلت حرکات تکراري و طولاني مدت عضلات گردن، تاندون‌ها، ليگامان‌ها، استخوان يا مفاصل هستند. کشيدگي بيش از حد عضلات، آسيب ليگامان‌ها، اسپاسم عضلات يا التهاب مفاصل گردن نيز از جمله علل اين مشکلات بشمار مي‌روند.

معمولا گردن درد‌ها در دو مقطع زماني بروز مي‌کنند:
۱- افراد بين سن ۲۰ تا ۴۰ سالگي که اکثرا کارمند هستند و بنا به ارگونومي محيط کارشان دچار دردهاي گردن مي‌شوند.
۲- بعد از ۵۰ سالگي که به دليل افزايش سن رخ مي‌دهد و فرد دچار ديسک گردن شده است.

درد ناشي از ديسک گردن، به دو شکل بروز مي‌کند:
درد مکانيکي ديسک گردن:
اين نوع درد، موضعي است و در خود ستون‌فقرات احساس مي‌شود يا اينکه خيلي نزديک مهره‌هاست. بيمار هنگام صبح و برخاستن از خواب، دردي احساس نمي‌کند و به‌تدريج و با افزايش فعاليت روزانه، بر شدت آن افزوده مي‌شود به طوري که شب‌هنگام به اوج خود مي‌رسد.

درد انتشاري ديسک گردن:
دردهاي ريشه‌اي يا انتشاري معمولا در ناحيه دست احساس مي‌شوند يعني مي‌توانند در شانه، بازو، ساعد و کف دست باشند.
اين نوع درد در بالاي دست به صورت احساس برق‌گرفتگي و کوفتگي است و هرچه بيشتر به نوک‌انگشتان نزديک‌تر مي‌شويم، از ميزان آن کاسته و علايم بي‌حسي آشکار مي‌شود يعني وقتي بين انگشت سبابه و شست بيمار کاغذي قرار مي‌دهيم، به‌راحتي مي‌توانيم کاغذ را از بين انگشتانش خارج کنيم.
پزشک از روي انگشت بي‌حس‌شده مي‌تواند پي ببرد که آسيب به کدام ريشه عصبي وارد شده مثلا بي‌حسي انگشت وسط به معناي صدمه روي ريشه هفتم و بي‌حسي انگشت کوچک، نشانه صدمه به ريشه هشتم گردن است.

علائم ديسک گردن
مهم‌ترين علامت اين بيماري درد است. درد معمولا در پشت سر، پشت گردن و پشت هر دو کتف حس مي‌شود. در صورتيکه به ريشه عصبي فشار وارد شود علائم فشار به عصب هم وجود خواهد داشت. علائم ديسک گردن عبارتند از:
درد: که به صورت تير کشنده به شانه، بازو، ساعد و دست انتشار پيدا مي‌کند.،
اختلال حسي: بر حسب اينکه کدام ريشه عصبي در گردن تحت فشار قرار بگيرد قسمت‌هاي متفاوتي از اندام فوقاني و دست ممکن است دچار کاهش حس، خواب رفتگي و گز گز شود.
اختلال حرکتي: بر حسب اينکه کدام ريشه عصبي در گردن تحت فشار قرار بگيرد عضلات متفاوتي در اندام فوقاني و گردن دچار کاهش قدرت مي‌شوند. در صورت مزمن شدن بيماري، ممکن است عضله مربوط به عصب مورد نظر دچار لاغري شود.

درمان ديسک گردن
براي درمان بدون ديسک گردن از روش‌هاي زير استفاده مي‌شود:

گردنبند طبي:
اين گردنبند‌ها حرکات گردن را قدري محدود مي‌کنند و به عضلات گردن اجازه مي‌دهند مدتي استراحت کنند و اين موجب مي‌شود فشار به ريشه‌هاي عصبي کمتر شود. نکته مهم اينست که اين گردنبند‌ها نبايد به مدت طولاني بسته شوند چون موجب ضعيف شدن عضلات گردن و بد‌تر شدن وضعيت بيمار مي‌شود.

فيزيوتراپي:
فيزيوتراپي مي‌تواند با انجام دادن نرمش‌هاي طبي مخصوص براي افزايش قابليت انعطاف گردن و تقويت عضلات گردن به رفع علائم ديسک گردن کمک کند. گاهي اوقات از کشش سر و گردن هم براي کاهش علائم استفاده مي‌شود.

دارو:
پرشک معالج از داروهاي ضد التهابي مثل بروفن و ناپروکسن، داروهاي شل کننده عضلات و گاهي اوقات از تزريق مستقيم کورتيکوستروئيد در اطراف ريشه‌هاي عصبي براي کاهش مشکلات بيمار استفاده مي‌کند.

تزريق کورتيکواستروئيد:
در صورتي که اقدامات فوق نتواند موجب کاهش مشکلات بيمار شود تزريق کورتيکواستروئيد در فضاي اپيدورال روش بعدي درمان است. اين تزريق به توسط متخصصين انجام مي‌شود

جراحي:
در صورت عدم پاسخ درماني مناسب به روش‌هاي ذکر شده و يا در مواردي که بيمار از نظر حرکتي دچار فلجي شده باشد از روش‌هاي جراحي براي درمان ديسک گردن استفاده مي‌شود

انجام ورزشهاي گردن:
باعث تقويت عضلات گردن و افزايش انعطاف پذيري آن‌ها شده باعث تسهيل وتسريع تغذيه دراين ناحيه مي‌گردد.

عوامل بروز آرتروز گردن
عوامل متعددي در روند بيماري آرتروز موثرند. عواملي مثل جنسيت،‌نژاد، وراثت يا نحوه زندگي افراد و چاقي. بيماري آرتروز بيماري است که در آن سطح مفصل يا‌‌ همان غضروف به شدت آسيب ديده و تا حد زيادي از بين رفته است، به همين جهت چرخش يا حرکت استخوان روي مفصل با درد شديد همراه است.
ديسک در بين مهره‌هاي گردن يک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است. ديسک بين مهره‌اي معمولاً با افزايش سن پير مي‌شود. خشک و چروکيده شده و خاصيت الاستيک خود را از دست مي‌دهد. ارتفاع آن کم مي‌شود و همين امر موجب مي‌گردد مهره‌ها به يکديگر نزديک شده و فاصله آن‌ها کم شود. با کم شدن فاصله بين مهره‌ها فشار زيادي روي مفاصل بين مهره‌اي وارد مي‌شود که اين خود موجب آرتروز يا سائيدگي اين مفاصل مي‌شود.

چند نکته درباره راههاي تسکين درد
استفاده از گردنبند طبي
:
براي کاهش درد استفاده از گردن بند طبي در کوتاه مدت مفيد است اما در طولاني مدت راه مناسبي نيست و براي مدت بيش از چند روز کاملا مضر است و موجب ضعيف شدن عضلات گردن مي‌گردد.

تصحيح وضعيت بدن:
شيوه نشستن. ايستادن. حالت قرار گيري در هنگام فعاليت انجام ورزش بطور روزانه در بهبود اين درد بسيار موثر است جهت تسکين دردهاي گردني توصيه مي‌شود ورزش‌هاي کششي انجام دهند. و از انجام ورزش‌هايي که سبب بروز درد مي‌شود جدا پرهيز کنيد.

دانستني‌هاي مفيد ديگر:
- هميشه گردن خود را چه در حالت ايستاده، نشسته، يا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهداريد به طوري که هيچ زاويه‌اي با بدن نسازد.
- هرگز گردن خود را خم نکنيد بلکه اگر لازم است صندلي خود را کوتاه‌تر کنيد يا ارتفاع ميز خود را بالا‌تر ببريد تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشيد. چرا که بسياري از بيماري‌هاي گردني ناشي از خم بودن گردن به مدت طولاني است. بنابراين حتي الامکان گردن خود را خم نکنيد و اگر مجبور به اين کارهستيد، هر از چند گاهي گردن خود را صاف کنيد.
- از نرمش‌ها و حرکاتي که در آن‌ها مجبور به خم کردن گردن هستيد دوري کنيد.
- اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستيد حتماً با يکي از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روي مهره‌هاي گردني بکاهيد تا کمتر دچار صدمات گردني شويد.. شانه‌ها و عضلات اطراف را تقويت نماييد، چرا که با افزايش قدرت و تحمل اين عضلات، فشار کمتري روي مهره و ديسک‌هاي بين مهره‌اي وارد مي‌شود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر