صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

«روغن» خوب کدام است؟

کدام «روغن»ها برای «قلب» مفيدند؟

«کلسترول خون»

اين روغن با داشتن بالاترين ميزان چربي‌هاي غيراشباع مفيد و عاري بودن از کلسترول از ابتلا به عوارض قلبي- عروقي جلوگيري مي‌کند و در تقويت سيستم ايمني، کنترل قند خون، کاهش خطر سرطان، تصلب شرايين و کنترل قند خون نقش بسيار مهمي دارد، همچنين حضور ماده شيميايي کولين و مشتقات آن از بيماري کبد چرب جلوگيري کرده و در به تاخير انداختن اختلالات آلزايمر نقش اساسي دارد.

کد خبر: 3947

گذشت آن زماني که فقط روغن زيتون به‌عنوان بهترين روغن خوراکي محسوب مي‌شد. اين روزها اگر سري به سوپرمارکت‌هاي بزرگ بزنيد با انواع و اقسام روغن‌هاي جديد روبه‌رو مي‌شويد که روي برچسب هر يک خواص منحصربه‌فردي نوشته شده است. ما نيز به اين بهانه سراغ چهار نوع از روغن‌هاي خاص و جديد رفتيم تا شما را با خواص آنها آشنا کنيم.

روغن کنجد
از ديابت پيشگيري کرده و پوسيدگي دندان‌ها را به تعويق مي‌اندازد. مقاومت پوست را هم در برابر آفتاب افزايش مي‌دهد.

براي چي خوبه؟
اين روغن سرشار از امگا 6 و 9 است و مصرف روزانه آن از بيماري‌هاي قلبي، تنگي و بسته شدن عروق، سکته مغزي، بيماري‌هاي گوارشي، يبوست، بعضي سرطان‌ها و رسوب کلسترول در عروق پيشگيري مي‌کند، همچنين حاوي ويتامين E و ترميم‌کننده بافت‌هاي عضلاني است. سيستم ايمني بدن را هم تقويت مي‌کند.

چقدر بخوريم؟
اين روغن به‏دليل نقطه دود بالايي که دارد قابل مصرف در پخت و سرخ کردن غذاست. در تهيه انواع سس و سالاد هم مي‌توان از آن استفاده کرد. پس سه بار در هفته به اندازه نصف تا يک قاشق غذاخوري از آن مصرف کنيد.

روغن تخم‌کتان
داراي بيشترين مقدار امگا3 (دو برابر روغن ماهي) و از نظر ويتامين‌هاي B و E در حدي است که مي‌توان آن را مولتي ويتامين ناميد.

براي چي خوبه؟
اين روغن سرشار از ويتامين‌هاي 3B، 6B، C و املاح روي و منيزيم است و مصرف روزانه آن باعث کاهش کلسترول، حفظ سلامت قلب و عروق، تعديل التهاب مفاصل آسيب‌ديده، کنترل فشار خون، بهبود کارکرد دستگاه عصبي و کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عصبي مثل‌ ام‌اس و پارکينسون مي‌شود، همچنين ضد سرماخوردگي است.

چقدر بخوريم؟
توصيه مي‌شود در روز يک تا سه قاشق غذاخوري همراه سالاد يا به‌طور مستقيم از اين روغن مصرف کنيد. اين روغن را نبايد حرارت دهيد چراکه خواص مفيدش را از دست مي‌دهد.

روغن کدو حلوايي
شربت يا کپسول حاوي اين روغن به‌عنوان دارو عرضه مي‌شود که البته قيمت بالايي دارد، بنابراين مصرف مستقيم روغن کدو بسيار باصرفه‌تر است.

براي چي خوبه؟
مصرف روزانه اين روغن باعث پيشگيري و معالجه تصلب شرايين، سوزش ادرار، ‌ام‌اس، سنگ مثانه، بيماري‌هاي پروستات، تعادل هورموني در خانم‌ها و تنظيم فعاليت دستگاه گوارشي مي‌شود، همچنين سرشار از ويتامين‌هاي محلول در چربي (A، D و K) بوده و باعث افزايش کلسترول خوب خون (HDL) مي‌شود.

چقدر بخوريم؟
اين روغن براي طبخ، به‌خصوص سرخ کردن توصيه نمي‌شود، پس بهتر است روزي يک تا سه قاشق غذاخوري همراه سالاد يا به‌طور مستقيم از آن استفاده کنيد. مي‌توانيد روزانه يک قاشق غذاخوري روغن تخم کتان را در ميلک‌شيک‌تان بريزيد.

روغن کلزا
سرشار از امگا 9 (65-63درصد) امگا 3 (11-9درصد) ، امگا 6 (23-19درصد)، ويتامينEو استرول‌هاي مفيد گياهي‌است.

براي چي خوبه؟
اين روغن با داشتن بالاترين ميزان چربي‌هاي غيراشباع مفيد و عاري بودن از کلسترول از ابتلا به عوارض قلبي- عروقي جلوگيري مي‌کند و در تقويت سيستم ايمني، کنترل قند خون، کاهش خطر سرطان، تصلب شرايين و کنترل قند خون نقش بسيار مهمي دارد، همچنين حضور ماده شيميايي کولين و مشتقات آن از بيماري کبد چرب جلوگيري کرده و در به تاخير انداختن اختلالات آلزايمر نقش اساسي دارد.

چقدر بخوريم؟
اين روغن محدوديتي در نحوه مصرف نداشته و مي‌تواند در طبخ غذا، همراه سالاد و حتي در تهيه انواع کيک و شيريني‌جات مورد استفاده قرار بگيرد. مصرف روزانه يک قاشق غذاخوري از اين روغن براي بهره‌مندي از خواص آن توصيه مي‌شود.

نکته مهم!
موقع خريد روغن به عبارت‌هايي چون «فرابکر» و «پرس سرد» توجه داشته باشيد. در روش پرس سرد، روغن بدون حرارت و هرگونه حلال شيميايي توليد شده و تمامي خواص ارزشمند آن محفوظ باقي مي‌ماند. روغن توليد شده به اين روش اصطلاحا روغن بکر يا فرابکر ناميده مي‌شود.
تيتر نو/

نظرات بینندگان

ارسال نظر