صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

مواد غذايي که بايد کمتر مصرف شود

سوسيس و کالباس و کلا گوشت‌هاي فراوري شده سرشار از نمک و چربي‌هاي مضر هستند. نمک زياد موجود در اين محصولات غذايي خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزايش مي‌دهد. حتماً خودتان بهتر مي‌دانيد که فشارخون بالا يکي از عوامل اصلي انفارکتوس مي‌باشد. از اين گذشته چري هاي اشباع‌شده‌ي اين مواد غذايي باعث افزايش کلسترول بد خون مي‌شوند که اين مسئله نيز به تصلب شرايين يا گرفتگي عروق و سکته منجر مي‌شود.

کد خبر: 3630

سوسيس و کالباس و رفقا
سوسيس و کالباس و کلا گوشت‌هاي فراوري شده سرشار از نمک و چربي‌هاي مضر هستند. نمک زياد موجود در اين محصولات غذايي خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزايش مي‌دهد. حتماً خودتان بهتر مي‌دانيد که فشارخون بالا يکي از عوامل اصلي انفارکتوس مي‌باشد. از اين گذشته چري هاي اشباع‌شده‌ي اين مواد غذايي باعث افزايش کلسترول بد خون مي‌شوند که اين مسئله نيز به تصلب شرايين يا گرفتگي عروق و سکته منجر مي‌شود.
توصيه مي‌کنيم تا جايي که مي‌شود مصرف اين قبيل مواد غذايي را محدود کنيد. اگر از علاقمندان به اين مواد غذايي هستيد مصرف آن را به هفته‌اي يک مرتبه کاهش دهيد.
چيپس و کيک و رفقا
انواع کيک‌ها، پيراشکي‌ها، چيپس، اسنک، پيتزا و غيره. اگر مي‌خواهيد سکته‌ي قلبي از جانتان دور باشد اين مواد غذايي را فراموش کنيد. زماني که رگ‌هاي کرونري مي‌گيرند خون اکسيژنه از جريان مي‌افتد و سلول‌هاي قلب آسيب ‌ديده و شروع به نابودي مي‌کنند. نمک و چربي اشباع‌شده‌ي زيادي که در اين مواد غذايي وجود دارد باعث ابتلا به فشارخون بالا خواهند شد که يکي از عوامل اصلي سکته‌ي قلبي است.
توصيه مي‌کنيم مصرف اين مواد غذايي و کلا هله‌هوله‌ها را به يک مرتبه در هفته محدود کنيد. به جاي آن‌ها تا مي‌توانيد از سبزيجات، ميوه‌هاي تازه و خشک استفاده کنيد.
روغن آفتابگردان و رفقا
همه‌ي روغن‌ها و چربي‌ها، بد و مضر نيستند. دو نوع چربي داريم: چربي‌هاي خوب و چربي‌هاي بد. چربي‌هاي سرشار از اسيدهاي چرب اشباع‌شده همان چربي‌هاي بد هستند که کلسترول بد خون را افزايش مي‌دهند. در عوض روغن‌هايي که حاوي اسيدهاي چرب اشباع‌نشده‌اند چربي‌هاي خوب هستند که سلامت قلب و عروق را بالا مي‌برند. تا جايي که مي‌توانيد مصرف روغن آفتابگردان، روغن بادام‌زميني، روغن ذرت، روغن پالم، روغن نارگيل را محدود کنيد به خاطر اينکه سرشار از اسيدهاي چرب اشباع شده‌اند. در عوض بايد بدانيد که روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون، روغن سويا، روغن گردو، روغن فندق و روغن کلزا جزو روغن‌هاي سالم و مفيد هستند. توجه داشته باشيد که مصرف روزانه يک تا دو قاشق غذاخوري روغن و حداقل 1 قاشق غذاخوري روغن کلزا (به دليل دارا بودن امگا 3 ها) کافي است.
گوشت قرمز
بر اساس نتايج پژوهش‌هايي که در سال 2002 محققان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، افرادي که روزانه گوشت قرمز مانند گوشت گاو مصرف مي‌کنند بيشتر در معرض انفارکتوس ميوکارد يا سکته‌ي قلبي قرار مي‌گيرند؛ به خاطر اينکه اين گوشت‌ها سرشار از چربي‌هاي اشباع شده‌اند که کلسترول و تري‌گليسيريد خون را بالا مي‌برند که هر دو از عوامل سکته‌ي قلبي هستند. توصيه مي‌کنيم مصرف گوشت قرمز را به هفته‌اي يک تا دو مرتبه محدود کنيد. تا جايي که مي‌توانيد از گوشت‌هاي کم چرب استفاده کنيد.
سوپ‌ها و غذاهاي آماده
اين روزها در قفسه‌هاي هر سوپرمارکتي انواع غذاهاي آماده از سوپ گرفته تا انواع خورشت‌ها به چشم مي‌خورد. بدانيد و آگاه باشيد که تمام اين غذاهاي آماده براي قلب مضر هستند. به خاطر اينکه داخل اين قوطي‌هاي کوچک سرشار از چربي و نمک است. مصرف نمک زياد خطر ابتلا به فشارخون بالا را بيشتر مي‌کند و مصرف چربي زياد باعث گرفتگي عروق مي‌شود که هر دو از عوامل اصلي سکته‌ي قلبي هستند.
اگر وقت آشپزي نداريد و شيوه‌ي زندگي‌تان به گونه‌اي است که غذاي آماده زياد مي‌خوريد بايد بدانيد که ميزان مجاز مصرف اين مواد غذايي 1 تا 2 مرتبه در هفته است. تا جايي که مي‌شود خودتان آشپزي کنيد. غذاهايتان را بخارپز يا تابه‌اي با روغن اندک طبخ کنيد. مصرف کره را کاهش دهيد و سرخ‌کردني‌ها را محدود کنيد. بدانيد که توليدکننده‌هاي محصولات غذايي صنعتي در استفاده از نمک و چربي براي خوش‌طعم کردن غذاهايشان کوتاهي نمي‌کنند. پس مشتري دائمشان نباشيد.
کره و انواع پنيرها (کممبر، رکفور و غيره)
البته اين‌گونه پنيرهاي خارجي و گران خيلي زير دست و پاي ما ايراني‌ها نريخته است که بخواهيم در مصرف آن‌ها زياده‌روي کنيم؛ اما در حالت کلي کره و همه‌ي پنيرها حاوي ميزان زيادي چربي‌هاي اشباع‌شده‌اند که کلسترول بد خون را بالا مي‌برند. اين مواد غذايي همچنين شور هستند که خطر پرفشاري خون را بالا مي‌برد.
توصيه مي‌کنيم مصرف را به روزانه 10 گرم محدود کنيد. مصرف روزانه‌ي اين پنيرهاي چرب به ميزان 30 گرم کافي است. تا جايي که مي‌توانيد از لبنيات کم چرب استفاده کنيد. از اين گذشته حواستان به انواع سس‌هاي مايونز چرب، خامه و غير هم باشد. تمام اين محصولات غذايي سرشار از چربي‌هاي اشباع شده‌اند که خيري براي سلامت قلب ندارد.

تبيان/

نظرات بینندگان

ارسال نظر