صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

همه چيز درباره خوراکي هاي "سياه رنگ"

يکي از مضر‌ترين نوشيدني‌ها نوشابه است که متخصصان تغذيه دشمن درجه يک آن محسوب مي‌شوند. شايد ميوه‌ها و خوراکي‌هاي تيره و سياه به اندازه غذاهاي خوشرنگ و لعاب وسوسه‌کننده نباشند اما هر کدام از آنها خواص خوبي براي شما دارند. علاوه بر اين متخصصان تغذيه به شما مي‌گويند از يک نوشيدني سياه به‌شدت پرهيز کنيد و آن را به رژيم غذايي‌تان راه ندهيد.

کد خبر: 3316

يکي از مضر‌ترين نوشيدني‌ها نوشابه است که متخصصان تغذيه دشمن درجه يک آن محسوب مي‌شوند.
شايد ميوه‌ها و خوراکي‌هاي تيره و سياه به اندازه غذاهاي خوشرنگ و لعاب وسوسه‌کننده نباشند اما هر کدام از آنها خواص خوبي براي شما دارند. علاوه بر اين متخصصان تغذيه به شما مي‌گويند از يک نوشيدني سياه به‌شدت پرهيز کنيد و آن را به رژيم غذايي‌تان راه ندهيد.

1. شاتوت و تقويت سيستم ايمني
به توت سياه معروف است و ارزش غذايي آن بسيار بالاست که بهتر است بعضي از مهم‌ترين آنها را بدانيد:
شاتوت کالري بسيار کمي دارد و فيبر آن بالاست در نتيجه اين ميوه مناسب افرادي است که مي‌خواهند وزن متناسبي داشته باشند.
شاتوت تازه منبع خوبي از ويتامين C محسوب مي‌شود. اين ويتامين آنتي‌اکسيداني قوي است. مصرف مواد غذايي غني از ويتامين C به تقويت سيستم ايمني کمک مي‌کند و التهابات بدن را کاهش مي‌دهد.تعدادي از ويتامين‌هاي گروه B هم در شاتوت ديده مي‌شوند. اين ويتامين‌ها به سوخت‌وساز بهتر بدن کمک مي‌کنند.
آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در شاتوت از بروز سرطان پيشگيري مي‌کنند.

2. نوشابه؛ بدترين نوشيدني
يکي از مضر‌ترين نوشيدني‌ها نوشابه است که متخصصان تغذيه دشمن درجه يک آن محسوب مي‌شوند. مصرف مداوم نوشابه احتمال بالا رفتن فشارخون را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين هضم غذا را با مشکل روبه‌رو کرده و براي سلامت دندان‌ها بسيار مضر است. به گفته متخصصان تغذيه مصرف نوشابه‌هاي گاز‌دار خطر ابتلا به بيماري پوکي استخوان را افزايش مي‌دهد و حتي با بروز سنگ‌هاي کليه در ارتباط است. همه اين موارد بهانه خوبي است تا نوشابه را هرگز به برنامه رژيم غذايي‌تان راه ندهيد.

3. خرما؛ سرشار از انرژي
خرما خوراکي مفيد با داشتن قندهاي طبيعي مورد توجه متخصصان تغذيه است اما علاوه بر اين در تنظيم ساخت‌وساز بدن و حتي در روزهايي که رژيم مي‌گيريد هم مي‌توانيد به کمک خرما جسم سالم‌تر و انرژي بيشتري داشته باشيد.
هيدرات کربن طبيعي: 44 تا 48درصد از کل ترکيبات غذايي هر عدد خرما حاوي هيدرات کربن است. درنتيجه مصرف آن به کارايي بهتر عملکرد مغز کمک مي‌کند.
فيبرمفيد: هر عدد خرما حاوي 6.5 تا 11.5 درصد فيبر است و خوردن آن در عملکرد بهتر دستگاه گوارش تاثير دارد.
سرشار از مواد معدني: عناصر معدني مانند برم، کلسيم، مس، روي، کبالت و... در خرما يافت مي شوند.
رفع کم‌خوني: مقدار‌ آهن موجود در خرما نسبت به نوع آن متغير است اما در تامين بخشي از آهن بدن نقش دارد.
محبوب گياهخواران: خرما منبعي از پروتئين گياهي است و گياهخواران مي‌توانند براي تامين بخشي از پروتئين روزانه روي خرما هم حساب کنند.

4. تخمه آفتابگردان دوست صميمي قلب شما
يکي از مغزدانه‌هاي مفيد براي حفظ سلامت شما تخمه آفتابگردان است که اگر بيش از حد شور نباشد، يکي از مغذي‌ترين مواد غذايي است که بايد آن را حتما در برنامه غذايي‌تان جاي دهيد.

پيشگيري از سکته قلبي: دانه‌هاي آفتابگردان سرشار از ويتامين E هستند. اين ويتامين از گروه آنتي‌اکسيدان‌هاست؛ در نتيجه به حفظ سلامت قلب و رگ‌ها کمک مي‌کند و خطر سکته قلبي ناشي از گرفتگي رگ‌ها را کاهش مي‌دهد.
سرشار از منيزيم: نصف پيمانه تخمه آفتابگردان حدود 255 ميلي‌گرم منيزيم دارد. اين ماده معدني از بروز سکته قلبي پيشگيري مي‌کند و فشارخون را پايين مي‌آورد. منيزيم در کاهش وزن، پيشگيري از سنگ کليه و مقابله با بيماري‌ها و عفونت‌ها نقش دارد.
ضدسرطان: تخمه آفتابگردان با داشتن مقدار زيادي سلنيوم شما را سالم نگه مي‌دارد و با مصرف اين دانه از ابتلا به برخي سرطان‌هاي رايج مانند سرطان کولون، خون و پروستات دور مي‌مانيد.

5. شکلات تلخ براي کاهش استرس
يکي از تنقلات موردعلاقه خيلي از ما شکلات است. شکلات‌هاي تلخ به‌دليل داشتن کاکائوي بيشتر قيمت بالاتري دارند اما بد نيست که اگر هميشه شکلات شيرين مي‌خريد، اين بار کمي بيشتر پول خرج کنيد و شکلات تلخ بخريد. شکلات‌هاي تلخ فشارخون شما را پايين آورده و جريان خون در رگ‌ها را افزايش مي‌دهند. اين شکلات‌ها به بالابردن سطح کلسترول خوب خون هم کمک مي‌کنند.
علاوه بر اين تحقيقات پژوهشگران اروپايي نشان مي‌دهد افرادي که روزانه حدود 30گر شکلات تلخ مي‌خورند و اين رژيم غذايي را به مدت دو هفته دنبال مي‌کنند، سطح هورمون استرس-کورتيزول- بدن‌شان به‌طور قابل‌توجهي کاهش يافته و احساس آشفتگي و نگراني ناشي از ترشح اين هورمون سراغ‌شان نمي‌آيد. اين مقدار شکلات حدود 200 کالري دارد. از جمله مشکلات افزايش کورتيزول اين است که سبب افزايش موقت فشارخون مي‌شود. احتمال ايجاد بيماري‌هاي قلبي و چاقي هم با بالارفتن ميزان هورمون استرس بيشتر مي‌شود اما شکلات تلخ مي‌تواند همه اين احتمالات را کاهش داده و آرامش بيشتري ايجاد کند.

6. چاي؛ ضد استرس
برگ‌هاي سياه و خشک شده چاي که هر روز چند بار سراغ‌شان مي‌رويم براي بخش‌هاي مختلف بدن مفيد هستند و اگر به اندازه مصرف شوند، در سلامت شما تاثير زيادي دارند.
بهداشت دهان و دندان‌ها: نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد مصرف چاي سياه پلاک‌هاي ميکروبي دهان را کاهش داده و از رشد باکتري‌هاي فاسدکننده دندان‌ها پيشگيري مي‌کند. البته نه به معناي اينکه از مسواک غافل شويد.
پيشگيري از بروز سکته: مصرف چاي سياه مي‌تواند خطر بروز سکته را کاهش دهد. بعد از تحقيقات پژوهشگران معلوم شد مصرف روزانه سه فنجان چاي خطر بروز سکته مغزي را تا 21درصد کاهش مي‌دهد.
سرشار از آنتي‌اکسيدان: در چاي سياه ترکيبي به نام پلي‌فنول وجود دارد که آنتي‌اکسيدان خوبي است و از تخريب دي‌ان‌اي که ممکن است به‌دليل مواد سمي يا تنباکو به وجود بيايد، پيشگيري مي‌کند.
کاهش خطر بروز ديابت: تحقيقات انجام شده روي سالخوردگان ساکن جزاير مديترانه نشان مي‌دهد افرادي که در طولاني‌مدت يک يا دو فنجان چاي در رژيم غذايي‌شان وجود داشته باشد نسبت به بقيه 70درصد کمتر درمعرض ابتلا به ديابت قرار دارند.
کاهش استرس: خاصيت ديگر چاي سياه اين است که بدن شما را آرام مي‌کند و ثابت شده که سطح هورمون استرس را کاهش مي‌دهد.
باشگاه خبرنگاران/

نظرات بینندگان

ارسال نظر