صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

چند دليل مهم براي نگهداري گل‌ و گياه در خانه

گرچه زندگي در آپارتمان از يک سو و دغدغه‌ها و مشغله‌هاي روزمره از سوي ديگر، ما را از طبيعت دور کرده‌اند، با اين حال هنوز هم مي‌توان براي رسيدن به آرامش دست به دامن طبيعت شد. تنها کافي است طبيعت را به خانه‌تان بياوريد. اين طبيعت مي‌تواند به اندازه يک باغچه کوچک، بالکن کوچک يا حتي چند گلدان کوچک باشد. اگر دليل کافي براي اين کار نداريد حتما اين مطلب را بخوانيد:

کد خبر: 3206

گرچه زندگي در آپارتمان از يک سو و دغدغه‌ها و مشغله‌هاي روزمره از سوي ديگر، ما را از طبيعت دور کرده‌اند، با اين حال هنوز هم مي‌توان براي رسيدن به آرامش دست به دامن طبيعت شد. تنها کافي است طبيعت را به خانه‌تان بياوريد. اين طبيعت مي‌تواند به اندازه يک باغچه کوچک، بالکن کوچک يا حتي چند گلدان کوچک باشد. اگر دليل کافي براي اين کار نداريد حتما اين مطلب را بخوانيد:
جنبه زيبايي‌شناختي:
گل‌ها و گياهان زيبا هستند. چه دليلي مهم‌تر از اينکه با داشتن گل و گياه، زيبايي را به محيط زندگي خود خواهيد آورد و از آن لذت خواهيد برد. نگاه کردن به گل‌ها باعث ايجاد احساس شادابي، طراوت و مثبت‌انديشي در شما مي‌شود. تنها کافي است سري به يک گل‌فروشي بزنيد و با توجه به سليقه خودتان گل و گياهي را با طرح و رنگ دلخواهتان انتخاب کنيد؛ البته مراقب باشيد که گياه موردنظرتان با فضاي خانه شما سازگار باشد و حتما در اين مورد از گل‌فروش بپرسيد.
رنگ آرامش‌بخش:
سبز يکي از رنگ‌هاي آرامش‌بخش است. اين رنگ همراه با آبي آسمان ذهن شما را در وضعيت آرامش و راحتي قرار خواهد داد. رنگ سبز التيام‌بخش و رنگ تعادل، توازن و همدلي است. اين رنگ باعث هماهنگي جسم و ذهن مي‌شود و نماد طبيعت و باروري است.
افزايش اعتماد به نفس:
گل‌کاري و باغباني و ايجاد محيطي دلپذير باعث بالابردن حس اعتماد به‌نفس و خوب بودن در فرد مي‌شود. باغباني باعث مي‌شود فرد به‌دليل خلق زيبايي، احساس غرور و رضايت کند. از سوي ديگر، هنگامي که گياهان به گل مي‌نشينند، سبزي‌ها آماده چيدن مي‌شوند و... باغبان حسي از رضايت‌خاطر پيدا مي‌کند و نتيجه زحمات خود را مي‌بيند و اين نتيجه مطلوب به نوعي براي فرد مانند پاداش کارهايش تلقي مي‌شود.
دستيابي به آرامش:
نگاه کردن به گل و گياهان و لذت بردن از زيبايي‌هاي آنها به ما کمک مي‌کند روحيه نامتعادل و ناآرام خود را تغيير دهيم و به حالت تعادل برسيم. بنابراين اين بار اگر بي‌حوصله، کلافه و عصبي بوديد، سري به گل‌هاي باغچه يا گلدانتان بزنيد تا دوباره آرامش پيدا کنيد.
تمرين صبر و شکيبايي:
باغباني به نوعي تمرين صبر و شکيبايي است. هنگامي که يک درخت در باغچه مي‌کاريد و بايد ماه‌ها و سال‌ها از آن مراقبت کنيد تا روزي به بار بنشيند يا از يک گلدان نگهداري مي‌کنيد تا در بهار به گل بنشيند به نوعي صبوري را تمرين خواهيد کرد. بد نيست صبوري را با سپردن مسئوليت نگهداري از يک گلدان کوچک به فرزندانتان هم آموزش دهيد.
هوايي پاک:
همه مي‌دانيم که گياهان دي‌اکسيدکربن محيط را مي‌گيرند و اکسيژن را پس مي‌دهند و در ايجاد هوايي پاک بسيار موثر هستند، پس با نگهداري از آنها در خانه خود شانس تنفس هواي پاک‌تري را خواهيم داشت و همين هواي پاک و پراکسيژن حالمان را بهتر خواهد کرد و در سلامت جسم و ذهنمان موثر خواهد بود.
سلامت جسم و کاهش استرس:
باغباني و گلکاري باعث افزايش فعاليت بدني و همچنين افزايش ترشح اندروفين در بدن مي‌شود که اين امر منجر به کاهش استرس خواهد شد. اگر آنقدر خوش‌شانس باشيد که در خانه باغچه‌اي داشته و در آن يک يا چند درخت کاشته باشيد هربار که درخت‌ها را هرس مي‌کنيد حرکات کششي خواهيد داشت. جالب است بدانيد حرکات بدن و کشش اندام ها هنگام هرس و کوتاه کردن شاخ و برگ درختان، به اندازه زماني است که شما دوچرخه‌سواري يا شنا مي‌کنيد. همچنين کارکردن در حياط خانه و گل‌کاري باتوجه به ميزان فعاليت شما مي‌تواند باعث سوختن 250 کالري در ساعت شود و همين امر در کنترل فشارخون و بهبود جريان خون و تنظيم سوخت و ساز بدن بسيار موثر است.
جذب ويتامينD:
کساني که در فضاي باز مثل باغ، باغچه يا بالکن، باغباني و گل‌کاري مي‌کنند، در معرض نور خورشيد خواهند بود که باعث افزايش ويتامينD در بدن آنها و جذب بيشتر کلسيم مي‌شود. همين امر در بهبود خلق و خوي اين افراد موثر است.
مصرف بيشتر ميوه و سبزي:
بررسي‌ها و تحقيقات انجام‌شده ثابت کرده است باغبان‌ها ميوه و سبزي بيشتري مصرف مي‌کنند و بچه‌هايي که در چنين فضايي بزرگ مي‌شوند نيز بيشتر ميوه و سبزي مي‌خورند. درست است که همه ما نمي‌توانيم در يک باغ بزرگ زندگي مي‌کنيم اما مي‌توانيم در يک باکس يا گلدان کمي سبزي بکاريم، حتي مي‌توانيم چند گلدان براي کاشت سبزي روي پشت‌بام خانه خود داشته باشيم و نه‌تنها از کاشت و برداشت سبزي‌هايمان لذت ببريم بلکه سبزي‌هاي تازه خودمان را بخوريم.
جام جم/

نظرات بینندگان

ارسال نظر