صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تغذيه/

جنايتي به نام «فست‌فودخوري»

نزديک ظهر است و صداي قار و قور شکمتان آنقدر بلند شده که حتي همکارانتان نيز صداي آن را مي‌شنوند اما فقط يک ساعت براي نهار زمان داريد. حالا چکار بايد کرد؟ از خود مي‌پرسيد از فلان رستوران پيتزا سفارش بدهم يا از فلان ساندويچي، همبرگر بگيرم؟

کد خبر: 3126

سال‌هاست که خوردن صبحانه، سالم‌ترين و مهم‌ترين وعده غذايي را فراموش کرده‌ايم و جاي آن را به خوراکي‌هاي مضر و فست‌فودها داده‌ايم.
نزديک ظهر است و صداي قار و قور شکمتان آنقدر بلند شده که حتي همکارانتان نيز صداي آن را مي‌شنوند اما فقط يک ساعت براي نهار زمان داريد. حالا چکار بايد کرد؟ از خود مي‌پرسيد از فلان رستوران پيتزا سفارش بدهم يا از فلان ساندويچي، همبرگر بگيرم؟
وعده ناهار انرژي باقيمانده روز را براي بدنتان تامين مي‌کند، پس انتخاب صحيح آن بسيار مهم است. شايد غذاهاي چرب، پرنمک و پرکالري طعم و مزه خوبي داشته باشند اما در عين حال، سبب نفخ و ترش کردن معده شده و در درازمدت سبب افزايش وزن و خطر بروز بيماري‌هاي مختلف مي‌شوند.
پس براي اينکه از ساعت ناهار خود استفاده سالم و بهينه‌اي کنيد از اين پنج غذاي زير دوري کنيد:

پيتزا، نمک خالي است
يک تکه متوسط پيتزاي پپروني محتوي 680 ميلي‌گرم نمک، 12 گرم چربي که 15 گرم آن چربي اشباع شده است و 300 واحد کالري است اما آيا ما فقط به خوردن يک تکه بسنده مي‌کنيم؟ خوردن سه تکه پيتزا سبب جذب 2000 ميلي‌گرم نمک مي‌شود که اين ميزان تقريبا به اندازه ميزان مجاز نمک مورد نياز براي بدن است که 2300 ميلي‌گرم عنوان شده است. با اين تفاوت که اين حجم نمک تنها در يک وعده غذايي وارد بدن مي‌شود.
خوردن نمک فراوان سبب افزايش فشارخون و بيماري‌هاي قلبي شده که اين عوامل سبب بروز بيماري‌ و مرگ زودرس مي‌شوند. پس خوردن پيتزا حداکثر به يک روز در هفته محدود کنيد تا بدين ترتيب رگ‌هايتان نيز کمي نفس بکشند.

از شنيدن مضرات همبرگر و سيب‌زميني سرخ‌کرده شگفت‌زده مي‌شويد
اگر براي نهار قصد خريد همبرگر و سيب‌زميني سرخ کرده را داريد به شما توصيه مي‌کنيم از همين راهي که رفته‌ايد سريع برگرديد. يک عدد ساندويچ چيزبرگر همراه با سيب‌زميني سرخ کرده بيش از 900 واحد کالري دارد. حال اگر اين ساندويچ را همراه با يک ليوان نوشابه بخوريد 1200 کالري وارد بدن خود کرده‌ايد.
متاسفانه خوردن مداوم غذاهاي پرکالري، چرب و پرنمک سبب ويراني بدن شما شده و خطر افزايش وزن، فشارخون و ديابت نوع 2 را در شما به شدت افزايش مي‌دهد.

ساندويچ سرد همراه با نوشابه يک قاتل بالفطره است
وعده ناهاري که آن را سوسيس و کالباس تشکيل مي‌دهد سرشار از نمک، چربي‌هاي اشباع شده و عوامل سرطان‌زايي نظير نيترات و نيتريت هستند. اين دو ماده، عامل اصلي در افزايش خطر ابتلا به برخي سرطان‌ها هستند.
خوردن تنها چند پر کالباس سبب ورود 900 تا 1100 ميلي‌گرم نمک به بدن مي‌شود. تازه اين رقم قبل از افزودن پنير، سس، ادويه و نان است. 85 گرم ساندويچ محتوي سوسيس يا کالباس 9 گرم چربي اشباع شده دارد که رقم بسيار زيادي است. اين رقم نيمي از ميزان مجاز مصرف روزانه است. پس اگر الان ساندويچ در دست داريد حتي خيارشورهايش را هم نگه نداريد و فورا آن را دور بياندازيد.

هات داگ يک تکه چربي مضر وسط يک تکه نان است
هات داگ چيزي جز ضرر در دل خود ندارد. يک عدد سوسيس هات داگ يا فرانکفورتر معمولي محتوي 35 گرم چربي است که 15 گرم آن چربي اشباع شده يا چربي مضر است. يک عدد سوسيس هات داگ حاوي بيش از نيمي از ميزان مجاز چربي روزانه براي بدن است.
اين خوراکي مضر همچنين محتوي 80 درصد از چربي‌هاي اشباع شده و مضر است و سطح کلسترول ال‌دي‌ال يا کلسترول بد را افزايش مي‌دهد. اين خوردني همچنين سبب افزايش بيماري‌هاي عروق کرونري، حملات قلبي و سکته مغزي مي‌شود. پس ساندويچ هات داگ را همين حالا دور بيندازيد و در عوض يک ساندويچ مرغ کبابي با سالاد را جايگزين آن کنيد.

اسم مرغ سوخاري را از فهرست خريد خود حذف کنيد
تنها يک تکه سينه مرغ سوخاري محبوب شما بيش از 500 کالري، 34 گرم چربي و بيش از 1200 ميلي‌گرم نمک دارد. غذاهاي سرخ کردني معمولا سرشار از نمک و چربي هستند.
شايد بد نيست بدانيد در آمريکا هر 40 ثانيه يک نفر به دليل بيماري‌هاي مرتبط با مشکلات قلبي عروقي جان خود را از دست مي‌دهد. پس مرغ سوخاري و غذاهايي از اين دست را از فهرست غذايي خود حذف کنيد يا اقلا به جاي اينکه خوردن آنها براي شما به يک عادت روزمره تبديل شود، مصرف آنها را بسيار محدود کنيد.
ميگنا/

نظرات بینندگان

ارسال نظر