صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تغذيه/ فلفل دلمه اي،خلاصه خوبي ها

از من مي شنويد، همين امروز خودتان رابه اولين ميوه فروشي برسانيد و فلفل دلمه اي بخريد. اما اين را بدانيد که فلفل مرغوب بايد سفت، آبدار و کاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از ياد نبريد. بهتر است به برداشتن چند تا فلفل بسنده کنيد؛چون درست نيست فلفل را بيش از روز در يخچال نگه داريد.

کد خبر: 307

تاريخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پيش از ميلاد مسيح بر مي گردد که سرخپوستان آمريکايي ساکن پرو و مکزيک از آن به عنوان ادويه اي خوش طعم استفاده مي کردند؛ تا اينکه طي قرون 15 و 16 ميلادي، کاشفان آمريکا اين سبزي خوش نقش و نگار را به اروپا و ازآنجا به آسيا و آفريقا آوردند و اين گونه شد که فلفل دلمه اي وارد برنامه غذايي ما شد.امروزه بسياري از خانواده هاي ايراني تنها ازاين سبزي در تهيه پيتزا و مايه ماکاروني استفاده مي کنند اما با يک ديد خوشبينانه تر مي توان گفت که از آن در تهيه سالاد سبزيجات نيزاستفاده مي شود.

وقتي تصميم به کاهش وزن مي گيريم، معمولا سبزي ها اولين گزينه اي هستند که سراغشان مي رويم. فلفل دلمه اي يکي از کم کالري ترين سبزي ها و يکي از بهترين گزينه هاست که در هر 100 گرم از آن تنها 15 کالري انرژي وجود دارد و در ميان انواع فلفلها اين مقدار، کمترين است. اين سبزي درميان انواعش بيشترين مقدار فيبر را نيز دارد ودر هر 100 گرم از آن 2 گرم فيبر يافت مي شود.بنابراين در کنار ساير سبزي ها مي توان فلفل دلمه اي را نيز در رژيمهاي لاغري مصرف کرد.
فلفل عليه سرطان
شايد باورتان نشود اگر بگوييم از اين سبزي مي توان در پيشگيري از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقيقات نشان داده که ويتامين Cو بتاکاروتن فراوان اين سبزي ( البته اگر تازه ميل شود) مي تواند از بروز بسياري سرطانها جلوگيري کند؛ زيرا اين دو ماده مغذي جزو آنتي اکسيدانهاي قوي هستند و جالب است بدانيد که هر قدر اين فلفلها رنگي تر باشند بتاکارتن بيشتري دارند. اما خواص فلفل به اينجا ختم نمي شود چراکه فلفل را با داشتن مقاير زيادي ويتامين C بايد يکي از داروهاي خوب سرماخوردگي دانست به گونه اي که مصرف منظم آن در برنامه غذايي هم شدت وهم طول دوران سرماخوردگي را کاهش مي دهد؛به طوري که خوردن 50 گرم فلفل دلمه اي (معادل يک سوم از يک فلفل متوسط) مي تواند تمام نيازيک فرد بزرگسال به اين ماده مغذي را برطرف کند. البته بايد بگوييم که اين ويتامين نسبت به حرارت بسيار حساس است و بنابراين بهتر است فلفلتان را به صورت خام ميل کنيد.
فلفل، رفيق چشم است
چشمها بيش از ساير بافتهاي بدن از فلفل دلمه اي (مخصوصا نوع قرمزش) سود مي برند. علت اين موضوع را مي دانيد؟ شايد باور نکنيد اماهمان ماده اي که در هويج به تقويت چشمها منجر مي شود به مقادير قابل توجهي در فلفل دلمه اي قرمز وجود دارد. با اين تفاوت که بسياري از کودکان ما با شنيدن نام هويج اخم ميکنند اما فلفل دلمه اي قرمز رابه خاطر رنگ زيبايش راحت مي خورند.يادتان باشد که فلفل دلمه اي وقتي کاملاً مي رسد به رنگ قرمز و زرد در مي آيد و اغلب فلفلهايي که به دست من و شما مي رسد هنوز سبزند. مصرف منظم ويتامين A تا حد زيادي از بروز شب کوري و آب مرواريد نيز پيشگيري ميکند. به غير از ويتامين A دو ماده ديگر نيزدر کاهش احتمال بروز آب مرواريد نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقادير زيادي در فلفل دلمه اي يافت مي شوند. اين دو ماده عبارت اند از: لوتيين و گزانتين.
فلفل بخور، سکته نکن!
سيگاري ها را هم نبايد از خوردن اين فلفل بي نصيب گذاشت. اين جمله حاصل تحقيقات متخصصان ريه است. آنها در طي سالها تحقيق متوجه شدند که سيگاريها بيشتر احتمال دارد که به سرطان ريه مبتلا شوند و مصرف منظم ويتامين Aمي تواند سهم زيادي در پيشگيري از اين سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سيگار نشده ايد فلفل را از ياد نبريد.فلفل دلمه اي حاوي اسيد فوليک نيز هست.اين ويتامين در پيشگيري از گرفتگي رگ هاو بروز بيماري قلبي به خصوص در افراد ديابتي تاثير گذار است. اين عضو کوچک ازخانواده ويتامين هاي گروه B ، باعث کاهش هموسيستيين خون مي شود. اين ماده درصورت افزايش بيش از حد مي تواند باعث تخريب رگ هاي خوني شده و از اين طريق به افزايش احتمال سکته قلبي منجر شود. فيبرموجود در اين سبزي مي تواند کلسترول راکه عامل ديگري براي ابتلا به حمله قلبي وسکته است، کاهش دهد.
در خانه و آشپزخانه
از من مي شنويد، همين امروز خودتان رابه اولين ميوه فروشي برسانيد و فلفل دلمه اي بخريد. اما اين را بدانيد که فلفل مرغوب بايد سفت، آبدار و کاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از ياد نبريد. بهتر است به برداشتن چند تا فلفل بسنده کنيد؛چون درست نيست فلفل را بيش از روز در يخچال نگه داريد. براي طبخ اين سبزي نيز به شما پيشنهاد ميکنيم تخمهاي فلفل را دور بريزيد. اين سبزي را مي توانيد به صورت خام در سالادتان خرد کرده و ميل کنيد.بعضي ها همراه غذايشان از برشهاي اين سبزي ميل مي کنند. همچنين مي توانيد در کنار ساير سبزي ها آن را بخارپز يا حتي کباب کنيد.به علاوه، فقط قبل از خوردن ، فلفلهايتان را خرد کنيد و ازگذاشتن آنها در معرض هوا بپرهيزيد که موجب کاهش ويتامين C اين سبزي خواهد شد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر