صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تغذيه/

خوراکي‌هاي مناسب و نامناسب براي سنگ کيسه صفرا

نوشيدني‌هاي گازدار اسيدفسفريک موجود در نوشابه‌ها مي‌تواند باعث نرم شدن سنگ‌ها شده و امکان حرکت آن‌ها را فراهم مي‌سازد. اگر يکي از اين سنگ‌ها وارد مجاري صفراوي شود بسيار خطرناک خواهد بود.

کد خبر: 3055

سنگ کيسه‌ي صفرا مشکل رايجي است و به دلايل مختلفي نيز شکل مي‌گيرد. متاسفانه تغذيه‌ي نامناسب امکان ابتلا به سنگ کيسه‌ي صفرا را افزايش مي‌دهد. در اين مطلب مواد غذايي مناسب براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري را اشاره مي‌کنيم و در پايان پرهيزهاي غذايي را نيز نام مي‌بريم.

چربي خونتان را کاهش دهيد
صفرا در کبد شکل مي‌گيرند و در کيسه‌ي صفرا ذخيره و در روده‌ي بزرگ براي هضم چربي‌ها استفاده مي‌شود. اگر در صفراي شما کلسترول زيادي وجود داشته باشد احتمال تشکيل سنگ صفرا بالا مي‌رود. زماني که غذاهاي چرب مصرف مي‌کنيم صفرا منقبض مي‌شود تا صفرا را از طريق کانالي که به روده‌ي بزرگ ختم مي‌شود تخليه کند. در آنجا صفرا به هضم چربي‌هاي رسيده از غذاي مصرف شده کمک مي‌کند.

با اين حال ميزان بالاي کلسترول موجود در صفرا باعث مي‌شود که سفت شده و سنگ‌هايي تشکيل شود که اندازه‌ي آن‌ها از يک دانه شکر تا آلو متغير است. بعضي از اين سنگ‌ها در کيسه‌ي صفرا جا خوش مي‌کنند و هيچ مشکلي به بار نمي آورند. اما اگر وارد مجراي صفراوي شوند باعث بروز التهاب، دردهاي شديد و انسداد مجرا خواهند شد که گاهي نياز به عمل جراحي پيدا مي‌کند. از آنجايي که ارتباط بين سنگ‌ها و کلسترول روشن است بايد بيشتر به سمت مصرف مواد غذايي کاهنده ي ميزان کلسترول خون رفت. علاوه بر اين توصيه مي‌شود که در طول روز چند وعده ي غذاي سبک ميل کنيد چون به اين ترتيب از تشکيل سنگ‌هاي بيشتر پيشگيري مي‌شود.

غلات حاوي پوسته پسيليوم (پوسته اسفرزه)
محققان دانشگاه برانديز ماساچوست به موش‌هاي آزمايشگاهي مواد غذايي حاوي پسيليوم داده و مشاهده کردند که اين موش‌ها کمتر در معرض تشکيل سنگ کيسه‌ي صفرا قرار مي‌گيرند. پسليوم فيبري است که در بيشتر ملين‌هاي طبيعي و غلات وجود دارد. به عقيده‌ي اين محققان پسيليوم ترشح صفرا از طريق کيسه‌ي صفرا را افزايش مي‌دهد و به اين ترتيب از انباشتگي و تشکيل سنگ‌ها پيشگيري مي‌کند. به همين دليل اسفرزه به دليل دارا بودن فيبر زياد مي‌تواند باعث کاهش کلسترول شود.

مي‌توانيد روزانه نصف فنجان (صبح) از اين دانه‌هاي طبيعي مفيد استفاده کنيد.
سبزي‌جات، ميوه‌ها و غلات کامل سرشار از فيبر
در پژوهشي که روي پرستاران انجام شد، مشخص شده است افرادي که فيبر بيشتري دريافت مي‌کنند به ميزان 35 درصد کمتر در معرض سنگ کيسه‌ي صفرا قرار مي‌گيرند. به نظر مي‌رسد که مواد غذايي سرشار از فيبرهاي غيرمحلول (غلات کامل، ميوه‌ها و سبزي‌جات) تاثير بيشتري در اين خصوص دارند. نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد که خطر تشکيل سنگ در کيسه‌ي صفرا در بين افرادي که رژيم غذايي گياه‌خواري را دنبال مي‌کنند کمتر است.

توصيه مي‌کنيم که روزانه بين 25 تا 35 گرم فيبر مصرف کنيد. مصرف دو فنجان ميوه، دو و نيم فنجان سبزي‌جات و 3 سهم غذايي غلات کامل مي‌تواند به تامين اين ميزان کمک کند.

ويتامين ويتامين CC
ويتامين C به تجزيه‌ي کلسترول موجود در صفرا کمک مي‌کند. نتايج پژوهش‌هاي آمريکايي نشان مي‌دهند خطر ابتلا به سنگ کيسه‌ي صفرا در بين خانم‌هايي که ميزان ويتامين C خونشان بالاست به ميزان 13 درصد کمتر است. توصيه مي‌کنيم که روزانه 1000 ميلي‌گرم ويتامين C دريافت کنيد. اگر دچار بيرون روي شديد اين ميزان را کاهش دهيد.

امگا3‌ها
اسيدهاي چرب امگا3 به کاهش ميزان تري گليسيريد و در نتيجه کاهش کلسترول خون کمک مي‌کنند. اگر ميزان تري گليسيريدتان بالاست توصيه مي‌کنيم که روزانه بين 3 تا 5 گرم امگا3 دريافت کنيد.

زردچوبه
نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که زردچوبه باعث کاهش التهاب کيسه‌ي صفرا مي‌شود. محققان معتقدند که زردچوبه باعث تحريک جريان و حرکت صفرا مي‌شود. اگر از سنگ کيسه صفرا رنج مي‌بريد مي‌توانيد از زردچوبه البته بدون زياده‌روي استفاده کنيد. چون استفاده‌ي زياد و بي‌رويه از اين ادويه مي‌تواند برعکس عمل کند. توصيه مي‌کنيم که روزانه تا يک قاشق غذاخوري زردچوبه مصرف کنيد.

قهوه
محققان فرانسوي معتقدند خانم‌هايي که از سنگ کيسه‌ي صفرا رنج مي‌برند و روزانه يک تا چهار فنجان قهوه مي‌خورند علائم کمتري نسبت به خانم‌هايي که قهوه نمي‌نوشند تجربه مي‌کنند. البته نبايد در مصرف اين نوشيدني نيز دچار افراط شويد. مصرف روزانه 1 تا 3 فنجان قهوه کافيست. اگر نسبت به کافئين حساسيت داريد قبل از ساعت 15 قهوه تان را ميل کنيد و کمتر از اين ميزان گفته شده قهوه بنوشيد.

از اين‌ها بپرهيزيد
گوشت قرمز چرب، سرخ کردني‌ها، محصولات غذايي سرشار از چربي‌هاي ترانس، مواد غذايي سرشار از چربي‌هاي اشباع شده و چربي‌هاي ترانس موجود در مارگارين و غيره مي‌تواند باعث بروز مشکلات اساسي شود. محققان آمريکايي به اين نتيجه رسيده‌اند که مصرف بالاي چربي‌هاي ترانس خطر ابتلا به سنگ کيسه‌ي صفرا را تا 12 درصد افزايش مي‌دهد.

رژيم‌هاي سفت و سخت لاغريرژيم‌هاي سفت و سخت لاغري
کاهش وزن سريع و زياد يکي از عوامل رايج ابتلا به سنگ کيسه‌ي صفرا مي‌شود. از هيچ وعده‌ي غذايي صرفنظر نکنيد چون مي‌تواند باعث ايجاد تغييراتي در تعادل بين کلسترول و املاح صفراوي شود.

قند زياد
مصرف زياد قند و مواد غذايي شيرين مي‌تواند باعث برهم زدن تعادل صفرا شده و خطر بروز سنگ کيسه‌ي صفرا را افزايش دهد. توصيه مي‌کنيم از مصرف شيريني‌جات پرهيز کرده و مصرف ميوه‌هاي خشک و دسرهاي کم شيرين ميوه‌اي را جايگزين کنيد.

نوشيدني‌هاي گازدار
اسيدفسفريک موجود در نوشابه‌ها مي‌تواند باعث نرم شدن سنگ‌ها شده و امکان حرکت آن‌ها را فراهم مي‌سازد. اگر يکي از اين سنگ‌ها وارد مجاري صفراوي شود بسيار خطرناک خواهد بود.

چربي‌هاي اشباع شده
همه‌ي چربي‌ها احتمال انقباض‌هاي کيسه‌ي صفرا را بالا مي‌برند اما چربي‌هاي اشباع شده که چربي خون را بالا مي‌برند خطر بروز سنگ کيسه‌ي صفرا را چندبرابر مي‌کنند. چربي‌هاي اشباع نشده که در آووکادو، روغن زيتون، آجيل‌ها، روغن کانولا و ماهي وجود دارد براي سلامتي کيسه‌ي صفرا مفيد است. اما در هر حال بايد در مصرف روغن و چربي‌ها دقت کرد چون امکان انقباض کيسه‌ي صفرا و حرکت کردن سنگ‌ها وجود دارد.
توصيه مي‌کنيم به جاي کره از روغن زيتون و روغن کانولا استفاده کنيد و به جاي گوشت‌هاي قرمز ماهي ميل کنيد و به جاي پنيرهاي چرب آووکادو و آجيل‌ها را دريابيد.

جام نيوز/

نظرات بینندگان

ارسال نظر