صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

کراس/ کمياب‌ترين موتورسنگين‌هاي تهران

در دنياي پر هيجان موتور، هميشه شاهد حضور موتورهاي جديد با بالاترين راندمان و تکنولوژي بوده‌ايم؛ موتورهايي که حتي در کشور نيز قابل رويت هستند.

کد خبر: 2542

در دنياي پر هيجان موتور، هميشه شاهد حضور موتورهاي جديد با بالاترين راندمان و تکنولوژي بوده‌ايم؛ موتورهايي که حتي در کشور نيز قابل رويت هستند.
در شش، هفت ماه گذشته شاهد حضور موتورهاي سنگين و خاص در کشور بوده‌ايم. تعداد انگشت‌شماري از اين موتورها توانسته‌اند از مبادي قانوني وارد کشور شوند. از جمله اين موتورها مي‌توان به موتورسيکلت دوکاتي دياول، دوکاتي پاني گال ۱۱۹۹، ب‌ام‌و s1000rr hp4، سوزوکي هايابوسا ۲۰۱۳-‌ هارلي ديويسون و کاواسازکي ZX10r اشاره کرد. ديدن هر کدام از موتور سنگين‌هاي اشاره شده به اين سادگي و آساني نخواهد بود. مالکين اين موتورها در روزهاي اعلام شده موتورهاي خود را براي شرکت در همايش‌ها و تورهاي برگزار شده توسط فدراسيون و هيأت استان در شهر بيرون مي‌آورند.
در اين گزارش قصد داريم تنها به معرفي اين موتورها که طرفداران خاص دارند، بپردازيم. قيمت اين موتورها از ۸۰ ميليون تومان شروع مي‌شود. ضمن آنکه دستيابي به موتورهاي موردنظر چندان هم آسان نبوده و به همين خاطر برخي از تصاويري که در شبکه‌هاي اجتماعي توسط خود مالکين منتشر شده است را برايتان به چاپ رسانده‌ايم و تنها دو مدل را توانسته‌ايم ملاقات کنيم و از آن‌ها عکس بگيريم.


لاک‌پشت نينجا
يکي از موتورهايي که طرفداران خاص خود را دارد کاواساکي ZX10-R-2013 است. کمپاني کاوازاکي با معرفي اين موتورسيکلت بعد از سال‌ها دوباره جايگاه خود را در مسابقات سوپر بايک به دست آورد. اين موتورسيکلت که در کلاس موتورهاي ريس قرار دارد چند روزي در يکي از نمايشگاه‌هاي اتومبيل سطح شهر براي فروش به نمايش گذاشته شده بود. کاواساکي ZX10-R داراي پيشرانه چهار سيلندر با چهار سوپاپ در هر سيلندر است. حجم اين پيشرانه ۹۹۸ سي‌سي و حداکثر قدرت آن ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت در ۱۱۵۰۰ دور بر دقيقه و حداکثر گشتاور آن ۱۱۵ نيوتن‌متر در ۱۱۵۰۰ دور بر دقيقه است. شتاب صفر تا ۱۰۰ اين موتور در مدت زمان ۲٫۸۳ ثانيه صورت مي‌گيرد. يعني سريع‌تر از لامبورگيني آونتادور. همچنين شتاب صفر تا ۱۶۱ کيلومتر در اين مدل تنها در ۵٫۲ ثانيه و شتاب صفر تا ۲۴۰ در ۱۰ ثانيه صورت مي‌گيرد. شما با يک موتور پرشتاب و سريع روبه‌رو هستيد که براي رسيدن به سرعت ۲۹۰ کيلومتر تنها ۱۷٫۲ ثانيه زمان نياز دارد. البته حداکثر سرعت ZX10-R 296.6 کيلومتر در ساعت به ثبت رسيده است. ZX10-R داراي وزن خالص ۲۰۱ کيلوگرم، جعبه‌دنده شش سرعته و باک سوخت ۱۷ ليتري است. ديسک‌هاي ترمز ۳۱۰ و ۲۲۰ ميلي‌متري جلو و عقب داراي ترمزهاي ضد قفل ABS است به همين خاطر به خوبي مي‌توان اين موتور سنگين را کنترل کرد. از ديگر مشخصات ZX10-R مورد نظر بهره‌مندي از سيستم اگزوز Akrapovic است که بخش انتهاي آن از فيبرکربن تهيه شده است. طول، عرض و ارتفاع در اين موتور به ترتيب ۲۰۷۵،۷۱۵و۱۱۱۵ ميلي‌متر است. همچنين فاصله بين محور جلو و عقب ۱۴۲۵ ميلي‌متر است.
در اين بين دو موتور سنگين خاص در تهران حضور دارند که به نوعي رقيب هم به حساب مي‌آيند. بسياري نشريات و سايت‌هاي تخصصي موتورسيکلت اين دو مدل را با هم مقايسه کرده‌اند. در يک سو ب‌ام‌و HP4 و در سوي ديگر دوکاتي R1199 قرار دارد. البته نمونه دوکاتي موردنظر پانيگال نام دارد و رقيب چندان قدرتمندي در برابر HP4 به حساب نمي‌آيد. نسخه R دوکاتي ۱۱۹۹ را مي‌توان رقيب HP4 به حساب آورد.

نماينده خاص از باواريا
يکي ديگر از موتورهايي که تنها يک دستگاه از آن وارد کشور شده ب‌ام‌و HP4-2013 است. چند ماهي از ورود اين موتور به کشور مي‌گذرد. HP4 به عنوان يکي از خاص‌ترين موتورهاي BMW شناخته مي‌شود. اين مدل براي اولين بار در سال ۲۰۱۳ معرفي و وارد بازار شد. تا قبل از اين نيز بين سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ نسخه HP2 عرضه مي‌شد. البته لازم به ذکر است که HP4 به نوعي نمونه ساخته شده از مدل S1000RR است که عملکرد و قابليت‌هاي آن افزايش يافته. ب‌ام‌و براي موتورهاي توليدي خود که به نوعي متفاوت هستند و تيون شده‌اند از عبارت HP استفاده مي‌کنند. HP مخفف High Performance است که معناي کلي آن عملکرد بالا است.
اما چرا HP4 جلب توجه مي‌کند؟ اصلي‌ترين موضوع در HP4 طراحي خاص و زيباي آن است که در عين خشن بودن کاملاً عجيب و غريب طراحي شده است. از نماي روبه‌رو کاملاً مي‌توان تقارن ناقص و خلاق اين موتور را متوجه شد. چراغ سمت چپ دايره‌اي و چراغ سمت راست کشيده طراحي شده است. جداي از اينکه برچسب‌هاي تبليغاتي و عبارات مختلفي در هر دو طرف فلاپ نمايان است، مهم‌ترين و شايد بهتر بگوييم متفاوت‌ترين فلاپ‌ها در HP4 نيز مورد استفاده قرار گرفته است. البته همان‌طور که اشاره شد اين طراحي در S1000RR صورت گرفته است. از ديگر ويژگي‌هاي خاص Hp4 مي‌توان به استفاده از سيستم تعليق خودکار اشاره کرد که عملکرد آن بستگي به شرايط مسير و نوع عکس‌العمل راکب دارد. سيستم تعليق و سيستم کنترل ديناميکيDDC نيز يک سواري نرم و مسابقه‌اي را برايتان به همراه خواهد داشت. سيستم تعليق DDC در HP4 به صورت نيم خودکار عمل مي‌کند. پيستون‌هاي اين سيستم با توجه به ميزان فشار بر روي پدال گاز و سرعت در حال پيمايش و زاويه موتور در جاي خود جابه‌جا مي‌شوند تا عملکرد روان‌تر و بهتري پيدا کنند.
پيشرانه چهار سيلندر خطي ۹۹۹ سي‌سي HP4 قادر به توليد ۱۹۳ اسب‌بخار قدرت در ۱۳۰۰۰ دور بر دقيقه است. همچنين حداکثر گشتاور اين پيشرانه ۱۱۲ نيوتن‌متر در ۹۷۵۰ دور بر دقيقه به دست مي‌آيد. صداي خروجي نيز به لطف بهره‌مندي از سيستم اگزوز تيتانيومي بسيار لذت‌بخش و دلنشين است. صدايي که کاملاً نشان مي‌دهد شما با يک موتور مسابقه‌اي روبه‌رو هستيد. HP4 به لطف بهره‌مندي از جعبه‌دنده شش سرعته زنجيره‌اي، سيستم لانچ کنترل و وزن ۱۶۹ کيلوگرمي قادر است ظرف مدت زمان ۲٫۹ ثانيه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر در ساعت دست پيدا کند. البته نکته تعجب‌برانگيز در HP4 ميزان حداکثر سرعت آن است. اين موتور تنها مي‌تواند با حداکثر ۱۲۵ مايل معادل ۲۰۱ کيلومتر در ساعت حرکت کند. براي کنترل Hp4 نيز از ترمزهاي ABS مسابقه IDM استفاده شده که به همراه دو ديسک ترمز ۳۲۰ ميلي‌متري با چهار پيستون در جلو و تک ديسک ۲۲۰ ميلي‌متري با يک پيستون در عقب به خوبي متوقف کردن موتور را براي راکب آسان ساخته است. تمام ديسک ترمزها از نوع مونوبلاک ساخت شرکت برمبو بوده است.

دوکاتي‌ها، کمياب‌ترين در ايران
همان‌طور که اشاره شد رقيب ب‌ام‌و HP4 نيز در تهران حضور دارد. دوکاتي ۱۱۹۹panigale به عنوان يکي از زيباترين موتورهاي توليدي Ducati به حساب مي‌آيد. دوکاتي ۱۱۹۹ موردنظر زودتر از ديگر موتورهاي ذکر شده وارد کشور شد. اين موتور داراي پيشرانه دو سيلندر Lشکل با زاويه۹۰ درجه است. حجم دقيق دوکاتي موردنظر ۱۱۹۹ سي‌سي و حداکثر قدرت آن ۱۹۵ اسب‌بخار در ۱۰۷۵۰ دور بر دقيقه است. ۱۱۹۹ در ۹۰۰۰ دور بر دقيقه مي‌تواند ۱۳۲ نيوتن‌متر گشتاور توليد کند. در کنار اين مشخصه‌ها، بهره‌مندي از جعبه‌دنده شش سرعته زنجيره‌اي و شاسي تمام مونوکوک آلومينومي باعث شده تا وزن خالص ۱۱۹۹ پانيگال به ۱۶۴ کيلوگرم برسد. سيستم ترمزهاي منوبلاک راديال ساخت برمبو با ديسک‌هاي ۳۳۰ ميلي‌متري در جلو و تک ديسک ۲۴۵ ميلي‌متري عقب به خوبي آن را مهار و متوقف مي‌کند. تايرهاي ۱۷ اينچ پيرلي Diablo Supercorsa چسبندگي فوق‌العاده‌اي را به همراه دارند. همچنين دوکاتي ۱۱۹۹ از نظر شتاب و سرعت در جايگاه بهتري نسبت به HP4 قرار دارد. ۱۱۹۹ داراي حداکثر سرعت ۱۷۸ مايل معادل ۲۸۷ کيلومتر در ساعت است. ارتفاع ۱۱۹۹ برابر است با ۱۱۱۰ ميلي‌متر و فاصله بين دو محور جلو و عقب ۱۴۳۷ ميلي‌متر است. پهناي اين موتور نيز ۸۱۰ ميلي‌متر و طول کلي آن ۲۰۷۵ ميلي‌متر است.

سامورايي‌هاي جنگجو
در ميان موتورسواران نام آن بسيار شناخته شده است. همانند هوندا رپسول نام سوزوکي هايابوسا بر سر زبان موتورسواران مي‌چرخد. سوزوکي هايابوسا ۲۰۱۳ يکي ديگر از موتورهاي تازه‌وارد به کشور است. در اين چند وقت اخير تنها سه دستگاه سوزوکي هايابوسا ۲۰۱۳ از مبادي قانوني وارد کشور شده‌اند.
دو دستگاه با رنگ زرد و يک دستگاه با رنگ سفيد. البته نمونه‌هاي ديگري از هايابوسا در اين چند سال اخير وارد کشور شده که سال گذشته گزارش کاملي از يک نمونه نارنجي رنگ در هفته‌نامه دنياي‌خودرو به چاپ رسانديم. سوزوکي هايابوسا داراي پيشرانه چهار سيلندر خطي مايع خنک با حجم دقيق ۱۳۴۰ سي‌سي است.
اين موتور در کلاس شهري يا همان Street جاي دارد اما به نوعي مي‌توان آن را رقيب جدي براي برخي از موتورهاي ريس به حساب آورد. پيشرانه هايابوسا قادر است در ۹۸۰۰ دور بر دقيقه ۱۹۶ اسب‌بخار قدرت توليد کند. همچنين اين پيشرانه در ۱۰۲۰۰ دور بر دقيقه نيز گشتاوري معادل ۱۵۵ نيوتن‌متر را به چرخ عقب منتقل مي‌سازد.
طول ۲۱۹۰ ميلي‌متري، پهناي ۷۳۵ ميلي‌متري و ارتفاع ۱۱۶۵ ميلي‌متر هايابوسا باعث شده تا در نگاه اول احساس کنيد با يک موتور نسبتاً بزرگ سر و کار داريد. البته اين ابعاد نسبت به نمونه‌هاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حدود پنج ميلي‌متر کوتاه‌تر شده است.
همچنين ارتفاع زين از سطح زمين ۸۰۵ ميلي‌متر در نظر گرفته شده که راکب تسلط خوبي بر روي موتور خواهد داشت. وزن خالص هايابوسا GSX1300R 266 کيلوگرم بوده که به لطف بهره‌مندي از ترمزهاي Brembo Monobloc دو ديسک ۳۱۰ ميلي‌متري با چهار پيستون در جلو و تک ديسک ۲۶۰ ميلي‌متر با يک پيستون در عقب به راحتي قابل کنترل است.


نماينده يانکي‌ها!
به جرأت مي‌توان گفت کمتر از انگشتان يک دست از اين موتور وارد کشور شده است. نمونه مورد نظر براي سال ۲۰۱۳ بوده (در سند آن مدل ۲۰۱۴ ذکر شده است) و مجهز به پيشرانه دو سيلندر Vشکل است. موتور مورد نظر يک دستگاه هارلي ديويدسون V-rod Muscle است. البته نام کامل آن Harley Davidson VRSCF V-rod Muscle است که حجم پيشرانه آن ۱۲۵۴ سي‌سي و زاويه قرار گرفته دو پيستون به صورت ۶۰ درجه است. اين پيشرانه قادر به توليد ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت در ۸۲۵۰ دور بر دقيقه و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نيوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور بر دقيقه است. جعبه‌دنده پنج سرعته در کنار وزن ۳۰۵ کيلوگرمي V-rod Muscle باعث شده تا مسافت ۴۰۰ متر را در مدت زمان ۱۲ ثانيه طي کند. همچنين حداکثر سرعت اين موتور ۲۲۴ کيلومتر در ساعت اعلام شده است. حدود سه سال پيش نيز مدل ۲۰۰۸ اين مدل وارد کشور شده بود که از نظر شباهت فرق چنداني با هم ندارند.

خودرو نگار/

نظرات بینندگان

ارسال نظر