صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

جايگزين سالم براي خوردني هاي مضر

مي‌خواهيم درمورد سمي‌ترين مواد خوراکي که مخفيانه خود را در برنامه غذايي شما وارد کرده اند و شما بايد بزودي دستشان راحت شويد، بحث کنيم. در عين حال بجاي انها خوردني هاي سالم‌تري را به شما توصيه کنيم که مي‌توانيد در برنامه غذايي خود وارد کنيد

کد خبر: 197

دکتر سلام/ مي‌خواهيم درمورد سمي‌ترين مواد خوراکي که مخفيانه خود را در برنامه غذايي شما وارد کرده اند و شما بايد بزودي دستشان راحت شويد، بحث کنيم. در عين حال بجاي انها خوردني هاي سالم‌تري را به شما توصيه کنيم که مي‌توانيد در برنامه غذايي خود وارد کنيد

1- شکر
سابقا شکر را به صورت تصفيه نشده و خام که مستقيما از عصاره نيشکر گرفته مي‌شد استفاده مي‌کردند. عصاره خالص آن را جوشانده، به شکل کريستال‌هاي جامد در مي‌آوردند، کريستال‌هاي جامد به مانند شن‌ريزه شکسته و در قالب شکر مصرف مي‌شد. اما امروزه تهيه اکثر شکرهاي تجاري موجود، روند شيميايي را پشت سر گذاشته و تصفيه مي‌شود. بر اساس اعلان موسسه سلامت ملي ايالات متحده، شکرهايي که بدين ترتيب تصفيه مي‌شوند بي‌خاصيت هستند زيرا يک چنين روند تصفيه‌اي تقريبا تمام ويتامين و مواد معدني آن را از بين مي‌برد و شکر را از ارزش تغذيه‌اي کاملا تهي مي‌سازد.
انجمن قلب امريکا تمايزاتي بين شکر طبيعي يا شکري که در طبيعت يافت مي‌شود که همان شکريست که به طور طبيعي جزء ترکيبات اصلي ميوه‌ها، سبزيجات و فرآورده‌هاي شير و شکر غيرطبيعي يا شکر افزوده يا شکرهاي تصفيه شده که به نوشيدني‌هاي ملايم، مواد غذايي و آبميوه‌ها اضافه مي‌گردد، قائل مي‌شود. گزارشات آنها مبني بر شواهديست که نشان مي‌دهد مصرف زياد شکر موجب وخامت بيماري‌هاي تصلب شريان (حاد شدن آرتروز) و ديابت شده و موجب نرسيدن مواد مغذي به بدن مي‌شود.
شکر زرد، شکري تصفيه نشده و شکل خام شکراست که در روزگاران کهن مصرف مي‌شد. به طور گسترده‌اي استفاده از آن به عنوان شيرين کننده در هند و آسياي جنوبي رواج دارد. شکر زرد مواد معدني، مواد مغذي و ويتامين‌هايي که در عصاره نيشکر وجود دارد را در خود حفظ مي‌کند و اين شکر در طب سنتي هندي‌ها، آيورودا، براي درمان سرفه‌هاي خشک، بهبود سيستم گوارشي و درمان انبوهي از بيماري‌ها کاربرد دارد. اما امروزه مقادير زيادي فسفات به برخي از انواع شکر زرد افزوده مي‌شود. شکر زردي که کم‌رنگ و شسته رفته به نظر مي‌رسد، در واقع همان نوع شکر زرديست که به آن مقدار زيادي فسفات اضافه شده است. که بايد از آن اجتناب کرد. در عوض شما آن نوعي که نامطبوع‌تر و تيره‌تر به نظر مي‌رسد را انتخاب کنيد.

عسل نيز جايگزيني فوق‌العاده براي شکر است. مصرف روزانه عسل فوايد زيادي در بر دارد، به طور خاص براي افرادي که از ترشحات بيش از حد مخاطي و تنگي نفس رنج مي‌برند. عسل براي قلب و مغز و همچنين براي هوشياري ذهن بسيار مفيد است.
عسل تاثيرات مختلفي بر روي سيستم کلي بدن انسان دارد و اين امر متاثر از چگونگي مصرف عسل است، آيا خام مصرف مي‌شود، با آب سرد مخلوط ‌شود يا در آب ولرم حل ‌گردد. هنگامي که عسل با آب ولرم مخلوط و به صورت روزانه مصرف شود، موجب افزايش تعداد گلبول‌هاي قرمز در سيستم گردش خون شده، سطح هموگلوبين خون را بالا برده که باعث درمان کم‌خوني مي‌شود.
عسل به هيچ وجه نبايد پخته شود. زيرا حرارت، عسل را سمي مي‌نمايد. عسل را با آب ولرم يا گرم مخلوط نمائيد اما به آبي که در حال جوش است نه. همچنين به کودکان زير ۱ سال نبايد عسل داده شود.

2- شير
فقط در بدن کودکان زير ۳ سال آنزيم هضم کامل شير وجود دارد. به استثناي چند منطقه در کره زمين، در مابقي جهان شير براي اکثر بزرگسالان، غالبا غذاييست غيرقابل هضم! شير غيرقابل هضم، عامل ايجاد ترشحات مخاطي و موجب رخوت و سنگيني در بدن است. درست است که از قديم شير را منبع مهمي براي تامين کلسيم بدن مي‌دانستند اما منابع خوب ديگري نيز براي تامين آن وجود دارد.

غلات کامل، انواع عدس و آجيل‌ها عالي‌ترين جايگزين شير محسوب مي‌شوند تا کلسيم مورد نياز در برنامه غذايي روزانه شما را تامين کنند. به عنوان مثال:
بادام زميني‌ها به خودي خود يک غذاي کامل هستند. مرتاض‌ها در هند از رژيم غذايي ۱۰۰٪ بادام زميني پيروي مي‌کنند زيرا بادام زميني اگر به صورت خام مصرف شود، به خودي خود يک غذاي کامل است. بادام زميني بايد حداقل ۶ ساعت در آب خيسانده شود تا آنچه از منظر طب سنتي هندي‌ها موسوم به آيورودا، پيتا خوانده مي‌شود از بادام زميني خارج شود. اگر بادام زميني بدون خيساندن خورده شود، احتمالا موجب خارش پوست و حالت تهوع مي‌شود.

باقالي هندي (Horsegram)، منبع بسيار خوبي از آهن و کلسيم است و يکي از غني‌ترين منابع تامين پروتئين در رژيم‌هاي گياه‌خواري به حساب مي‌آيد. به هر حال، کلسيم و آهن هنگامي که با ترکيبات شيميايي خاصي در هم مي‌آميزند، آن ترکيبات را به عناصر غيرقابل جذبي براي بدن بدل مي‌کنند. جوانه زدن در باقالي هندي يکي از شيوه‌هاي فرآوري اين ماده غذايي است که حاصل آن افزايش ميزان آهن و کلسيم آن و در نهايت افزايش ارزش غذايي باقالي هنديست. جوانه باقالي هندي به آساني قابل هضم است. باقالي هندي موجب افزايش دماي بدن مي‌گردد که کمک شاياني در بهبود روند سرماخوردگي و سرفه‌هاي ناشي از آن در هواي ابري و باراني مي‌کند. اما هنگامي که هوا آفتابيست، اگر باقالي هندي دماي بدن را افزايش دهد، با خوردن جوانه باقالي سبز مي‌توانيد دماي بدن را تنظيم نمائيد.

3- غلات فرآوري شده
در حالت طبيعي ساختار يک دانه متشکل از هاگ، سبوس و ريشه مي‌باشد. ريشه حاوي گياهک دانه مي‌باشد. هاگ تامين کننده غذاي دانه است و سبوس لايه محافظ که هاگ و ريشه را احاطه کرده است. نخستين جزء هاگ، نشاسته مي‌باشد که وظيفه آن تامين غالب انرژي براي جوانه زني دانه است. با اين وجود هاگ حاوي مقادير بسيار کمي از ويتامين‌ها، مواد معدني، فيبر يا phytochemicals است. اما در عوض سبوس و ريشه سرشار از اکثر اين مواد مغذي از قبيل ويتامين B، اسيدهاي آمينه، phytochemicals و مواد معدني از قبيل کلسيم، منيزيم، پتاسيم، سديم و آهن است.
با اين وجود پيش از آنکه غلات به صورت تجاري به بازار عرضه شوند، اغلب براي بهبود بافت و ماندگاري طولاني تصفيه مي‌شوند. آنچه به عنوان غلات تصفيه شده در بازار عرضه مي‌شود، طي فرايندي ريشه و سبوس آن از يکديگر جدا و دور انداخته مي‌شود، و آنچه باقي مي‌ماند نشاسته داخلي هاگ است. نتيجه اين مي‌شود که بيشتر مواد مغذي، مواد معدني و فيبري که براي برنامه غذايي ضروريست در طي اين فرايند از دست مي‌رود.
اکثر غلاتي که به صورت تجاري به فروش مي‌رسد، به نوعي متحمل فرايند تصفيه شده اند. از عام‌ترين نمونه‌ها مي‌توان به برنج سفيد و آردسفيد اشاره کرد
امروزه فرآورده‌هاي غلات کامل از قبيل برنج قهوه‌اي و گندم به وفور در دسترس قرار دارند. غلات کامل سرشار از برخي ترکيبات‌اند که خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، سرطان، چاقي، ديابت نوع ۲ و ديگر بيماري مزمن را کاهش مي‌دهد. اغلب اين ترکيبات در ريشه و سبوس آنها نهفته است که کم و بيش در طي فرايند تصفيه کاملا دور انداخته مي‌شود.
بسيار مهم است که به طور حتم برنامه غذايي ما حاوي بيش از يک يا دو نوع حبوبات باشد. تنوعي از مواد کاملا مغذي که عناصر مهمي در برنامه غذايي تلقي مي‌شوند که اغلب ناديده گرفته مي‌شود.

ارزن انگشتي(Finger millet) که از گياهان بومي آفريقا و هند است و در هند نيز به راگي موسوم است در زمره مغذي‌ترين حبوبات قرار مي‌گيرد. پروتئين ارزن انگشتي از ارزش زيستي فراواني برخوردار است که به آساني با بدن هماهنگ مي‌شود. اسيدهاي آمينه متعددي که براي حفظ سلامت بدن حياتيست در اين نوع از حبوبات يافت مي‌شود. ميزان برخي از اين اسيدهاي آمينه در بعضي از غلات بسيار ناچيز است. اما در ارزن انگشتي به وفور مواد معدني و به‌خصوص کلسيم موجود بوده و تقريبا ۵ تا ۳۰ برابر انواع ديگر غلات است. همچنين ميزان فسفر و آهن موجود در آن بسيار بالاست. ارزن انگشتي را مي‌توان براي انواع خوراک، فرني، کلوچه و حتي انواع دسر استفاده نمود.

ارزن مرواريدي (Pearl millet) که در هند با عنوان باجرا و در تاميل با نام کومبو شناخته مي‌شود، سرشار از ويتامين B و مواد معدني لازم در برنامه غذايي مانند پتاسيم، فسفر، منيزيم، آهن، فلزِمس و منگنز مي‌باشد. اين ماده غذايي بدون گلوتن است و ايده‌آل براي افرادي که به گلوتن حساسيت دارند. اثبات شده ارزش غذايي ارزن مرواريدي بسيار فراتر از ارزش برنج و گندم است و بر اساس مطالعات انجام شده در هند مشخص شد که مصرف ارزن مرواريدي و بنشن‌ها در طي سال‌هاي رشد تاحدي بهتر از گندم است.

4 – چاي/ قهوه
چاي و قهوه، محرک رشته‌هاي عصبي هستند. محرک‌هاي رشته‌هاي عصبي براي مدت کوتاهي در بدن ايجاد انرژي مي‌کنند، اما بعد از مدتي اين انرژي افت مي‌کند. در صورت مصرف بيش از حد اين محرک‌ها، بنيه فرد در درازمدت تحليل مي‌رود و موجب تاثيرات مخربي بر ذخيره انرژي در بدن فرد مي‌شود.
نوشيدن يک ليوان آب خربزه زمستاني(winter melon) هر روز صبح شما را سرشار از انرژي کرده و سيستم عصبي را کاملا آرام مي‌کند. مصرف روزانه آب خربزه زمستاني توانايي‌هاي ذهني فرد را به طرز فوق‌العاده‌اي افزايش مي‌دهد. اما مبتلايان به تنگي نفس و مستعد سرماخوردگي و سرفه بايد کمي عسل يا فلفل به آب خربزه زمستاني بيافزايند. اين امر خاصيت خنک کنندگي خربزه زمستاني را تا حدودي خنثي مي‌کند.
اين دستورالعمل تهيه چاي ليمو- زنجبيل حس سرزندگي را برايتان به ارمغان مي‌آورد و روحي تازه در جسم شما مي‌دمد، بي‌آنکه عوارض جانبي قهوه را متحمل شويد:
۴ فنجان و نيم آب را در کتري بجوشانيد. در حين جوشيدن آب، دو تکه زنجبيل تازه در حدود ۶ سانت را برداشته و با ۲۵ الي ۳۰ برگ (Tulasi (Holy Basilکاملا له کنيد. زنجبيل و تولاسي را به آب در حال جوش بيافزائيد، همچنين مي‌توانيد ۲ قاشق چاي‌خوري دانه گشنيز(اختياري) خرد شده را هم اضافه کنيد. اجازه دهيد به مدت ۲ تا ۳ دقيقه با هم بجوشند. چاي را از صافي گذرانده و داخل فنجان‌ها بريزيد و ۱ قاشق چاي‌خوري آب‌ليمو و شکرزرد براي طعم بهتر به آن بيافزائيد. گرم سرو کنيد!
مهم‌ترين نکته اين است که در برنامه غذايي روزانه شما تعادل مواد مغذي حفظ گردد، اما به خاطر داشته باشيد که در ارتباط با غذايي که ميل مي‌کنيد دچار وسواس جنون‌آميز نشويد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر