صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

دکتر سلام/

راه هاي موثر براي مسحکم کردن اسکلت بدن

محققان به ارتباطي بين افسردگي و کاهش تراکم استخوان دست يافتند. به عنوان نمونه تراکم توده استخواني در خانم‌هايي با تاريخچه افسردگي ماژور کمتر و سطوح هورمون کورتيزول که با از دست دادن استخوان مرتبط است در آن‌ها بيشتر است. اگر شما در حال حاضر از نظر افسردگي تحت معالجه هستيد از پزشک خود در خصوص نياز به انجام تست BMD سئوال کنيد.

کد خبر: 1958

افسردگي را دريابيد:
محققان به ارتباطي بين افسردگي و کاهش تراکم استخوان دست يافتند.
به عنوان نمونه تراکم توده استخواني در خانم‌هايي با تاريخچه افسردگي ماژور کمتر و سطوح هورمون کورتيزول که با از دست دادن استخوان مرتبط است در آن‌ها بيشتر است.
اگر شما در حال حاضر از نظر افسردگي تحت معالجه هستيد از پزشک خود در خصوص نياز به انجام تست BMD سئوال کنيد.

وزن سالم داشته باشيد:
وزن پايين تر از 5/57 کيلوگرم يا داشتن توده بدني زير 21 عامل خطر ساز براي پوکي استخوان محسوب مي‌شود.
از دست دادن وزن در دوران يائسگي احتمال کاهش توده استخوان را افزايش مي‌دهد.
از مصرف غذاهايي که از نظر کالري در حد بسيار پاييني هستند يا از غذاهايي که فاقد همه گروه‌هاي غذايي است، اجتناب کنيد.

ورزش کنيد:
دست کم به مدت 30 دقيقه از فعاليت‌هاي ورزشي قوي کننده استخوان در اکثر روزها بهره مند شويد.
اين فعاليت‌ها شامل ورزش‌هاي تحمل وزن همانند دويدن يا پياده روي سريع و ورزش‌هاي استقامتي هستند.

ويتامين D:
خورشيد، منبعي که هميشه صبح ها براي سلامت بخشيدن به جان ما از پشت کوه ها سر بلند مي کند را هيچوقت دست کم نگيريد چرا که مي تواند اولين راه داروي پوکي استخوان باشد.
پزشکان به اين نتيجه رسيده اند که افراد بين 1 تا 100 سال نياز دارند تا روزانه حداقل 20 دقيقه در معرض خورشيد باشند.
ويتامين D که ازاين چشمه نور ساطع مي شود براي استخوان ها حکم دارو را دارد.

پروتئين:
گوشت قرمز و ماهي ولوبيا را هيچوقت فراموش نکنيد چرا که بخش اعظم قواي بدن از همين چند خوراکي ساده گرفته مي شود و بايد هميشه آن را در سبد خوراکي خود قرار دهيد.
اين خوراکي هاي خوشمزه حاوي ميزان زيادي پروئين هستند که از جمله مهمترين عناصر ساخت استخوان هاي فولادي اند.
77 گرم پروتئين به صورت روزانه هميشه توسط پزشکان توصيه شده است.

کلسيم:
مهمترين عنصري که براي يک استخوان فولادي بايد در نظر داشته باشيد کلسيم است که مي تواند يک استخوان تو خالي را به محکمي آهن کند.
کلسيم را از لبنيات و از طريق شير و ماست وارد بدنتان کنيد تا ديگر هيچگاه دچار پوکي استخوان نشويد.
روزانه حداقل هزار ميلي گرم کلسيم براي بدن نياز است.

چگالي :
در صورتي که استخوان دردهاي زيادي مي گيرد و احتمال آن را مي دهيد که بلايي سر خودتان آورده ايد حتما به پزشک مراجعه کنيد.
گرفتن آزمايش DXA براي بدست آوردن ميزان چگالي استخوان ها براي افرادي که استخوان درد دارند لازم است.
پزشکان از روي اين ازمايش مي توانند ميزان سلامت استخوان ها را تشخيص دهند.

پيشينه:
برخي مواقع مشکلاتي که براي استخوان ها به وجود مي آيد ريشه در پيشينه افراد دارد.
براي مثال اولين نکته اي که ممکن است هر فردي را به خود دچار کند سابقه پوکي استخوان در فاميل است.
در صورتي که در خانواده شما اين مشکل ديده شده است بهتر از يک آزمايش نزد پزشک بدهيد.
پوکي استخوان يکي از مشکلاتي است که 8 ميليون نفر را در دنيا به آن دچار هستند و هر روز را با سختي به شب مي رسانند.
اين بيماري آنقدر سخت است که برخي حتي توانايي تکان خوردن هم ندارند. به مانند هر بيماري و مشکل ديگري براي آنکه از دست اين مشکل نيز به دور باشيد بهتر است از همين حالا پيشگيري را آغاز کنيد.

ميگنا/

نظرات بینندگان

ارسال نظر