صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تغذيه/

غذاهايي که باعث خستگي و کوفتگي مي‌شوند

بدليل آنکه اين مواد انرژي بدن را تخليه کرده و مانع بالا رفتن انرژي و در پي آن عدم کاهش وزن مي‌شوند. اينها همان موادي هستند که بدن را خسته و بي حال مي‌کنند.به سراغ انرژي مي‌رويم، چنانچه انرژي ما پايين باشد دچار گرسنگي، پراشتهايي، نوسانات روحي و مشکلاتي در زمينه تصميم‌گيري و مشکلات فکري خواهيم شد.بسياري از خوراکي‌ها وجود دارند که به‌صورت زيبا و جذاب بسته‌بندي شده و به‌نظر مفيد و سالم بنظر مي‌رسند، اما آنچه مشخص است آن است که آنها با لباس مبدل به زندگي ما وارد شده‌اند و اثري جز تخريب انرژي ندارند

کد خبر: 1927

در غذايي هوشيار باشيد، تنها کم چرب يا بدون چربي بودن کافي نيست، مراقب قند پنهان در آن باشيد.
دکتر فرزاد شيدفر متخصص تغذيه در ماهنامه دنياي تغذيه نوشت: وقتي که صحبت از کم کردن وزن به ميان مي‌آيد، مي‌بايست از چند غذا دوري جست. بدليل آنکه اين مواد انرژي بدن را تخليه کرده و مانع بالا رفتن انرژي و در پي آن عدم کاهش وزن مي‌شوند. اينها همان موادي هستند که بدن را خسته و بي حال مي‌کنند.به سراغ انرژي مي‌رويم، چنانچه انرژي ما پايين باشد دچار گرسنگي، پراشتهايي، نوسانات روحي و مشکلاتي در زمينه تصميم‌گيري و مشکلات فکري خواهيم شد.بسياري از خوراکي‌ها وجود دارند که به‌صورت زيبا و جذاب بسته‌بندي شده و به‌نظر مفيد و سالم بنظر مي‌رسند، اما آنچه مشخص است آن است که آنها با لباس مبدل به زندگي ما وارد شده‌اند و اثري جز تخريب انرژي ندارند.

غلات صبحانه
البته تمامي اين غلات صبحانه مضر نيستند، برخي کاملا مفيد هستند. آنهايي که داراي مقدار زيادي شکر و مواد ناسالم هستند از زمره موادي هستند که براي بدن مفيد نيستند و اثر تخريبي در انرژي دارند. هر چند برچسب آنها نشانگر لاغري مي‌باشد. بهترين کار اين است که برچسب و مواد تشکيل دهنده را بخوبي مطالعه کرده و از آنهايي که داراي ارزش غذايي بالاتري هستند، استفاده کنيد.

ماست‌هاي طعم‌دار
اکثر ماست‌هاي تجاري که داراي طعم‌هاي ميوه هستند مملو از شکر و يا شيرين کننده‌هاي مصنوعي مانند آسپارتام و ساکاروز مي‌باشند و بدن ما هيچ آشنايي با آنها ندارد. بهتر است ماست ساده را خريداري کرده و آن را با مقداري (استويا - نوعي شيرين‌کننده غيرمغذي) و يا دارچين و ميوه‌هاي تازه مخلوط کنيد. اگر به استويا علاقه‌اي نداريد از مقدار کمي عسل استفاده کنيد.


اسموتي ميوه
از اسموتي‌هاي تهيه شده با ميوه‌هاي سالم در منزل استفاده کنيد که شامل مقدار کافي ميوه و ديگر ترکيبات مفيد مانند دارچين، شير و يا سبزيجات فصل مي‌باشند.خوب است بدانيد يک ليوان اسموتي کوچک موز و توت که شما خريداري مي‌کنيد داراي 60 گرم شکرو يک ليوان بزرگ آن شامل 120 گرم شکر که معادل 27 قاشق چايخوري است، مي‌باشد. بدانيد که اين مقدار شکر بسيار خطرناک است.

مافين‌ها
اغلب آنها اگر از بهترين فروشگاه‌ها تهيه شده باشند داراي 400 کالري مي‌باشند. غالباً مافين‌ها را با مواد ديگر ترکيب مي‌کنند که ما احساس بهتري در خوردن آنها داشته باشيم، مانند: دانه‌هاي طبيعي، تمشک و انواع توت‌ها، مراقب باشيد که فکر شما منحرف نشود.بدن ما ابدا به اين خوراکي احتياج ندارد زيرا اين مافين‌ها سرشار از کربوهيدرات‌هاي تصفيه شده و چربي‌هاي ناسالم مي‌باشند.به‌جاي خوردن مافين مي‌توانيد از يک کاسه جو دوسر که با دارچين، زغال اخته يا تمشک و بادام غني شده باشد استفاده کنيد. پروتئين و چربي حاصل از بادام گرسنگي شما را کنترل کرده و دارچين قند شما را در حالت مطلوب نگه مي‌دارد.

نوشابه
يک قوطي نوشابه ممکن است به شما انرژي بالايي بدهد اما در نظر داشته باشيد که اين انرژي تنها براي 5 دقيقه خواهد بود و پس از آن به شدت پايين مي‌آيد و بدن شما براي رسيدن به حالت اول نياز به نوشابه بيشتري خواهد داشت.توصيه مي‌شود به‌جاي استفاده از نوشابه‌هاي طعم دار يا قهوه و غيره که مملو از شکر است، از نوشيدني ساده که با چند قطره آبليمو مزه‌دار شده است، استفاده کنيد تا بتدريج از خوردن شکر خود را رهايي بخشيد.

غذاهاي پر چرب و سرخ شده
غذاهايي که داراي چربي بالايي مي‌باشند مانند غذاهاي سرخ شده ابدا براي عملکرد مغز مناسب نيستند.مطالعات نشان داده که مواد غذايي حاوي چربي بالا در کوتاه مدت انسان را دچار ضعف و بي حالي کرده و در طولاني مدت هوشياري و تمرکز را کم مي‌کند.اين اتفاق بخصوص در مورد غذاهايي که سرشار از چربي و کربوهيدرات‌ها هستند، پيش مي‌آيد.

آب پرتقال صنعتي
پرتقالي که شما در منزل آبگيري مي‌کنيد بهترين گزينه است. اکثر آب پرتقال‌هايي که در فروشگاه‌ها بدست شما مي‌رسد از فروکتوز ذرت، شکر، آب و مقداري طعم دهنده‌هاي مصنوعي و رنگ تهيه شده است. اگر مي‌خواهيد انرژي خود را بالا ببريد از آب ميوه‌هاي طبيعي استفاده کنيد.

چيپس سيب زميني
ما همه چيپس را مي‌شناسيم! وقتي چيپس مي‌خوريم هيچ اتفاق خوبي نمي‌افتد. هر چند چيپس سيب زميني باشد و يا ذرت آنها فقط به ما مقدار زيادي نمک و چربي‌هاي نامطبوع مي‌دهند و بدن ما را از داخل تخريب مي‌کنند.البته يک مقدار کمي از چيپس هرگز باعث مرگ ما نمي‌شود! (چه سرخ شده چه پخته) اما اگر همين مقدار به صورت مستمر در وعده‌هاي اصلي غذايي باشند به شما توصيه مي‌کنيم که کاملا آن را قطع کنيد و غذايي را استفاده کنيد که انرژي شما را بالا مي‌برد.

نوشابه انرژي زا
نوشابه انرژي‌زا ممکن است انرژي شما را ناگهاني و زودگذر بالا ببرد اما به محض آنکه کافئين آن تمام شود شما دچار خستگي مضاعف خواهيد شد.در تحقيق انجام شده توسط دانشگاه‌هاي معتبر متخصصين تغذيه به نتيجه جالب توجهي دست پيدا کردند: دو گروه از بزرگسالان را به صورت هم زمان مورد آزمايش قرار دادند، هدف اين بود که اين دو گروه بيدار بمانند، به تعدادي نوشابه انرژي‌زا دادند و به گروهي ديگر فقط کافئين ساده، اما جواب يکسان مشاهده شد. هر دو گروه بي‌خواب شدند!! اما بعد از 50 دقيقه افرادي که از نوشابه انرژي‌زا استفاده کرده بودند، دچار بي حالي و خستگي مفرط شدند.

غذاهاي داراي آهن
کم بيماري کم‌خوني، يا آهن کم در غذا مقصر اصلي در ضعف و بي‌حالي مي‌باشد بخصوص در خانم‌ها.کم‌خوني مي‌تواند عامل بسياري از بيماري‌ها باشد از قاعدگي‌هاي سخت تا مشکلات نازک شدن استخوان‌ها.سعي کنيم جهت جبران اين نقيصه گاهي به جاي استفاده از سبزيجات کم آهن مانند کرفس، هويج و گل کلم از برگ‌هاي سبز مانند اسفناج و آرتيشو مصرف کنيم.به جاي استفاده از برنج در کنار غذا از عدس و يا لوبيا چشم بلبلي و بالاخره برخي اوقات از گوشت قرمز به جاي مرغ و ماهي بهره ببريم.

قوانيني براي بالا بردن انرژي و رفع خستگي
1- اگر ماده غذايي شما بيش از 3 گرم شکر داشته باشد لطفا استفاده نکنيد. بدن شما به آن احتياجي ندارد.

2- اگر مي‌خواهيد پر انرژي باشيد و کمتر خسته شويد ذهن خود را به آنچه بايد بخوريد و به آنچه نبايد بخوريد تغيير دهيد. بعنوان مثال از چربي‌هاي مفيد مانند آواکادو، آجيل، روغن زيتون و دانه‌ها استفاده کنيد.

3- در خواندن برچسب‌هاي غذايي هوشيار باشيد، تنها کم چرب يا بدون چربي بودن کافي نيست، مراقب قند پنهان در آن باشيد.

سلامت نيوز/

نظرات بینندگان

ارسال نظر