صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

پاسخ به سوالات شايع افراد، درباره رژيم غذايي

کد خبر: 191

در اين مقاله به سراغ کارول اونيل متخصص تغذيه رفته ايم او به سوالات شايع افراد درباره رژيم غذايي، کاهش وزن و تغذيه پاسخ مي دهد.شايد شما هم جواب سوالات خود را در اين مقاله بيابيد.

من امسال 22 کيلوگرم وزن کم کردم اکنون به نقطه ايستايي وزن رسيده ام چگونه ميتوانم اين مرحله را پشت سر گذارم؟ فقط 5 کيلو گرم ديگر بايد وزن کم کنم تا به وزن ايده آل خود برسم.
متخصص تغذيه :در پاسخ به اين فرد بايد گفت آفرين! تا همين جا هم عالي پيش رفته ايد! اما اين فرد نبايد دست از تلاش خود بردارد زيرا ايستايي وزن در همه افرادي که مشغول به کاهش وزن هستند بسيار شايع است. ايستايي وزن هنگامي رخ مي دهد که بافت هاي عضلاني نازک همراه چربي بدن از دست مي رود و سوخت و ساز بدن کاهش مي يابد، (سوخت و ساز يعني فرايند سوختن کالري جهت ايجاد انرژي). در اين صورت براي کاهش وزن بيشتر، فرد بايد فعاليت بدني خود را افزايش دهد. توجه کنيد اغلب اوقات با استفاده از روشي که باعث شده است فرد فوق 22 کيلوگرم وزن کند فقط مي توان وزن را ثابت نگاه داشت و در آن نقطه خاص با استفاده از تکنيک هاي استفاده شده ، وزن بيشتر از آن حد پايين نمي آيد. در اين صورت فرد بايد ورزش هاي کششي بيشتري را وارد برنامه روزانه خود کند تا ماهيچه هاي بيشتري در بدن او ساخته شود. هرچند براي حفظ ماهيچه ها به مصرف کالري بيشتري نياز است اما ساخت و حفظ ماهيچه ها به افزايش سرعت سوخت و ساز بدن ياري مي رساند.
ثابت شدن وزن در همه افرادي که مشغول به کاهش وزن هستند بسيار شايع است

فردي 27 ساله هستم و قد من حدود 188سانتي متر و وزن من حدود 77 کيلوگرم است. تصميم دارم سال آينده صاحب فرزند دوم شوم فکر مي کنم بايد قبل از بارداري حدود 6 تا 9 کيلو وزن کم کنم. نظر شما چيست؟ اگر موافق هستيد از چه رژيم غذايي بايد پيروي کنم تا وزن خود را کاهش داده و بدن خود را آماده بارداري دوباره نمايم ؟
متخصص تغذيه : بر اساس قد و وزن اين فرد BMI او چيزي حدود 22 مي باشد که عددي نرمال است. بنابراين نيازي نيست اين فرد وارد رژيم غذايي شود. به جاي آن بايد با انجام حرکات ورزشي و تغذيه متعادل که شامل مصرف غذاهاي سالم است روي حفظ وزن تمرکز نمايد. درمورد تصميم او به بارداري دوباره بايد گفت اين فرد بايد با پزشک خود درباره ميزان وزن که در هنگام بارداري بايد به او اضافه شود صحبت کند. خانمي که قبل از بارداري داراي وزني متوسط است بايد هنگام بارداري حدود 11 تا 15 کيلوگرم وزن او اضافه شود. در کل در سه ماه اول بارداري خانم باردار بايد حدود 9/. تا 8/1 کيلو گرم وزن اضافه نمايد و در مدت باقي مانده دوره بارداري هر هفته بايد 5/. کيلو گرم به وزن او اضافه شود.
آووکادو يک منبع غني از چربي هاي اشباع نشده سالم به حساب مي آيد

گفته اند افزودن آووکادو به برنامه غذايي به کاهش وزن ياري مي رساند آيا اين مطلب حقيقت دارد؟
متخصص تغذيه : متاسفانه هيچ خوراکي جادويي وجود ندارد که داراي خاصيت منحصر به فرد کاهش وزن باشد. اما آووکادو حاوي ترکيبي از مواد مغذي است که به حفظ وزن سالم ياري مي رساند. آووکادو يک منبع غني از چربي هاي اشباع نشده سالم به حساب مي آيد بنابراين براي قلب مفيد است. آووکادو همچنين حاوي فيبر زياد و شامل مقدارمتوسطي پروﺘﺌﻴﻦ است. هم فيبر و هم پروﺘﺌﻴﻦ باعث مي گردد فرد مدت طولاني تر احساس سيري کند. اما به ياد داشته باشيد آووکادو داراي کالري بالايي است و رژيم هاي غذايي موفق روي کنترل ميزان مصرف کالري تاکيد دارند. يک عدد آووکادو حاوي 322کالري( انرژي)،5/13 گرم فيبر،4 گرم پروﺗﺌﻴﻦ و29.9 گرم چربي است که عمدتا از نوع اشباع نشده مي باشد.

من اخيرا بيشتر با وزنه کار مي کنم و اشتهاي من سر به فلک مي کشد. به خصوص پس از تمرينات ورزشي که معمولا به هنگام شب است خيلي گرسنه مي شوم . چرا اين گونه است؟ چگونه بايد در طول روز تغذيه نمايم تا جلوي اشتهاي زياد من پس از ورزش گرفته شود؟
متخصص تغذيه : ورزش زياد باعث سوزاندن کالري بيشتر مي گردد بنابراين اشتهاي فرد افزايش مي يابد. اگر فرد به هنگام شب ورزش مي کند حتما حدود يک ساعت قبل از ورزش بايد ميان وعده اي بخورد. ميان وعده بايد حاوي ترکيبي از کربوهيدرات، پروﺗﺌﻴﻦ و چربي ها باشد. مي توان ازغذاهايي ساده مانند نصف ساندويچ بوقلمون داخل نان سبوس دار همراه با يک ليوان شير بدون چربي يا بيسکوييت هاي سبوس دار با پنير و يک تکه سيب کوچک به عنوان ميان وعده استفاده نمود اين غذاها حاوي مواد مغذي متعادل و سالم براي بدن و به هنگام ورزش است. در نتيجه انرژي لازم را براي انجام فعاليت هاي ورزشي فرد فراهم مي کند و ميل به صرف غذا در او کاهش مي يابد. همچنين هميشه بعد از ورزش بايد آب نوشيد که به کاهش اشتها کمک مي کند.
برنج سفيد و قهوه اي هر دو حاوي مقدار يکسان کالري مي باشد

غذاي قالب خانواده ها برنج است آيا برنج قهوه اي از برنج سفيد سالم تر است؟
متخصص تغذيه : برنج سفيد و قهوه اي هر دو حاوي مقدار يکسان کالري مي باشد اما برنج قهوه اي دوبرابر برنج سفيد حاوي سبوس و ريز مغذي هايي مانند منيزيم، روي و پتاسيم است; از طرف ديگر برنج سفيد غني شده شامل اسيد فوليک و ويتامين هاي گروه B مي باشد .
مديريت وزن به تعادل انرژي در بدن بستگي دارد

آيا محاسبه ميزان کالري روشي مناسب جهت کاهش وزن به حساب مي آيد؟ برخي مي گويند تا مادامي که فرد هر روز ورزش مي کند و تغذيه مناسبي دارد براي کاهش وزن نيازي به محاسبه کالري نمي باشد .
متخصص تغذيه : مديريت وزن به تعادل انرژي در بدن بستگي دارد. اين امر به معناي سوزاندن مقدار کالري بيش از کالري دريافتي است. بنابراين بهتر است فرد با نحوه محاسبه ميزان کالري غذاهايي که اغلب مصرف مي نمايد آشنا شود. براي انجام اين کار فرد بايد چند روز غذاهايي را که مصرف مي کند يادداشت نمايد سپس ميزان کالري آن ها را محاسبه نمايد. در اين صورت فرد در مي يابد کالري که گرفته از کجا آمده است و مي تواند روش هاي زيرکانه و ساده اي را در جهت کاهش کالري دريافتي خود در پيش گيرد . براي مثال اگر فرد به طور معمول از شير پر چرب استفاده مي کند در اين صورت مي تواند عادت خود را تغيير داده و از شيرهاي بدون چربي استفاده نمايد و 60 کالري کمتر دريافت کند. در اين صورت پس از مدتي فرد قادر خواهد بود کالري غذاهايي را که اغلب مصرف مي کند به سادگي محاسبه نمايد. همچنين بايد توجه داشت هر چه ميزان چربي غذاها بالاتر باشد ميزان کالري آن بيشتر است. و صد البته هر چه مقدار غذاي دريافتي بيشتر باشد ميزان دريافت کالري بيشتر خواهد بود.
به منظور کنترل وزن ميتوانيد از برنامه هاي غذايي که ميزان کالري آن تعيين شده است پيروي نماييد.

خانمي 30 ساله هستم با قد 124 سانتي متر و اندامي ورزشکار. آيا براي تعيين ميزان کالري که من هر روز بايد دريافت کنم يک روش قطعي وجود دارد؟ و هر روز چند کالري بايد بسوزانم؟
متخصص تغذيه : پاسخ به اين سوال مشکل است زيرا اين فرد اشاره اي به وزن خود نکرده است. اما اگر به نرم افزار BMI مراجعه کنيد مي توانيد با دادن سن، وزن، قد و سطح فعاليت خود نسبت به ميزان کالري که بايد در روز دريافت نماييد آگاهي يابيد. همچنين مي توان از برنامه هاي غذايي که ميزان کالري آن تعيين شده است پيروي نمود، برنامه هاي غذايي که تعداد وعده هايي که فرد بايد از مواد لبني، ميوه ها، سبزيجات ، گوشت / پروتئين و دانه ها استفاده نمايد را ارايه داده است.
پياده روي باعث افزايش ضربان قلب و سوزاندن کالري مي گردد.

آيا براي افزايش سوخت و ساز بدن روشي وجود دارد؟ اگر اين طور است آن روش چيست؟
متخصص تغذيه : بهترين روش در جهت افزايش سوخت و ساز بدن افزايش دوگونه فعاليت بدني است. 1- ورزش هاي قدرتي همراه با وزنه که به افزايش توده ماهيچه ياري مي رساند. افزايش مقدار بافت عضلاني نسبت به بافت چربي باعث مي گردد کالري بيشتري در بدن سوزانده شود. 2- ورزش هاي قلبي عروقي مانند پياده روي، دويدن، دوچرخه سواري که بدن را به حرکت در مي آورد و باعث افزايش ضربان قلب و سوزاندن کالري مي گردد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر