صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تناسب اندام/ زياد بخوريد اما لاغر بمانيد

گرسنگي احساس ناخوشايندي است که مي‌تواند فرد را با مشکلات زيادي روبه‌رو کند؛ تمرکز او را از بين ببرد و باعث سردرد و خستگي شود ، بنابراين اگر شما هم مي‌خواهيد لاغر شويد و وزنتان کاهش يابد، بهتر است دقت کنيد زياد گرسنه نمانيد. در حقيقت اگر رژيمي متعادل و مناسب انتخاب کنيد، در طولاني مدت اذيت نمي‌شويد و به وزن ايدآل خود هم خواهيد رسيد.

کد خبر: 1545

 گرسنگي احساس ناخوشايندي است که مي‌تواند فرد را با مشکلات زيادي روبه‌رو کند؛ تمرکز او را از بين ببرد و باعث سردرد و خستگي شود ، بنابراين اگر شما هم مي‌خواهيد لاغر شويد و وزنتان کاهش يابد، بهتر است دقت کنيد زياد گرسنه نمانيد. در حقيقت اگر رژيمي متعادل و مناسب انتخاب کنيد، در طولاني مدت اذيت نمي‌شويد و به وزن ايدآل خود هم خواهيد رسيد.

غذاي بيشتر با کالري کمتر
براي رسيدن به وزن مطلوب ابتدا لازم است به مفهوم چگالي کالري دقت کنيد. چگالي کالري به مقدار کالري موجود در ميزان مشخصي از ماده غذايي گفته مي‌شود. بنابراين بهتر است براي کاهش وزن بتوانيم از مواد غذايي خاصي استفاده کنيم که کالري آنها در حجم زياد کم باشد.

عوامل موثر در انتخاب رژيم غذايي
3 عامل اصلي و کليدي در اين رابطه وجود دارند که بهتر است از آنها غافل نشويم. اولين مورد آب موجود در مواد غذايي است. بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات حاوي مقدار زيادي آب هستند. آب موجود در اين مواد سبب مي‌شود حجم و وزن اين مواد غذايي افزايش يافته ولي هيچ کالري اضافي دريافت نشود. شايد به همين دليل متخصصان توصيه مي‌کنند از ميوه و سبزيجات به اندازه کافي در برنامه غذايي خود استفاده کنيد. به عنوان مثال، 90 درصد گريپ فروت آب است و نصف آن تنها 39 کالري دارد. هويج تازه و خام هم چيزي حدود 88 درصد از آب تشکيل شده است، به همين دليل مي‌بينيم که مصرف ميوه و سبزيجات در حد متعادل و به اندازه کافي مشکلي ايجاد نمي‌کند.

دومين عامل مهم، فيبر موجود در مواد غذايي است. غذاهايي با ميزان بالاي فيبر براي هضم، به مدت زمان بيشتري نياز داشته و بنابراين باعث مي‌شوند شما مدت زمان بيشتري احساس سيري کنيد. اگر بخواهيم به غذاهايي با فيبر بالا اشاره کنيم ميوه‌ها و سبزيجات و غلات سبوس‌دار بهترين نمونه‌ها هستند.

سومين موضوعي که بايد در رژيم غذايي در نظر داشته باشيم، چربي‌ها هستند. چربي بر خلاف موارد فوق عمل کرده و حجم کمي از آن سرشار از کالري است. به عنوان مثال يک قاشق چايخوري کره، کالري بالايي دارد. البته اغلب ميوه‌ها و سبزيجات، چربي زيادي ندارند اما مواد غذايي خاصي مانند مواد لبني و گوشت‌‌هاي مختلف يا غذاهايي که با چربي اضافه تهيه مي‌شوند، سرشار از کالري هستند.

تغيير عادت و برنامه زندگي همواره کاري سخت و دشوار است، تغيير رژيم غذايي هم همين طور. اما اگر واقعاً مي‌خواهيد تغييري ايجاد کنيد در مرحله اول بايد بدانيد کداميک از مواد غذايي از نظر چگالي کالري مناسب‌ترند. در اين نوشتار به نکاتي اشاره مي‌کنيم تا بتوانيد بهتر و راحت‌تر تصميم‌گيري کنيد.

سبزيجات: سبزيجات معمولاً کالري کمي دارند. بنابراين بهتر است سبزيجات بيشتري به رژيم غذايي خود اضافه کنيد. مي‌توانيد مصرف غذاهاي گوشتي را کاهش داده و به جاي آن غذاهايي را که با سبزيجات تهيه مي‌شوند جايگزين آن کنيد. همچنين خيلي بهتر است اگر ميان‌وعده‌هايي از سبزي‌هاي مختلف ـ بهتر است خام هم باشد ـ آماده کرده و در طول روز از آنها استفاده کنيد.

ميوه‌ها: عملاً تمام انواع ميوه‌ها مي‌توانند جزئي از يک رژيم سالم باشند، اما ميان آنها هم مي‌شود انتخاب‌هاي مناسب‌تري داشت. برخي از ميوه‌ها کالري بيشتري دارند در حالي که همه اين گونه نيستند. خوردن ميوه خام و تازه يا منجمد، از بهترين انتخاب‌ها هستند. در مقابل، آب ميوه‌ها و ميوه‌هاي خشک به دليل داشتن مقدار زيادي قند، باعث افزايش کالري مصرفي شده و در نتيجه توصيه نمي‌شوند.

کربوهيدرات‌ها: بدن ما براي انجام وظايف خود به انرژي نياز دارد که کربوهيدرات‌ها منبع اصلي تهيه آن هستند. اما بهتر است هنگامي که مي‌خواهيد کربوهيدرات‌ها را در رژيم غذايي خود بگنجانيد، بيشتر از موادي مانند نان‌هاي سبوس‌دار استفاده کنيد تا فيبر کافي هم تامين شود.

چربي‌ها: با اين‌که گفته مي‌شود چربي‌ها کالري زيادي دارند، اما ميان چربي‌ها هم انواع سالم‌تر و مناسب‌تري وجود دارد. به همين دليل بهتر است از انواع مفيد و سالم آن به ميزان مناسب استفاده شود. به عنوان مثال روغن زيتون يکي از انواع مفيد و مناسب چربي‌هاست، اما باز هم بايد به ميزان مناسب استفاده شود.

هميشه اين نکته را به خاطر داشته باشيد که براي لاغر شدن و کاهش وزن، لازم نيست دائم گرسنه باشيد. با افزودن مقدار زيادي ميوه، سبزيجات و غلات سبوس‌دار به رژيم غذايي خود، احساس سيري مي‌کنيد، در حالي که کالري کمتري هم مصرف شده است. با اين کار احساس بهتري داشته و از رژيم خود نيز خسته نمي‌شويد.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر