صفحه نخست >> دانلود تعداد نظرات: 0

آيا به رتبه‌بندي‌هاي alexa مي‌توان اتکا کرد؟

«الکسا اينترنت (Alexa Internet) يکي از زيرمجموعه‌هاي شرکت بزرگ آمازون است. الکسا در آوريل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعاليت خود را در سطح اينترنت گسترش داد و امروزه به‌عنوان يک منبع مفيد از داده‌هاي وبگاه‌هاي اينترنتي شناخته مي‌شود و مي‌توان گفت امتياز الکسا بعد از پيج رنک گوگل، براي صاحبان سايت‌ها اهميت زيادي دارد.»

کد خبر: 287

«الکسا اينترنت (Alexa Internet) يکي از زيرمجموعه‌هاي شرکت بزرگ آمازون است. الکسا در آوريل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعاليت خود را در سطح اينترنت گسترش داد و امروزه به‌عنوان يک منبع مفيد از داده‌هاي وبگاه‌هاي اينترنتي شناخته مي‌شود و مي‌توان گفت امتياز الکسا بعد از پيج رنک گوگل، براي صاحبان سايت‌ها اهميت زيادي دارد.»
پاراگراف بالا، تعريف اوليه‌اي است که ويکي‌پديا از شرکت الکسا ارايه داده است.
سايت الکسا در حال حاضر خدماتي را در پنج دسته اصلي ارايه مي‌دهد که اين خدمات نيز به نقل از ويکي‌پديا به شرح زير است:
وبگاه‌هاي برتر:
در اين قسمت وبگاه‌هاي پربازديد نمايش داده خواهد شد. براي نمايش وبگاه‌هاي پربازديد از سه نوع فيلتر استفاده مي‌شود: جهاني، کشوري و بر پايه موضوع خاص
مشخصات وبگاه (Site Info)
الکسا طيف گسترده‌اي از داده‌هاي دقيق براي هر وبگاه را دارا است.
واتز‌ هات (What’s Hot)
اين قسمت صفحات معروف اينترنت را نشان مي‌دهد و هر پنج دقيقه به‌روز مي‌شود.
نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar)
نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به‌راحتي در اختيار مي‌گذارد.
براي دارندگان وبگاه (For Site Owners)
در اين قسمت صاحبان وبگاه‌ها مي‌توانند داده‌هاي وبگاه خود را در الکسا وارد يا ويرايش کنند.
مهم‌ترين بخش فعاليت الکسا که تقريبا مورد توجه اکثر فعالان وب است، رتبه‌بندي سايت‌هاي مختلف بر اساس ميزان بازديد آنهاست.
اما الکسا اين کار را چگونه انجام مي‌دهد؟ در‌حالي‌که در اغلب اين سايت‌ها هيچ کدي که الکسا بتواند با استفاده از آن سنجش خود را انجام دهد، وجود ندارد!
جالب اينجاست که در ميان کاربران وب فارسي بعضا افسانه‌هايي در زمينه فعاليت‌هاي الکسا شنيده مي‌شود؛ از اتصال سرورهاي الکسا به گذرگاه‌هاي جهاني اينترنت براي مانيتورينگ کاربران گرفته تا همکاري اين شرکت با گوگل براي استفاده از نتايج ابزار گوگل آناليز در رتبه‌بندي سايت‌ها.
در اين مقاله نمي‌خواهيم به رد يا پذيرش اين موارد بپردازيم؛ چون احتمال دارد مواردي اين‌چنيني هم در رتبه‌بندي سايت‌ها موثر باشند. اما طرز کار واقعي
رتبه‌بندي الکسا چيست؟
الکسا به‌وسيله نوارابزار (تول‌بار) خود، کاربران را مانيتور مي‌کند؛ به اين‌گونه که بر اساس تعداد کاربراني که تولبار الکسا را روي مرورگر خود نصب کرده‌اند و از يک سايت بازديد مي‌کنند، رتبه‌اي تخميني به سايت مورد نظر تعلق مي‌گيرد.
مسلما با بالا بودن بازديد يک سايت، احتمال بازديد کساني که تولبار الکسا دارند نيز از آن بالا خواهد بود و آن سايت رتبه خوبي در الکسا کسب خواهد کرد. اما همان‌طور که مشاهده مي‌شود اين آمار کاملا تخميني است.
با توجه به طرز کار الکسا بعضا مشاهده مي‌شود که سايت‌هاي مرتبط با مديران سايت‌ها رتبه‌هاي خوبي در رنک‌بندي الکسا دارند؛ چون اکثر مديران سايت‌ها تولبار الکسا را روي مرورگرهاي خود نصب کرده‌اند.
با همه کم و کاستي‌هاي رنک الکسا، اين رتبه‌بندي توانسته است در سال‌هاي اخير به‌عنوان يک استاندارد براي اعتبار سايت‌ها مطرح شود و اغلب آگهي‌دهندگان از آن براي انتخاب سايت‌هاي منتشرکننده آگهي خود استفاده مي‌کنند.
اين استاندارد تا حدي پذيرفته شده است که آگهي‌دهندگان حاضرند آگهي خود را مثلا به جاي سايت مرتبط با فعاليت‌شان با رنک 300 الکسا به سايت غيرمرتبط با فعاليت‌شان با رنک 100 الکسا واگذار کنند.
علاقه زياد آگهي‌دهندگان و آژانس‌هاي تبليغاتي به همکاري با سايت‌هاي داراي رتبه‌هاي زير 100 الکسا در ايران، باعث شده تا اين رتبه‌بندي در ميان مديران سايت‌ها نيز به‌شدت محبوب و مهم شود؛ تا جايي که حتي برخي از مديران سايت‌ها با استفاده از روش‌هاي نه‌چندان اخلاقي و حرفه‌اي در صدد کسب اين رتبه‌ها باشند.
کافي است تا عبارات کاهش رتبه الکسا و افزايش رتبه الکسا را در گوگل جست‌وجو کنيد و نتايج را ببينيد.
البته الکسا در دوره‌هاي مختلف دست به تغيير الگوريتم خود براي شناسايي سايت‌هاي خاطي و حذف آنها از رتبه‌بندي خود زده است، اما آرزوي پيمودن ره صد ساله در يک شب، باعث مي‌شود تا هر روز روش‌هاي جديدتري براي دور زدن روش‌هاي قانوني به بازار رقابت رتبه‌هاي پايين الکسا وارد و معرفي شوند.
راه‌حل اين مساله مي‌تواند بسيار ساده باشد. در اولين گام، آگهي‌دهنده‌ها و آژانس‌هاي تبليغاتي بهتر است تا در کنار رتبه يک سايت در الکسا به مرتبط بودن آن سايت به کمپين تبليغاتي آنها نيز توجه کنند و چه‌بسا مورد دوم را در اولويت قرار دهند. ضمن اينکه قبل از سفارش آگهي از مدير سايت بخواهند که توسط يک آمارگير معتبر مانند گوگل‌آناليز تعداد بازديدهاي صورت گرفته در سايت را به آنها نشان دهند. از اين طريق آگهي‌دهندگان مي‌توانند اطمينان يابند که هزينه‌اي را که مي‌پردازند بابت يک ادعاي بي‌اساس نبوده و نتيجه قابل قبولي از اعتماد خود خواهند گرفت.
در گام دوم اما مديران سايت‌ها مسوولند. آنها بايد فکر رسيدن به موفقيت‌هاي کذايي و زودگذر از طريق روش‌هاي غيرحرفه‌اي را از خود دور کنند و به رقابت سالم بپردازند؛ رقابتي که در آن مهم‌ترين اصل ارايه بهترين خدمات به کاربران باشد.
اگر مدير يک سايت خبري يا يک شبکه اجتماعي يا هر سايت ديگري اولويت سايت خود را به جاي رسيدن به پول در مدت بسيار کوتاه، جذب مخاطبان از طريق ارايه محتواي با‌ارزش و خدمات باکيفيت و در کنار آن استفاده از روش‌هاي متعارف مانند بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جست‌وجو قرار دهد، علاوه بر اينکه شاهد رشد توليد محتوا و به طبع آن رسيدن به فضاي باارزش مجازي خواهيم بود، ديگر نيازي به استفاده از روش‌هاي غير‌حرفه‌اي و ثروتمندتر کردن سودجويان نخواهد بود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر