صفحه نخست >> دانلود تعداد نظرات: 0

روند کاهش قيمت فروش تبلت و اولترابوک‌ها

ابزارهاي ديجيتال شخصي به سرعت در ميان کاربران مختلف در سراسر دنيا نفوذ پيدا کرده و استفاده از آنها براي انجام بسياري از کارها و امور روزمره رواج پيدا مي‌کند. به اين ترتيب است که با افزايش ميزان تقاضا براي خريد محصولات ديجيتال شخصي هوشمند، ميزان توليد آنها هم افزايش پيدا کرده و در نتيجه قيمت اين محصولات در بازار کاهش پيدا مي‌کند. از آنجا که بازارهاي نوظهور و در حال توسعه معمولا بيشترين حجم تقاضا را براي خريد اين محصولات به خود اختصاص مي‌دهند، اين روند کاهش قيمت در بازار اين مناطق هم بيشتر اتفاق مي‌افتد.

کد خبر: 1237

دنياي اقتصاد/ ابزارهاي ديجيتال شخصي به سرعت در ميان کاربران مختلف در سراسر دنيا نفوذ پيدا کرده و استفاده از آنها براي انجام بسياري از کارها و امور روزمره رواج پيدا مي‌کند. به اين ترتيب است که با افزايش ميزان تقاضا براي خريد محصولات ديجيتال شخصي هوشمند، ميزان توليد آنها هم افزايش پيدا کرده و در نتيجه قيمت اين محصولات در بازار کاهش پيدا مي‌کند. از آنجا که بازارهاي نوظهور و در حال توسعه معمولا بيشترين حجم تقاضا را براي خريد اين محصولات به خود اختصاص مي‌دهند، اين روند کاهش قيمت در بازار اين مناطق هم بيشتر اتفاق مي‌افتد.

جديدترين تحقيقات و بررسي‌هاي انجام شده در اين زمينه هم اين موضوع را تاييد مي‌کند. بر اساس آخرين گزارش تحقيقاتي منتشر شده در اين زمينه توسط موسسه ABI Research، قيمت انواع تبلت و نوت‌بوک‌هاي فوق باريک يا اولترابوک‌ها کاهش 30 درصدي را در بازارهاي در حال توسعه تجربه خواهند کرد. اين گزارش نشان مي‌دهد که متوسط قيمت فروش انواع تبلت و اولترابوک در سال 2014 و در بازارهاي جهاني تا 8/7درصد کاهش پيدا کرده است. بسياري معتقدند که اين اتفاق به دنبال توسعه و پيشرفت بازارهاي مختلف و روند رو به اشباع اين بازارها رخ داده است.

بر‌اساس اين گزارش، متوسط هزينه‌اي که خانواده‌ها براي خريد تبلت‌ها و اولترابوک‌ها صرف مي‌کنند تقريبا کاهش سالانه 30 درصدي را تجربه کرده است تا به اين ترتيب اين محصولات را به انتخاب‌هايي ارزان‌قيمت‌تر در اختيار کاربران و خريداران تبديل کند. «استفان ون وکتور» يکي از تحليلگران موسسه
ABI Research در اين مورد مي‌گويد: «در ميان 22 کشور مختلف و در فاصله سال‌هاي 2013 و 2014 متوسط قيمت فروش تبلت‌ها کاهش 5/8 درصدي و متوسط قيمت فروش اولترابوک‌ها کاهش 1/7 درصدي داشته است. اين کاهش مي‌تواند در نهايت منجر به دسترسي کاربران بيشتري به اين ابزارها در کشورهاي بيشتري بشود.»
اين در حالي است که بازار تبلت‌ها و اولترابوک‌ها رشد چندان زياي را در اين سال‌ها تجربه نکرده است، اين کاهش قيمت فروش مي‌تواند از سقوط شديد فروش اين محصولات و کاهش سهم بازار آنها جلوگيري کند. افزايش قدرت خريد ابزارهاي ديجيتال شخصي در بسياري از بازارهاي بزرگ و توسعه‌يافته مانند آمريکا، ژاپن و آلمان در حقيقت به‌خاطر بالاتر بودن درآمد خانوارها در اين کشورها است.

موسسه تحقيقاتي ABI Research در اين زمينه تجربه کشور شيلي را برجسته کرده که بيشترين کاهش را در متوسط قيمت فروش اين محصولات تجربه کرده است. براساس آمار منتشرشده در اين زمينه، متوسط قيمت فروش تبلت و اولترابوک در شيلي به‌طور ترکيبي کاهش 56 درصدي داشته است.
به اين ترتيب متوسط قيمت فروش انواع تبلت در اين کشور کاهش 3/70 درصدي را تجربه کرده است که به عقيده کارشناسان بازار اين اتفاق به خاطر افزايش ميزان رقابت در بازار تبلت شيلي و عرضه محصولات ارزان قيمت در فاصله سال‌هاي 2013 و 2014 رخ داده است. در مقابل اما هندوستان بيشترين افزايش را در متوسط قيمت فروش اين محصولات در فاصله سال‌هاي 2013 و 2014 تجربه کرده است.
به اين ترتيب متوسط قيمت فروش انواع تبلت و اولترابوک در هندوستان افزايش 22 درصدي را تجربه کرده است. متوسط قيمت فروش تبلت‌ها در هند به تنهايي تا 5/34 درصد افزايش يافته که بسياري معتقدند به خاطر افزايش رونق تجارت الکترونيک در اين کشور و افزايش تقاضا براي خريد محصولات نسبتا گران قيمت شرکت اپل بوده است.
موسسه تحقيقاتي ABI Research همچنين نموداري را منتشر کرده است که در آن به تغييرات متوسط قيمت فروش تبلت‌ها و اولترابوک‌ها در بازارهاي در حال توسعه در دو سال اخير پرداخته است.
 
در اين نمودار محققان کشور اندونزي را به‌عنوان نمونه‌اي که بيشترين تغيير قيمت را در بازار تبلت و اولترابوک خودش تجربه کرده است با ديگر بازارهاي در حال توسعه مقايسه کرده‌اند. در سال 2014 به‌طور کلي متوسط قيمت فروش اولترابوک‌ها تا 47درصد و متوسط قيمت فروش تبلت‌ها تا 60 درصد کاهش پيدا کرده است.
کارشناسان و تحليلگران بازار در اين زمينه معتقدند که اين روند کاهش قيمت به دنبال افزايش ارائه مدل‌هاي مختلف و تنوع قيمت براي رقابت در بازار رخ داده است.
با اين اوصاف انتظار مي‌رود روال توسعه بازار در کشورهاي در حال توسعه همچنان در سال‌هاي آينده هم ادامه پيدا کند و شرکت‌هاي توليد‌کننده مختلف براي کسب سهم بيشتر در اين بازار به دنبال رقابت بيشتر باشند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر