صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 1

دلايل مهم بزرگ شدن شکم چيست؟

اوايلش با کمي ناراحتي پشت ميز غذا شروع مي‌شود. چند لقمه‌اي که مي‌خوريد، احساس مي‌کنيد شلوارتان به شکل آزار‌دهنده‌اي تنگ مي‌شود و تحمل نشستن پشت ميز را از شما مي‌گيرد اما ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود. آرام‌آرام پوشيدن همان شلوار حتي در ابتداي روز هم براي‌تان سخت و سپس غيرممکن مي‌شود.

کد خبر: 4835

عصر ايران/ اوايلش با کمي ناراحتي پشت ميز غذا شروع مي‌شود. چند لقمه‌اي که مي‌خوريد، احساس مي‌کنيد شلوارتان به شکل آزار‌دهنده‌اي تنگ مي‌شود و تحمل نشستن پشت ميز را از شما مي‌گيرد اما ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود. آرام‌آرام پوشيدن همان شلوار حتي در ابتداي روز هم براي‌تان سخت و سپس غيرممکن مي‌شود.
چند ماهي بعد پيراهن‌هايي که هميشه زيباي‌تان مي‌کرده‌اند، ظاهري زشت و نامتناسب را از شما در آينه نشان مي‌دهند و بعد هم ديگران با وجود همه زحمت‌هايي که براي پنهان کردن شکم بزرگ‌تان کشيده‌ايد حتي در لباس‌هاي آزادي که مي‌پوشيد شکم بزرگ شما را تشخيص مي‌دهند.
اين اتفاق‌ها آنقدر سريع مي‌افتد که توان مهار بزرگ شدن شکم‌تان را از دست مي‌دهيد و حتي وقت نمي‌کنيد براي کنار آمدن با اين ظاهر تازه خود را آماده کنيد. اگر خواندن اين چند خط، شبيه به شرح حال شماست يا اگر نمي‌خواهيد به فردي که اين روزها را مي‌گذراند تبديل شويد در ادامه اين مطلب با ما باشيد. ما به شما مي‌گوييم شکم بزرگ‌تان از کجا آمده و با سلامت شما چه مي‌کند.

مثل اسفند روي آتشيد؟ مدام استرس داريد؟
نگاهي به خودتان در آينه بيندازيد! حتما در کنار روزهاي سختي که براي خودتان و ديگران به ارمغان مي‌آوريد، صاحب شکمي بزرگ هم هستيد. تعجب نکنيد. هورمون‌هايي که در لحظه‌هاي پراسترس و آشفته زندگي شما بالا و پايين مي‌شوند، ظاهر شما را هم تحت تاثير قرار مي‌دهند و به کوچک يا بزرگ شدن شکم‌تان منجر مي‌شوند.
محققان مي‌گويند زندگي پراسترس و البته تحمل پايين شما در برابر فشارهاي رواني روزمره به بيشتر شدن اندازه دور کمرتان مي‌انجامد. از نظر آنها اگر شما فرد ناآرامي هستيد که تنش‌ها را به سختي پشت سر مي‌گذاريد و يک فشار کوچک آرامش‌تان را مختل مي‌کند، بايد انتظار اين را داشته باشيد که شکم‌تان هر روز بزرگ‌تر شود.
محققان در اين مورد سطح هورمون کورتيزل که به هورمون استرس مشهور است را مقصر مي‌دانند و مي‌گويند با بيشتر شدن فشارهاي رواني شما و ضعف‌تان براي مواجهه با آنها، اين هورمون در خون‌تان بيشتر مي‌شود و نظم توزيع چربي در بدن‌تان هم به هم مي‌خورد. در چنين شرايطي سوخت‌وساز بدن‌تان دچار مشکل مي‌شود و دست به دست دادن همه اين عوامل، باعث مي‌شود دور کمر لباس‌هاي‌تان هر روز براي شما تنگ‌تر شود.
پس نه‌تنها به‌خاطر کوچک شدن شکم‌تان، بلکه براي داشتن زندگي بهتر و طولاني‌تر اعصاب‌تان را کنترل کنيد و اگر از عهده اين کار دشوار برنمي‌آييد، از يک روانشناس کمک بگيريد. اگر اين مطلب را تا انتها بخوانيد، خواهيد فهميد اين توصيه ما بي‌اساس نيست و گذشته از زيباتر کردن شما، مي‌تواند از خطر مرگ يا گذراندن يک زندگي سخت و دردناک نجات‌تان دهد.

زيادي کم‌چرب غذا مي‌خوريد؟
حتما شما هم شنيده‌ايد که مصرف بيش از اندازه غذاهاي چرب، يکي از دلايل چاقي به‌ويژه چاقي شکمي است اما احتمالا نشنيده‌ايد که بيش از اندازه چربي نخوردن هم مي‌تواند به چاق شدن شکم شما منجر شود. محققان مي‌گويند کساني که بيش از اندازه بر نخوردن چربي تاکيد مي‌کنند، صاحب شکم‌هايي چاق و نازيبا مي‌شوند. از نظر آنها مصرف چربي‌هاي مفيد هم براي سلامت لازم است و هم براي زيبايي افراد و کساني که مي‌خواهند تناسب اندام‌شان را حفظ کنند بايد در رژيم‌شان چربي‌هاي غيراشباع مثل آووکادو، روغن زيتون، دانه‌هاي روغني، مغزها و. . . را جا دهند.
از طرف ديگر محققان مي‌گويند چربي‌ها به جذب بسياري از مواد غذايي مفيد کمک مي‌کنند. براي مثال آنها مي‌گويند اگر سالادتان را بدون روغن زيتون يا روغن هسته انگور بخوريد، فايده زيادي نصيب بدن‌تان نمي‌شود پس صفر و يکي نباشيد و براي دور کردن خطرات غذاهاي چرب از خودتان براي هميشه با چربي‌ها قهر نکنيد.

کم مي‌خوابيد؟
کم‌خوابي و خسته کردن خود را با فعال بودن و سحرخيزي اشتباه نگيريد. محققان مي‌گويند آدم‌هايي که به اندازه کافي نمي‌خوابند به احتمال زياد دچار چاقي و به ويژه چاقي شکمي مي‌شوند. يافته‌هاي آنها حاکي از اين است که در بدن افرادي که شب‌ها به اندازه کافي نمي‌خوابند، سطح هورمون استرس يعني کورتيزول بالاتر است. بالا بودن ميزان اين هورمون باعث مي‌شود فرد به مصرف شکر ميل بيشتري داشته باشد و سراغ ريزه‌خواري و گرفتن کالري‌هاي بيشتر هم برود.
محققان مي‌گويند کمتر از پنج ساعت خوابيدن در شب، شکم را بزرگ مي‌کند اما اگر بين 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابيد ميزان اين هورمون در بدن‌تان به تعادل مي‌رسد و تناسب اندام‌تان حفظ مي‌شود. گذشته از اين محققان مي‌گويند تنها خواب به اندازه نيست که تناسب اندام شما را حفظ مي‌کند بلکه سحرخيز بودن هم در اين مورد نقش دارد. پس شب زنده‌دار نباشيد و به قيمت خوابيدن در ميانه‌روز، ميزان خواب‌تان را به کمتر از 7 ساعت نرسانيد.

کم پروتئين مي‌خوريد؟
مصرف به اندازه پروتئين، بدني زيبا و عضلاني را به شما هديه مي‌کند اما وقتي کمتر از نياز بدن‌تان پروتئين مي‌خوريد، به احتمال بيشتري اشتهاي کاذب پيدا مي‌کنيد. پروتئين به شما کمک مي‌کند اشتهاي‌تان را کنترل کنيد و به وضعيت هورمون‌هاي‌تان سروسامان دهيد.
محققان مي‌گويند خوردن غذاهاي پروتئيني باعث مي‌شود زمان طولاني‌تري احساس سيري کنيد و کمتر به خوردن ميان‌وعده و هله‌هوله تمايل پيدا کنيد. پس سعي کنيد در هر وعده غذايي‌تان 20 تا 25 گرم پروتئين بگنجانيد تا شکم‌تان هر روز بزرگ‌تر نشود.

سودا مي‌خوريد؟
شايد سودا يا آب گازدار نوشيدني پرطرفداري باشد و از آنجا که شکر ندارد، خيلي‌ها را به اين خيال بيندازد که مصرفش مثل نوشابه پرضرر نيست اما محققان مي‌گويند نوشيدن مايعات گازدار نه‌تنها به دندان‌هاي شما آسيب مي‌زند بلکه شکمي بزرگ را هم به شما هديه مي‌کند. محققان مي‌گويند کساني که در هر روز تنها يک ليوان سودا مي‌خورند، پنج برابر بيشتر از کساني که يک بار در هفته سراغ اين نوشيدني مي‌روند استعداد چاق شدن را پيدا مي‌کنند.
از نظر آنها فرقي نمي‌کند سراغ سوداهاي رژيمي برويد يا آنهايي که شيرين و طعم‌دار شده‌اند چراکه مصرف اين نوشيدني در هر حال شما را صاحب بدني چاق و شکمي بزرگ مي‌کند.

دير غذا مي‌خوريد؟
وقتي که مي‌خوابيد، بسياري از فعاليت‌هاي بدن‌تان به حالت تعليق درمي‌آيد که هضم غذا يکي از آن فعاليت‌هاست. اگر شما عادت داريد شام‌تان را تنها يکي، دو ساعت قبل از خواب ميل کنيد، احتمالا از چاقي شکمي هم رنج مي‌بريد چراکه هم به‌خاطر درست هضم نشدن غذاي‌تان چاق و شکم‌گنده شده‌ايد و هم به‌خاطر نزديک بودن زمان خواب و خوراک‌تان به هم به مشکلات مربوط به معده دچار شده‌ايد و به همين دليل ظاهر شکم‌تان برجسته به نظر مي‌رسد.

فيبر نمي‌خوريد
مصرف به اندازه فيبر مي‌تواند سلامت دستگاه گوارش‌تان را تضمين و از اين طريق شکم‌تان را هم کوچک کند. پژوهشگران معتقدند کساني که هر روز 10 گرم فيبر مي‌خورند (معادل دو سيب کوچک، يک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبيا چيتي) چربي‌هاي احشايي بدن‌شان 3/7 درصد کمتر شده و صاحب شکمي تخت مي‌شوند. نيازي به گفتن ندارد بسياري از سبزي‌هاي برگ سبز مثل کاهو سرشار از فيبر هستند و مصرف هر روزه‌شان مي‌تواند فعاليت دستگاه گوارش شما را تنظيم کند.

افسرده‌ايد؟
اگر بي‌دليل شکم‌گنده شده‌ايد و حتي رعايت کردن نکات گفته شده هم گره‌اي از مشکل شما باز نکرده، بهتر است مشکل‌تان را به جاي متخصص گوارش با يک روانپزشک در ميان بگذاريد. محققان مي‌گويند اگر در دوره پيري به سر ببريد و به افسردگي دچار شويد، صاحب شکمي بزرگ هم مي‌شويد.
بررسي‌هاي آنها نشان مي‌دهد احتمال شکم‌گنده شدن در يک دوره زماني پنج ساله، در مسن‌هايي که علائم افسردگي را نشان مي‌دهند بيشتر است. همان‌طور که در مورد بي‌خوابي گفتيم در اين مورد هم پاي هورمون کورتيزول در ميان است. کنترل نشدن سطح اين هورمون که بالا رفتنش چربي‌هاي دور شکم و کمر را انباشته مي‌کند، باعث مي‌شود فرد بدون چاق شدن شکم‌گنده شود.

ميانسال شده‌ايد؟
از نظر متخصصان پيرتر شدن به‌ويژه براي زنان چاقي شکمي را همراه مي‌آورد. گرچه بالاتر رفتن سن به بالاتر رفتن BMI هم مي‌انجامد اما محققان مي‌گويند نه‌تنها ميزان چربي‌ها بلکه شيوه توزيع آنها هم در سنين بالاتر با زمان جواني تفاوت خواهد داشت. اگر شما در چنين دوره‌اي به سر مي‌بريد و براي آب کردن شکم‌تان مصمم هستيد، گذشته از رعايت رژيم غذايي مناسب، بايد پياده‌روي و يوگا را هم به برنامه زندگي‌تان اضافه کنيد.

زودتر مي‌ميريد
مرگ زودرس به دليل مشکلات قلبي، يکي از نگراني‌هايي است که بايد هميشه با آدم‌هاي شکم‌گنده همراه باشد.

- اگر شکم‌گنده شويد: شکم‌گنده تنها شما را در آينه نازيبا نشان نمي‌دهد. بررسي‌هاي پژوهشگران حاکي از اين است که چاقي شکمي شما را به بيماري‌هاي مختلفي دچار مي‌کند که درمان کردن‌شان به اندازه آب کردن شکم‌تان آسان نيست.

- استخوان‌هاي‌تان پوک مي‌شود: محققان دانشگاه هاروارد دريافتند مرداني که دچار چربي شکم هستند، بيشتر در معرض ابتلا به پوکي استخوان قرار دارند. درحالي که اين بيماري به‌طور معمول در زنان سالمند ديده مي‌شود، پژوهشگران ادعا مي‌کنند مردان شکم‌گنده هم از مبتلايان اصلي آن هستند.

به گفته پژوهشگران چاقي شکمي خطر شکستن استخوان‌ها را بيشتر مي‌کند. گروه ديگري از پژوهشگران معتقدند بيماري‌هاي ريوي و مشکلات تنفسي هم هميشه با شکم‌گنده‌ها همراه است.

- کليه‌هاي‌تان از کار مي‌افتد: بيماري‌هاي کليوي يکي از مشکلات رايج در ميان شکم‌گنده‌هاست. از منظر محققان هلندي کساني که شکمي چاق دارند، فشار خون‌شان هم بالاتر است و بيشتر به مشکلات کليوي دچار مي‌شوند. محققان در بررسي ديگري ثابت کرده‌اند بيماري‌هاي کليوي تنها مشکل آنها نيست.

نظرات بینندگان

  • محمد

    | |

    دمتون گرم خیلی جالب بود

ارسال نظر