صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 1

کالري چيست و چرا محاسبه مي‌شود؟

کالري يعني محاسبه مقدار انرژي موجود در غذاها. اگر نسبت به مقدار کالري موجود در غذاها آگاهي يابيد مي توانيد بين ميزان انرژي که وارد بدن خود مي کنيد و انرژي که مورد استفاده قرار مي دهيد تعادل ايجاد نماييد. اين آگاهي در حفظ وزن مناسب نقش کليدي ايفا مي کند.

کد خبر: 4715

پزشک آشنا/ کالري يعني محاسبه مقدار انرژي موجود در غذاها. اگر نسبت به مقدار کالري موجود در غذاها آگاهي يابيد مي توانيد بين ميزان انرژي که وارد بدن خود مي کنيد و انرژي که مورد استفاده قرار مي دهيد تعادل ايجاد نماييد. اين آگاهي در حفظ وزن مناسب نقش کليدي ايفا مي کند.
توجه داشته باشيد مقدار انرژي موجود در خوراکي ها با واحد کالري سنجيده مي شود همانطور که محاسبه وزن خوراکي ها که با واحد کيلوگرم اندازه گيري مي شود.
همان طور که مي دانيد براي کاهش وزن، فرد بايد کمتر غذا بخورد و بيشتر فعاليت داشته باشد. با استفاده از محاسبه گر BMI که در پزشک آشنا ارايه شده است مي توانيد مشخص نماييد که داراي وزن سالمي هستيد يا خير. 
کالري و تعادل انرژي
هنگامي که غذا مي خوريم يا نوشيدني مي نوشيم در واقع انرژي(کالري) را وارد بدن خود مي کنيم. سپس بدن ما از آن انرژي استفاده مي کند. اين انرژي صرف عملکردهاي بدن و فعاليت هاي بدني مي شود. اگر بعضي روزها انرژي که دريافت مي کنيد بيش از انرژي باشد که مورد استفاده قرار مي دهيد بايد روزهايي هم باشد که عکس آن صادق است در اين صورت انرژي دريافتي با انرژي که مورد استفاده قرار مي گيرد در تعادل است.
پس اضافه وزن هنگامي رخ مي دهد که فرد به طور منظم انرژي بيش از انرژي مصرفي بدن خود دريافت مي کند. با گذشت زمان اين انرژي بيش از حد، در بدن به صورت چربي ذخيره مي شود. تحقيقات نشان مي دهد بيشتر بزرگسالان بيش از نياز بدن خود غذا و نوشيدني مصرف مي نمايند و گمان مي کنند فعاليت بدني آنان به اندازه کافي است.
مقدار کالري مواد غذايي مصرفي را تعيين کنيد.
بررسي کالري غذاها
تعيين ميزان کالري مواد غذايي خيلي مفيد است به خصوص هنگامي که مي خواهيد به وزن سالم برسيد يا وزن خود را حفظ کنيد. تعيين ميزان کالري غذاها به فرد کمک مي کند تا حساب مقدار انرژي که بواسطه غذا يا نوشيدني دريافت مي کند داشته باشد و اطمينان يابد غذاي اضافي مصرف نمي نمايد.
ميزان کالري غذاها بر روي برچسب تغذيه بسته هاي غذايي موجود است اين برچسب ها اغلب در قسمت کنار يا پشت بسته مواد غذايي مشاهده مي شود. اين اطلاعات تحت عنوان انرژي نوشته شده است. ميزان کالري اغلب به صورت ک کالري مخفف کيلو کالري مي باشد.
يک کيلوکالري واژه ديگري است که معمولا به جاي واژه کالري مورد استفاده قرار مي گيرد بنابراين 1000 کالري به عنوان 1000 کيلوکالري نوشته مي شود.
کيلوژول واحد اندازه گيري کالري است. براي يافتن ميزان انرژي به کيلوژول رقم کالري را در 4.2 ضرب کنيد.
برچسب هاي روي مواد غذايي معمولا نشان مي دهد چه مقدار کالري در 100 گرم غذا يا 100 ميلي ليتر نوشيدني وجود دارد.
بنابراين ميتوان ميزان کالري محصولات مختلف را با هم مقايسه نمود.به ياد داشته باشيد که مقدار کالري نوشته شده غذا توسط شرکت غذايي ممکن است برابر با آن چه شما مي خوريد نباشد. بنابراين ممکن است در مقداري از غذا که مصرف مي کنيد کالري بيشتري موجود باشد.
علاوه بر اين براي تعيين اينکه آيا ميزان کالري مواد غذايي خاص متناسب با ميزان کالري دريافتي شماست يا خير مي توان از اطلاعات مربوط به کالري استفاده نمود. به عنوان نمونه بايد بگوييم يک مرد متوسط براي حفظ وزن سالم خود به 2500 کيلوکالري(10500 کيلوژول) و يک زن متوسط به 2000 کيلوکالري(8400 کيلوژول)نياز دارند.
برخي رستوران ها کالري غذاها را در ليست غذا مي نويسند بنابراين هنگامي که در رستوران غذا مي خوريد مي توانيد ميزان کالري غذاها را بررسي نماييد. البته کالري غذاها بايد بر اساس وعده غذايي باشد.
هر چه فعاليت شديدتري انجام دهيد کالري که مصرف مي کنيد بيشتر است.
بررسي مقدار کالري که مورد استفاده قرار مي دهيم
مقدار کالري که افراد بر اساس فعاليت خود مصرف مي کنند بسته به شماري عوامل از جمله سن و سايز فرق مي کند.
توجه کنيد هر چه فعاليت شديدتري انجام دهيد کالري که مصرف مي کنيد بيشتر است. براي مثال با پياده روي سريع کالري بيشتري مصرف مي شود تا پياده روي با سرعت متوسط .
افزايش وزن به معناي دريافت کالري اضافي است.
افزايش وزن به معناي دريافت کالري اضافي است.
کاهش وزن
اگر به وزن شما اضافه مي شود به اين معناست که شما از طريق غذا يا نوشيدني به طور منظم کالري بيش از کالري که صرف فعاليت هاي نرمال بدن و فعاليت هاي بدني مي شود وارد بدن خود مي کنيد.
براي کاهش وزن بايد کفه ترازو را به سمت ديگر سوق دهيد. شما بايد کم کم بيش از انرژي که دريافت مي کنيد انرژي مصرف کنيد و اين عمل را در يک دوره زماني پايدار تکرار نماييد.
با ايجاد تغييرات سالم در رژيم غذايي خود مي توانيد موفق شويد. پس غذا و نوشيدني با کالري کمتر مصرف نماييد.
بهترين روش جهت کاهش وزن اين است که تغييرات در رژيم غذايي با افزايش فعاليت بدني همراه گردد. براي بررسي اينکه آيا سطح فعاليت هاي بدني شما بايد افزايش يابد يا خير از نرم افزار BMR که در پزشک آشنا ارايه شده است استفاده کنيد.
مي توانيد درباره تغييرات سالم در رژيم غذايي خود به منظور کاهش وزن با مشاور تغذيه مشورت کنيد.

نظرات بینندگان

  • مریم

    | |

    بد نبود

ارسال نظر