صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 0

مواردي که بايد درباره کربوهيدرات ها بدانيد

کربوهيدرات ها از مواد مغذي اصلي مي باشد. مهم ترين منبع انرژي براي بدن مي باشد. دستگاه گوارش کربوهيدرات ها را به گلوکز (قند خون) تغيير مي دهد. بدن اين قند را براي توليد انرژي به سلول ها، بافت ها و اندام ها مي رساند قند اضافي در کبد و ماهيچه براي زماني که مورد نياز است ذخيره مي کند.

کد خبر: 4317

دکتر سلام/ کربوهيدرات ها از مواد مغذي اصلي مي باشد. مهم ترين منبع انرژي براي بدن مي باشد. دستگاه گوارش کربوهيدرات ها را به گلوکز (قند خون) تغيير مي دهد. بدن اين قند را براي توليد انرژي به سلول ها، بافت ها و اندام ها مي رساند قند اضافي در کبد و ماهيچه براي زماني که مورد نياز است ذخيره مي کند.
احتمالاً شنيده‌اي که در بعضي از رژيم‌هاي غذايي توصيه مي‌شود که افراد “کربوهيدرات”ِ کمتري مصرف کنند. اما کربوهيدرات چيست؟ کربوهيدرات ماده‌اي است که تمام بچه‌ها و بزرگ‌ترها به آن احتياج دارند. بيشتر غذاها حاوي کربوهيدرات هستند و وقتي که اين ماده وارد بدن مي‌شود، به اجزاي تشکيل‌دهنده‌ي خود يعني قندهاي ساده تجزيه مي‌شود. اين قندها منبع اصلي انرژي در بدن هستند.
دو نوع اصلي از کربوهيدرات‌ها
کربوهيدرات‌ها دو نوع اصلي دارند: ساده و مُرکب.
• کربوهيدرات‌هاي ساده که به آن‌ها قندهاي ساده هم گفته مي‌شود: اين نوع کربوهيدرات‌‌ها در قندهاي تصفيه‌ شده مثل شکر سفيد وجود دارند. وقتي که داري يک آب‌نبات چوبي خوشمزه مي‌خوري، در واقع داري يک نوع کربوهيدرات ساده وارد بدنت مي‌کني. اين‌جور قندها در ميوه‌ها و شير هم هستند و بهتر است که کربوهيدرات ساده را از همين خوراکي‌ها (ميوه و شير) دريافت کني. زيرا اولاً به ميوه و شير قند مصنوعي اضافه نشده و دوماً آن‌ها حاوي ويتامين، فيبر و مواد غذايي مهمي مثل کلسيم هستند. اما به آب‌نبات چوبي يک‌عالمه قند مصنوعي اضافه شده و مواد مغذي چندان مهمي هم در آن وجود ندارد.
• کربوهيدرات‌هاي مرکب: به اين نوع کربوهيدرات‌ها نشاسته هم گفته مي‌شود. نشاسته بيشتر از همه در غلات مانند نان، بيسکويت، ماکاروني و برنج وجود دارد. در اين گروه هم مثل گروه اول، بعضي کربوهيدرات‌ها از بقيه بهتر هستند. غلات تصفيه شده مثل آرد سفيد و برنج سفيد به اندازه‌ي غلات تصفيه نشده مفيد نيستند. چون اين گروه از غلات فرآوري مي‌شوند و خيلي از مواد مغذي و فيبرهاي خودشان را موقع فرآوري از دست مي‌دهند. اما غلات تصفيه نشده (يا فرآوري نشده) هنوز ويتامين‌ها و مواد معدني خودشان را دارند و همچنين سرشار از فيبر هستند. فيبر ماده‌اي است که به سيستم گوارشي بدن کمک مي‌کند و همچنين باعث مي‌شود که تو زودتر احساس سيري کرده و پرخوري نکني.
حالا به نظرت کدام نوع از کربوهيدرات‌ها را بايد بخوريم؟ خوب، هر دو نوع مي‌توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم باشند.
بدن چگونه کربوهيدرات‌ را مصرف مي‌کند؟
وقتي که کربوهيدرات‌ مي‌خوري، بدنت شروع به تجزيه‌ آن به قندهاي ساده مي‌کند و اين قندها جذب جريان خون مي‌شوند. وقتي که سطح قند خونت بالا رفت، لوزالمعده هورموني به نام انسولين آزاد مي‌کند. کار انسولين اين است که قندها را از خون بگيرد و به سلول‌هاي بدن برساند، در سلول‌ها قند به عنوان منبعي از انرژي استفاده مي‌شود. اگر کربوهيدرات خورده شده از نوع ساده باشد، خيلي سريع تجزيه و جذب مي شود و تو خيلي زود دوباره احساس گرسنگي مي‌کني. اما اگر کربوهيدرات از نوع مرکب باشد، زمان بيشتري طول مي‌کشد تا تجزيه شده و جذب خون شود. براي همين هم تو مدت طولاني‌تري احساس سيري مي‌کني و انرژي کافي خواهي داشت.
کربوهيدرات موجود در بعضي از غذاها (و بيشتر از همه کربوهيدرات‌هاي ساده) باعث مي‌شوند که سطح قند خون خيلي سريع بالا برود. دانشمندان عقيده دارند که مصرف زياد اين نوع از کربوهيدرات‌ها ممکن است با مشکلاتي مثل ديابت و بيماري‌هاي قلبي مرتبط باشد.
پس بهتر است سعي کنيم مصرف کربوهيدرات‌هاي ساده (مثل آب‌نبات) را محدود کرده و به جايش کربوهيدرات‌هاي مرکب بيشتري مصرف کنيم.
همه با هم پيش به‌سوي سبزيجات و نان گندم!

نظرات بینندگان

ارسال نظر