صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 0

از مصرف هويج غافل نشويد

طاهره مهرآزما، با اشاره به اينکه هويج نوعي گياه ريشه‌اي از خانواده‌ جعفري است که برگ‌هاي سبز آن در سطح خاک و ريشه‌ گوشتي و خوراکي آن در زير خاک رشد مي‌کند، گفت: ساير اعضاي اين خانواده را گياهاني مانند رازيانه، شويد و کرفس تشکيل ‌مي‌دهد.

کد خبر: 4306

زيست نيوز/ يک کارشناس تغذيه با تاکيد بر اهميت گنجاندن هويج در برنامه غذايي روزانه گفت: انرژي ناچيز، فيبر غذائي فراوان، بافت سفت و مزه‌ شيرين اين سبزي، ‌سبب شده تا خوردن آن براي رفع حس گرسنگي در کساني که رژيم کاهش وزن دارند، بسيار مناسب باشد.
طاهره مهرآزما، با اشاره به اينکه هويج نوعي گياه ريشه‌اي از خانواده‌ جعفري است که برگ‌هاي سبز آن در سطح خاک و ريشه‌ گوشتي و خوراکي آن در زير خاک رشد مي‌کند، گفت: ساير اعضاي اين خانواده را گياهاني مانند رازيانه، شويد و کرفس تشکيل ‌مي‌دهد.
وي گفت: اين سبزي، در سراسر سال در دسترس است، اما نوعي از آن را به نام زردک يا هويج ايراني، مي‌توان در فصل‌هاي پائيز و زمستان تهيه کرد. در هنگام خريد، هويج‌هايي که بافت سفت، سطح صاف، بدون ترک خوردگي و رنگ نارنجي تيره دارند، انتخاب کنيد. هويج‌هاي سالم را بعد از شستن و ضدعفوني کردن، خشک کنيد و در دستمال نخي بپيچيد و داخل کيسه‌ نايلوني تميز، در يخچال نگه داريد.
مهرآزما با بيان اينکه هويج، گياهي پر آب، کم انرژي و فاقد چربي است، گفت: اين سبزي منبع سرشاري از کاروتنوئيدها بويژه بتاکاروتن است. رنگ زرد يا نارنجي اين سبزي نيز، به خاطر وجود همين رنگدانه‌هاست. رنگدانه‌ بتاکاروتن، در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود. علاوه بر اين هويج حاوي فيبرغذائي، ويتامين C و انواع مواد معدني مثل پتاسيم است.
اين کارشناس تغذيه هويج را خوراکي مغذي و مناسبي براي ميان وعده کودکان و نوجوانان دانست و گفت: از اين سبزي در کنار ميوه و خوراکي‌هاي ديگر، در زمان مدرسه‌ فرزندان‌تان استفاده کنيد. هويج رنده کرده (به شکل فالوده)، خوراکي خوشمزه‌اي براي ميان وعده‌ منزل است. علاوه بر اين‌ها، استفاده از اين سبزي به شکل خام يا آب پز در انواع سالاد (سالاد کاهو و کلم، اولويه، ماکاروني)، باعث بهبود طعم، مزه و افزايش ارزش تغذيه‌اي آن‌ها مي‌شود.
مهرآزما يادآور شد: آب هويج نوشيدني مغذي و خوشمزه‌اي براي همه‌ گروه‌هاي سني است. در فصول سرد سال، از اين نوشيدني به طور مداوم استفاده کنيد. براي جذب بهتر بتا کاروتن اين نوشيدني، مقداري شير به آب هويج بيفزائيد. آب هويج و بستني نيز نوشيدني مقوي و مناسبي براي فصل تابستان است.
وي گفت: با افزودن هويج رنده کرده به بسياري از غذاها مثل ماکاروني، استانبولي پلو، لوبياپلو، کتلت، کوکو، سوپ، آش، خوراک حبوبات مي‌توان ميزان ويتامين A را در آن‌ها افزايش داد. از هويج آب پز يا تفت داده در کنار بسياري از غذاها، براي تزيين بشقاب غذا و بالا بردن کيفيت غذائي آن‌ها استفاده کنيد. پخت هويج در کمي روغن، باعث جذب بهتر بتاکاروتن آن مي‌شود.
اين کارشناس تغذيه با تاکيد بر اهميت استفاده از اين سبزي در رژيم غذايي کاهش وزن، گفت: انرژي ناچيز، فيبر غذائي فراوان، بافت سفت و مزه‌ شيرين اين سبزي، ‌سبب شده تا خوردن آن براي رفع حس گرسنگي در کساني که رژيم کاهش وزن دارند، بسيار مناسب باشد
مهرآزما يادآور شد: با استفاده‌ مرتب از هويج يا آب هويج، مقدار فراواني بتاکاروتن وارد بدن ما مي‌شود. اين ترکيب، خاصيت آنتي اکسيداني دارد و از بدن ما در برابر بيماري‌هاي گوناگون مثل انواع سرطان و بيماري‌هاي قلب و عروق حفاظت مي‌کند. همچنين، در تامين سلامت و پيشگيري از چين و چروک پوست هم موثر است.
وي گفت: بتاکاروتن فراوان موجود در هويج، در کبد انسان به ويتامين A تبديل مي‌شود. دريافت کافي اين ويتامين، در پيشگيري از شب کوري و تامين سلامت بينايي بسيار ضروري است. همچنين ويتامين A به حفاظت از ريه‌ها بويژه در افراد سيگاري و در کساني که در شهر‌هاي شلوغ با آلودگي هوا زندگي مي‌کنند، کمک مي‌کند.
مهرآزما در پايان يادآور شد: بتاکاروتن فراوان موجود در هويج با اتصال به آهن در روده، آن را در حالت محلول نگه مي‌دارد و به جذب بهتر آن از مواد غذائي کمک مي‌کند. بنابراين، با دريافت بيشتر بتاکاروتن، جذب آهن بهتر مي‌شود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر