صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

ورود اپراتور جديد براي نجات از نرخ بالاي خدمات موبايلي

اپراتور مجازي شبکه تلفن همراه نوعي اپراتور تلفني است که بايد با بستن قرارداد با اپراتورهاي ديگر که داراي امکانات ارسال مکالمه و داده‌ها هستند، اين خدمات را بصورت عمده خريداري کرده و با برند خود به فروش آن در بازار اقدام کند و هدف نهايي از حضورش افزايش کيفيت و کاهش قيمت اين خدمات در يک فضاي رقابتي است.

کد خبر: 608

ايستنا/ زمزمه‌ها براي اعطاي مجوز به اپراتورهاي مجازي (MVNO) در ايران به اويل سال جاري و زماني که به اعتقاد رگولاتوري، اشباع بازار موبايل فضا را جهت ورود چنين رقبايي براي چهار اپراتور موبايلي آماده کرده بود، مطرح شد.

در همين رابطه مدير بررسي‌هاي اقتصادي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات از آمادگي اين سازمان براي ارائه مجوز به متقاضيان راه‌اندازي اپراتورهاي مجازي خبر داد و ارائه اين مجوز را از برنامه‌هاي سال 93 سازمان رگولاتوري دانست.

حسين فلاح ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران را نزديک به 90 درصد ارزيابي کرد و ورود اپراتور مجازي را در شرايط بازار فعلي خدمات موبايلي از عواملي دانست که مي تواند موجب افزايش خلاقيت در بازار ارتباطي و تشويق اپراتورهاي تلفن همراه به ارائه خدمات بيشتر شود.

اپراتور مجازي چيست؟
اما اپراتور مجازي و خدماتي که از سوي چنين اپراتوري به مردم ارائه مي‌شود چه تفاوتي با خدمات چهار اپراتور تلفن همراه فعال در کشور دارد؟

بر اساس توضيحات سازمان تنظيم مقررات ارتباطات اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازي در کشور فعاليت خواهد کرد، همان سرويس‌هاي مشابه اپراتورهاي موجود را ارائه مي‌دهد و عمده تفاوتي که خواهد داشت، اين است که شبکه دسترسي يا همان طيف راديويي را ندارند.

درواقع اپراتورهاي مجازي به عنوان واسطه‌هايي حرفه‌اي براي فروش انواع خدمات موبايلي بين اپراتورهاي اصلي و مشترکان وارد اين بازار خواهند شد.

بر اين اساس MVNOها قرار نيست خدمات متفاوتي را به مشترکان خود ارائه دهند و مي توان گفت علاوه بر اينکه اين نوع اپراتور مي‌تواند با استفاده از بستر تلفن‌هاي همراه محتوا و اپليکيشن‌هاي داخلي را ارائه دهد، مهمترين کارکردش ايجاد فضاي رقابتي در بازار خدمات موبايلي است که درنهايت انتظار مي رود به تعديل قيمت‌هاي خدمات و بهبود کيفيت آن به نفع مشتريان بينجامد.

چالش‌هاي موجود
مهمترين چالش در راه ايجاد اپراتورهاي مجازي که طبق تعريف استاندارد از آنها نبايد بستر فيزيکي انتقال مکالمات و داده‌ها را به صورت مستقل داشته باشند، همکاري اپراتورهاي اصلي براي تقسيم امکانات فيزيکي با اين اپراتورهاي مجازي است.

اگر رگولاتوري نتواند وجود چنين همکاريهايي را بين اپراتورهاي چهارگانه تلفن همراه و اپراتور مجازي که مي‌خواهد با بهره گيري از زيرساخت اين اپراتورها وارد بازار خدمات موبايلي شوند تنظيم کند، مشکل اصلي يعني اختلال در ارائه خدمت به مشترکان و در نهايت ناتواني اپراتور مجازي براي باقي ماندن در عرصه رقابت ايجاد خواهد شد.

رگولاتوري نيز با آگاهي از امکان وجود چنين فضاي ناسالمي که مانع دستيابي به هدف رقابتي کردن بازار خدمات موبايلي مي‌شود، به بررسي وضعيت اين بازار پرداخته است.

به اعتقاد اين سازمان، در بازار موبايلي غير اشباع، اپراتورهاي مجازي رقيب MNOها يا همان اپراتورهاي تلفن همراه خواهند شد و با توجه به نياز اپراتور مجازي به برخي زيرساخت‌هاي MNOها، اين اپراتورها توان رقابت در بازار ارتباطات کشور را نخواهند داشت.

اما آنچه که باعث شده رگولاتوري مجاب شود که سال جاري فرصت مناسبي براي ورود اپراتورهاي مجازي به بازار خدمات موبايلي است و اينکه اين اپراتورها در صورت ورود مي توانند با ديگر اپراتورهاي اصلي رقابت سالمي داشته باشند، بازاري است که به اعتقاد سازمان تنظيم مقررات از خدمات موبايلي اشباع شده است.

اپراتورها از سود خود چشم پوشي مي کنند؟
با اين حال علتي که باعث مي‌شود ايجاد چند اپراتور مجازي امري ضروري تلقي شود، مي تواند از سويي براي فعاليت اين اپراتورها خطر آفرين باشد.

به گفته سازمان تنظيم مقررات راديويي، با توجه به اين که اپراتورهاي تلفن همراه در حال حاضر در حال بالا بردن تعرفه‌هاي خود براي کسب سود بيشتر هستند، ورود چند اپراتور مجازي به اين بازار مي‌تواند به تعديل تعرفه‌ها کمک کند. همين گفته باعث طرح اين سوال مي شود که اپراتورهاي چهارگانه که در حال حاضر از بازار خدمات موبايلي و ارائه مستقيم آن به مشترکان سود بالايي را دريافت کنند، چگونه با واسطه قرار دادن چند اپراتور مجازي از سود خود مي‌گذرند؟

يکي از سياستهاي رگولاتوري در برابر حل اين مشکل حمايت از اپراتور مجازي با در اتخاذ سياستهاي الزام و تشويق در برابر اپراتورهاي اصلي در گام‌هاي اوليه فعاليت MVNOها است.

البته درنهايت خود سازمان تنظيم مقررات نيز به اين امر که ممکن است تلاشهاي برخي از شرکتهايي که مايل به ورود در بحث اپراتور مجازي هستند با شکست مواجه شود، واقف است و اعلام کرده که اگرچه شايد تنها پنج يا شش اپراتور مجازي بتوانند در کشور موفق عمل کنند اما سياست‌ رگولاتوري اين است که با توجه به کشش بازار فرصت را در اختيار متقاضيان براي ايجاد اين نوع اپراتور قرار دهند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر