صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 1

قيمت عجيب خودروهاي چيني از کجا آب مي خورد؟

در شرايطي که قيمت‌گذاري آزاد خودروهاي چيني در حال تبديل شدن به الگويي براي قيمت‌گذاري خودروهاي داخلي است، مبناي تعيين اين قيمت‌ها مشخص نيست، بنابراين نظارت دقيق بر نحوه عرضه خودروهاي چيني و قيمت‌گذاري آنها امري ضروري محسوب مي شود. اقدامي که وزارت صنعت و به ويژه سازمان حمايت بايد به وظيفه خود در مورد آن انجام دهند.

کد خبر: 5079

فارس/ در کنار کاهش تيراژ توليد خودروهاي داخلي طي يکي دو سال اخير، سيل واردات خودروهاي چيني به کشور در شرايطي شدت گرفته که با وجود قيمت‌هاي نجومي تعيين شده براي اين محصولات، خريداران آن چندان شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تحويل به موقع خودرو نيستند.

در شرايطي که گاهي قيمت‌گذاري خودروهاي داخلي چالش‌هايي را بين شوراي رقابت و خودروسازان ايجاد مي‌کند، توليد‌‌کنندگان و مونتاژکاران خودروهاي چيني در حاشيه‌اي امن به عرضه محصولات خود با قيمت دلخواه پرداخته و هر روز نيز از برنامه‌ريزي جديد براي افزايش حضور در بازار ايران خبر مي‌دهند.

در حال حاضر حداکثر خودروهاي چيني در حال تردد در خيابان‌ها مونتاژي هستند و يا به صورت CBU به کشور وارد شده‌اند. نحوه قيمت‌گذاري اين خودروها در حالي با ابهام روبرو است که کنترل دقيقي بر کيفيت آنها وجود ندارد و مشخص نيست چه آينده‌اي براي اين خودروها و صاحبان آن وجود خواهد داشت.

نگاهي به قيمت خودروهاي چيني در بازار ايران نشان دهنده رنج بالاي قيمت اين محصولات است که البته گاهي خودروسازان داخلي آن را به عنوان عاملي براي توجيه قيمت بالاي برخي محصولاتشان مطرح مي‌‌کنند.

در بررسي بازار خودروهاي چيني بايد به قيمت 72 ميليون توماني ام‌وي‌ام ايکس 33 و نرخ 43 ميليون و 300 هزار توماني ام‌وي‌ام 530 عرضه شده توسط شرکت مديران خودرو اشاره کنيم.

همچنين ام وي ام 315 به قيمت 40 ميليون تومان و ام وي‌ ام 110 به قيمت 21 ميليون و 800 هزار تومان به خريداران عرضه مي‌شوند.

ليفان 620 محصول کرمان موتور نيز يکي ديگر از نمونه‌هاي خودروهاي چيني است که با قيمت 44 ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي‌رسد. قيمت ليفان ايکس 60 نيز 60 ميليون و 400 هزار تومان است.

قيمت توجوي صندوق‌دار 35 ميليون و 500 هزار تومان، J5 اتوماتيک 57 ميليون و 700 هزار تومان و جک S5 نيز 74 ميليون تومان است که اين خودروها هم توسط کرمان موتور عرضه مي‌شوند.

وليکس C30 دنده‌اي نيز محصول شرکت خودروسازان راين به قيمت 51 ميليون تومان معامله مي‌شود. سابرنيا محصول ديار خودرو با قيمت 59 ميليون تومان، B50 محصول شرکت بهمن موتور با قيمت 73 ميليون و 900 هزار تومان به خريداران عرضه مي‌شود.

وينگل 5 تک ديفرانسيل نيز يک خودروي چيني است که با قيمت 62 ميليون تومان توسط ديار خودرو عرضه مي‌شود. گريت وال M4 نيز يک خودروي چيني است که به قيمت 56 ميليون تومان از سوي ديار خودرو به مشتريان تحويل داده مي‌شود.

در کنار اين شرکت‌ها، يک خودروساز داخلي يعني گروه سايپا نيز اخيراً نسبت به عرضه برخي محصولات چيني اقدام کرده است.

خودروي CS35 محصول چانگان به قيمت 84 ميليون تومان و V5 محصول شرکت چيني برليانس به قيمت 90 ميليون و 600 هزار تومان از سوي سايپا عرضه مي‌شود.

H300 نيز محصول ديگري از شرکت برليانس است که نوع دنده‌اي آن با قيمت 43 ميليون و 800 هزار تومان و نوع گريبکس اتومات اين خودرو با قيمت 53 ميليون و 500 هزار تومان توسط شرکت سايپا عرضه مي‌شود.

S300 نيز يک خودروي چيني است که شرکت سايپا آن را با قيمت 76 ميليون تومان به خريداران ارائه مي‌کند.

در کنار اين خودروها، محصولات ديگري نيز از چين به ايران وارد مي‌شوند که قيمت آنها هم در رده‌هاي بالايي قرار دارد.

قيمت‌هاي ذکر شده براي خودروهاي چيني مربوط به فروش مستقيم شرکت‌هاي واردکننده است و قيمت اين خودروها در بازار داراي حاشيه نيز هست.

در شرايطي که قيمت‌گذاري آزاد خودروهاي چيني در حال تبديل شدن به الگويي براي قيمت‌گذاري خودروهاي داخلي است، مبناي تعيين اين قيمت‌ها مشخص نيست، بنابراين نظارت دقيق بر نحوه عرضه خودروهاي چيني و قيمت‌گذاري آنها امري ضروري محسوب مي شود. اقدامي که وزارت صنعت و به ويژه سازمان حمايت بايد به وظيفه خود در مورد آن انجام دهند.

نظرات بینندگان

  • ایرانی

    | |

    دوستان مگر شرکتهای داخلی با این خودروهای گران وبی کیفیت آیا درعمل چیزی به اسم خدمات پس از فروش دارند؟؟

ارسال نظر