صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

۳ اصل کلیدی برای نفوذ کالاهای ایرانی به بازار مواد غذایی روسیه

اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه روسيه موجب امضاي پروتکل صادرات مواد غذايي بين تهران و مسکو شده و در اولين مرحله از اجراي اين قرارداد تفاهم نامه صادرات محصولات غذايي دريايي بين دو کشور امضا شده است و بنا به اظهار رئيس اتاق بازرگاني ايران و روسيه طي روزهاي آينده پروتکل صادرات پروتئين خام دامي و محصولات لبني نيز در ماه جاري امضا و صادرات اين محصولات به روسيه آغاز خواهد شد.

کد خبر: 4651

سید محمود معلمی / کارشناسان براین باورند که حضور مستمر در بازارهای هدف بسیار مهم تر از امضای پروتکل بوده و به عبارت دیگر باید روند صادرات به گونه ای طراحی شود که صادرات در دراز مدت همچنان ادامه داشته و بازار باثباتی برای محصول ایران در بازارهای هدف ایجاد شود.

اصل اول؛ استاندارد

رعایت استانداردهای غذایی اولین و مهمترین اصل تولید به شمار رفته و بازارهای هدف تنها به محصولاتی اجازه ورود به بازار مصرف را صادر می کنند که اصول استاندارد در تولید آن رعایت شده باشد.

کریمی مدرس مبانی استاندارد مواد غذایی درباره بازارهای هدف مواد غذایی می گوید: تنوع محصول در کشورها موجب شده که کشورهای تولید کننده ملزم به رعایت استانداردهای بین المللی غذایی شده و کشورهای وارد کننده نیز تنها در صورتی که اصول استاندارد مواد غذایی رعایت شده باشد اجازه ورود محصول به کشورشان را صادر می کنند.

وی ادامه داد: استاندارد ISO11000 که استاندارد مواد غذایی در ایران به شمار می رود برگرفته از استانداردهای بین المللی “کدکس الیمانتاریوس” بوده که تمامی ایندکس های تولید شامل مواد اولیه ، فرآوری ، بسته بندی ، ذخیره و نگهداری و صادرات را دقیقا در آن تدوین کرده و تمامی ۱۶۳ کشور عضو این استاندارد در تولید و صادرات محصولات غذایی آن را رعایت می کنند و این استاندارد، سند ضمانت حضور محصول در بازارهای جهانی به شمار می رود لذا تولید کنندگان برای استمرار صادرات باید ایندکس های “کدکس” را رعایت و برچسب این استاندارد را بر محصول خود نصب کنند.

وی تاکید کرد : سازمان استاندارد ایران عضو موثر و فعال کمیسیون های تخصصی ایزو بوده و با تدوین حدود ۸۰۰۰ استاندارد مواد غذایی یکی از سازمان های شناخته شده در سطح منطقه است لذا نشان استاندارد ایران دارای اعتبار ویژه ای در منطقه بوده و محصولاتی که از نشان استاندارد ایران برخوردار باشند به بازارهای منطقه و بازارهای دوردست تا آمریکای شمالی و اروپا نیز صادر می شود.

اصل دوم؛ بهداشت

وجود بیماری های مشترک بین انسان و دام در دهه های اخیر مشکلات عمده ای را در مسیر صادرات مواد غذایی به وجود آورده و صادرکنندگان را با چالش های متعددی مواجه کرده است.

کریمی در این خصوص می گوید : در بحث مواد غذایی و فرآوری صادراتی آن مبحثی به عنوان (GMP(Good Managing Program مطرح است. این موضوع به مسائل مدیریت بهداشتی مواد غذایی می پردازد و تولیدکنندگان ملزم به رعایت اصل این مبحث در تولید می باشند.

این مبحث در ۷ اصل به مدیریت تولید موادغذایی پرداخته که مهمترین آن بهداشت در حین تولید ، در پروسه فرآوری و بسته بندی و بهداشت مصرف کننده است و تولیدکنندگان برای تضمین تثبیت بازار صادراتی محصول خود باید اصول هفتگانه GMP را رعایت کنند. به هر حال به نظر می رسد برای استمرار صادرات مواد غذایی به روسیه باید ضمن رعایت استانداردهای جهانی به فرهنگ سازی مصرف غذای شرقی نیز در این کشور پرداخته شود تا غذای ایرانی در سفره مردم این کشور پهناور برای همیشه پایدار بماند.

اصل سوم؛ شناخت ذائقه روس ها

اگر بخواهیم صادرات محصولات غذایی به روسیه به رویه مستمر تبدیل شود و از این منظر منبع درآمد ارزی دراز مدتی برای کشور محسوب شود باید به الزامات صادرات این گونه محصولات در دو عرصه اقتضائات بازار روسیه و نیز ذائقه مصرفی مردم روسیه توجه کنیم.روسیه کشوری است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ همواره پذیرای مواد غذایی از اروپا و آمریکا بوده و ذائقه مردم این کشور با کیفیت غذای غربی خو گرفته است لذا برای معرفی مواد غذایی شرقی باید همراه با مواد غذایی، نوعی فرهنگ سازی نیز در این کشور آغاز شود تا ذائقه مردم این کشور با محصولات غذایی ایران سازگار شود لذا تولیدکنندگان ایران باید به این نکته توجه داشته باشند که محصولات خود را مطابق با ذائقه مردم روسیه تولید و صادر کنند تا بازار این کشور را برای پذیرش محصولات ایرانی تثبیت کنند از سوی دیگر تنوع قومیت ها در روسیه و رژیم غذایی خاص این اقوام در این کشور پهناور ایجاب می کند که تولیدکنندگان ایرانی از ترکیب قومیتی و نژادی روسیه آگاهی لازم را کسب کرده و در صادرات محصولات فرآوری شده غذایی به روسیه ملاحظات نژادی و رژیم غذایی مطلوب جمعیت ۱۴۳ میلیونی (آمار ۲۰۱۳) را مدنظر قرار دهند و محصولات صادراتی را با رعایت این ملاحظات تولید کنند.

منبع/ رصد

نظرات بینندگان

ارسال نظر