صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

مادر صنایع تبریز در لبه پرتگاه سیاسی‌کاری‌

آقای استاندار قطب چهارم خودروسازی کشور را به فروش گذاشته‌اند! مدیرعامل ماشین‌سازی تبریز آینده ماشین‌سازی را تیره و تار پیش‌بینی کرد و گفت: متاسفانه در بین مسئولان نه عزم جهادی وجود دارد و نه ملی و با روندی که پیش گرفته‌اند ماشین‌سازی را بر سر پرتگاهی برای سقوط هدایت می‌کنند

کد خبر: 2929

فارس، ماشین‌سازی تبریز نامی آشنا در دیار آذربایجان محسوب می‌شود، شاید خیلی‌ها ماشین‌سازی را با نام تیم فوتبالش بشناسند اما در حوزه صنعت کشور ماشین‌سازی توانسته فاصله‌ مرزی را رد کرده و به آن سوی مرزهای خاکی و آبی ایران برسد اما همین واحد صنعتی و تولیدی که در همه رویدادهای کشور از جمله جنگ نقش داشته اکنون دارد نفس‌های آخر را می‌کشد چرا که 13 سال است بین خصوصی‌سازی و دولتی بودن در جا می‌زند.

13 سالی هست که سازمان خصوصی‌سازی عزم برای فروش این واحد عظیم صنعتی کرده اما عزمش را جدی نکرده و معلوم نیست پشت پرده این عزم چیست، هرچه که باشد حالا ماشین‌سازی به روزگار سخت پیری رسیده و اکسیر جوانی را سازمان خصوصی‌سازی از وی دریغ می‌دارد.

مدیرعامل ماشین‌سازی تبریز به بهانه 6 یا پنجمین آگهی فروش این مجموعه که از سوی سازمان خصوصی‌سازی داده شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: 13 سالی می‌شود سازمان خصوصی‌سازی برای فروش ماشین‌سازی تصمیم گرفته و هنوز هم نتوانسته این ماموریت خود را به سرانجام برساند.

علی‌اکبر خادم‌اصل با مطرح کردن این پرسش که معنی و استدلال وجود سازمان عریض و طویلی مانند خصوصی‌سازی که در مدت 13 سال نتواند کار فروش ماشین‌سازی را انجام دهد چیست، ادامه داد: ماشین‌سازی با تصمیم‌گیری افراد سیاسی که در راس خصوصی‌سازی نشسته‌اند زمین‌گیر شده و ما نه تنها در ماشین‌سازی بلکه در بخش صنعت کشور شاهد جنایتی هستیم که سازمان خصوصی‌سازی با تصمیم‌گیرهای اشتباه در حق صنعت روا می‌دارد، در واقع سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به غولی شده که در حال خوردن صنعت کشور است و هیچ‌کس هم زورش به آن نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی‌سازی حتی یک مشاور صنعتی ندارد، اظهار کرد: با منحل شدن سازمان خصوصی‌سازی صنعت کشور می‌تواند نفسی برای کشیدن داشته باشد و سرپا باشد. خادم‌اصل تاکید کرد: از سال 80 که موضوع فروش ماشین‌سازی مطرح شد، حتی یک پیچ هم وارد این واحد تولیدی نشده، دستگاه‌ها و تکنولوژی موجود در آن مربوط به پنج دهه پیش است و باید در موزه استراحت کند اما به همت سازمان خصوصی‌سازی، ماشین‌سازی هنوز با این دستگاه‌ها در حال تولید و فعالیت است.

این فعال عرصه صنعت کشور اعلام کرد: ماشین‌سازی به عنوان تنها شرکت دولتی که با وضعیت موجود توانسته سرپا باشد، در حال حاضر نزدیک به 2 میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح ساختار نیاز دارد اما چند سال است که دولت ریالی به این مجموعه تزریق نکرده و بانک‌ها هم از پرداخت وام به این واحد تولیدی امتناع می‌کنند. وی درباره نیروی انسانی ماشین‌سازی تصریح کرد: در حال حاضر این واحد عظیم صنعتی به همت 850 نفر اداره می‌شود و نزدیک به 250 نفر تنها نیروی رسمی از ماشین‌سازی رفته‌اند که هنوز مجوزی برای جذب آنها دریافت نکرده‌ایم.

خادم‌اصل، اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای این واحد را ضروری دانست و گفت: ما ریالی از دولت نمی‌خواهیم فقط اجازه دهند ماشین‌سازی طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کند تا هم جلوی واردات سالانه نزدیک به 2 میلیارد دلار به کشور گرفته شود و هم برای بیش از 10 هزار نفر شغل ایجاد شود. مدیرعامل ماشین‌سازی تبریز یادآور شد: سال گذشته ماشین‌سازی مجبور شد قطعاتی به ارزش حدود 200 میلیارد ریال را به دلیل کم لطفی‌های سازمان خصوصی‌سازی در خارج از خود مجموعه تولید و وارد خطوط خود کند در حالیکه اگر نیروی انسانی مورد نیاز را داشت به راحتی می‌توانست قطعات مورد نیازش را خودش تولید کند.

خادم‌اصل، آینده ماشین‌سازی را تیره و تار پیش‌بینی و تاکید کرد: متاسفانه بین مسئولان نه عزم جهادی وجود دارد و نه ملی، با روندی که پیش گرفته‌اند ماشین‌سازی بر سر پرتگاه سقوط هدایت می‌شود. وی در پاسخ به فارس درباره مالکیت بانک صادرات برای این مجموعه گفت: نزدیک به دو سال است به همت سازمان خصوصی‌سازی بانک صادرات ادعای مالک برای ماشین‌سازی را دارد ولی در پایان از خرید ماشین‌سازی منصرف شد. این فعال صنعتی در ادامه خودگردانی ماشین‌سازی را راه‌حل وضعیت پیش آمده دانست و اضافه کرد: ماشین‌سازی می‌تواند با فروش سرمایه‌های غیر مولد سرگردان از جمله املاکی که در منطقه ائل‌گلی تبریز دارد طرح‌های توسعه‌ای و اصلاح ساختار نیروی انسانی خود را اجرا کند و از طریق تولید محصولات بکر و نو نه تنها از آب و گل درآید بلکه برای کشور نماد صنعت و توسعه باشد.

موضوع واگذاری شرکت ماشین‌سازی را به شرط قطبیت استان در خودروسازی کشور مطرح کنیم/ ماشین‌سازی نماد هویت و تاریخ آذربایجان است اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی در تابستان امسال گفته بود، شرکت ماشین‌سازی تبریز نماد هویت و تاریخ آذربایجان است. وی بر حفظ اصالت شرکت ماشین‌سازی و احیا و تقویت این شرکت به عنوان نمادی از هویت و تاریخ آذربایجان تاکید کرد. وی ادامه داد: علاقمندیم از یک گروه خودروسازی معتبر و علاقمند به تولید دعوت کنیم و با آنها به مذاکره نشسته و موضوع واگذاری شرکت ماشین‌سازی را به شرط قطبیت استان در خودروسازی کشور مطرح کنیم. جبارزاده خاطر نشان کرد: در این صورت باید هویت و اصالت شرکت ماشین‌سازی احیا شده و با تقویت و تولید امکانات و محصولات موجود، خط تولید خودرو در شأن استان راه‌اندازی شود تا استان نیز به قطب چهارم خودروسازی کشور تبدیل شود. به گزارش فارس گروه ماشین‌سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC است. قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شده و از سال 1351 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال 1348 تمایلاتی برای جذب تکنولوژی‌های اروپای غربی و آمریکا از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شده و به اجرا درآمد، بعدها کارخانه‌های مختلفی همچون ریخته‌گری، ماشین‌سازی تبریز و گسترش صنایع ریلی ایران از این مجموعه تفکیک شده و این شرکت تحت عنوان گروه ماشین‌سازی تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همزمان از سال 1349 و قبل از بهره‌برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز را کرد و پیش‌بینی شد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله درآید.

در پی این برنامه‌ریزی برای تولید پمپ‌های آب با شرکت K.S.B کشور آلمان،برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی،برای تولید الکتروموتور با شرکت GOLD آمریکا و لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد و ظرفیت‌های باقی مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در خصوص توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرح‌های متنوع تولیدی به توسعه ظرفیت‌های خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشین‌های فرز انیورسال، دیجیتالی، CNC و نیز ماشین‌های سنتر عمودی و افقی CNC همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام شد. محصولات این شرکت از 15 سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود. صادرات این شرکت در سال 1389 به ارزش 3.5 میلیون دلار بود. شرکت ماشین‌سازی تبریز با بیش از چهار دهه سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر علاوه بر حضور موثر در عرصه تولید، فروش و خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشین‌های CNC به ارائه خدمات تخصصی در رابطه با صنایع زیربنایی و تامین کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط از مرحله شناسایی تا تامین، نصب، راه‌اندازی و خدمات فنی پس از فروش می‌پردازد. این مجموعه با مشارکت فعال در اجرای پروژه‌های کلید در دست تولید به تجهیز مجتمع‌های تعمیراتی و ماشین‌کاری اقدام می‌کند و با برخورداری از تکنولوژی روز با کیفیت قابل قبول و قیمت رقابتی و از طریق همکاری متقابل با سازندگان معتبر بین‌المللی در خدمت مشتریان داخلی و خارجی است.

شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده در تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی و ارائه محصولات و خدمات مختلف در این زمینه، دارای محصولات متعدد از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخکاری و ... است. 

نظرات بینندگان

ارسال نظر