صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

گرفتاري مردم در دام تبليغات بي نظارت

درقضيه تخلف اخير شرکت سرمايه گذاري مذکور که به طور گسترده در رسانه‌ ملي آگهي تبليغاتي داشت، مسولان صداوسيما بايد پاسخگوي مردم باشند، چراکه متضررشدگان باحسن اعتماد به اينکه اين شرکت در شبکه‌هاي مختلف سيما آگهي پخش مي‌کند و با اين استدلال که صداوسيما اجازه تبليغ به يک شرکت کلاهبردار را نمي‌دهد، اقدام به خريد سهام و سرمايه گذاري نموده‌اند!.

کد خبر: 2773

«گرفتاري مردم در دام تبليغات بي نظارت» عنوان يادداشت روز روزنامه آفرينش به قلم حميدرضا عسگري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

درجهان امروز تبليغات به بخش لاينفک فعاليت‌هاي اقتصادي تبديل شده و هيچ محصول و خدماتي بدون نگرش تبليغات محور نمي‌تواند دربازار رقابت دوام بياورد و موفق باشد.

به همين منظور امروز تبليغات به يک علم و فعاليتي حرفه‌اي مبدل شده و کارشناسان اين عرصه به عنوان راهبران استراتژيک شرکت‌ها،صنعت‌گران، توليدکنندگان و فعالان اقتصادي محسوب مي‌شوند.

اساس و اصل تبليغات در رسانه‌هاي عمومي اعم ديداري و شنيداري، به منظور تحريک و ترغيب مخاطب به سمت کالا و هدفي خاص صورت مي‌گيرد. به طوري که اکثر شرکت‌ها، توليدکنندگان و ارائه کننده خدمات و محصولات مختلف درپي آن هستند تا با ابزار رسانه و بهره‌گيري از مقبوليت عمومي ‌آنها، براي خود وجهه‌اي مشروع و مقبول کسب نمايند.

شايد گفتن اين نکته به زعم برخي خوش نيايد، اما ماهيت تبليغات در اکثر مواقع بزرگ نمايي و غلو است. البته اين امر في نفسه بد نيست، چرا که اين يک هنر است که ما بتوانيم در رقابتي تنگاتنگ جامعه را به سمت محصول يا اهداف تبليغاتي خود جلب نماييم.

ولي اين رقابت تبليغاتي نبايد به فريب مردم منجر شود و از قبل آن جامعه باضرر‌هاي جاني و مالي مواجه گردد. علي رغم اينکه آگهي دهنده‌ها مسول عواقب تبليغات خود هستند، اما اين وظيفه رسانه‌هاست تا با دقت کافي برصحت آگهي‌ها نظارت داشته‌ باشند و بدون داشتن مجوزهاي لازم از مراجع ذي صلاح براي آنها تبليغات نکنند. اين آفت بيش ازهمه در رسانه ملي ما مشهود است و نمونه‌هاي فراواني از تبليغات بي پشتوانه که جان و مال مردم را به خطر انداخته است در آن ديده شده است.

تبليغ نمونه‌هاي مختلف لوازم بهداشتي غيراستاندارد، رپرتاژ آگهي براي برخي محصولات غذايي بي کيفيت، دراختيار گذاشتن آنتن براي ساخت برنامه اختصاصي به برخي شرکت‌ها، تبليغ بيش از حد محصولاتي که براي سلامت جامعه مضر است و در آخرين نمونه آن تبليغات گسترده براي يک شرکت سرمايه گذاري، موجب ضررهاي سنگيني به اقشار مردم جامعه گرديده است.

اين درحالي است که دادستان کل کشور تبليغات شرکت مذکور را در حوزه سرمايه‌گذاري ممنوع اعلام کرده اما سوال اينجاست چرا بايد به مجموعه‌اي که تخلفات آن محرز بوده و پيش از اين اعلام شده است که در اين زمينه براي اجازه تبليغات بايد استعلام‌هاي لازم از سازمان‌هاي نظارتي گرفته شود، اجازه تبليغات در صدا و سيما، رسانه‌هاي مختلف، سطح شهر، فرودگاه‌ها و ... داده مي‌شود تا مردم اين گونه گرفتار شوند؟!.

چرا مسولان ما حسن عاقبت و عافيت مردم را در الويت فعاليت خود قرار نمي‌دهند؟ اگر اين تبليغات دريک شبکه خصوصي بود مي‌گفتيم تخلفي از سوي يک شخصيت حقيقي يا حقوقي صورت گرفته، اما اين دست اقدامات از رسانه‌اي که نام "ملي" را يدک مي کشد پذيرفتني نيست. درآمدهاي هنگفتي که از بابت اين تبليغات عايد صداوسيما مي‌شود، چشم مسولان را بر ضررها و خسراني که به جان و مال مردم وارد آمده، بسته است. جاي بحث و ورود به عملکرد سياسي، اجتماعي و فرهنگي اين نهاد نيست، اما مجدانه از مسولان جديد سازمان تقاضا داريم تا نوع نگرش اين نهاد ملي را از منافع اقتصادي صرف، به حيطه حفظ منافع مردم معطوف سازند.

درقضيه تخلف اخير شرکت سرمايه گذاري مذکور که به طور گسترده در رسانه‌ ملي آگهي تبليغاتي داشت، مسولان صداوسيما بايد پاسخگوي مردم باشند، چراکه متضررشدگان باحسن اعتماد به اينکه اين شرکت در شبکه‌هاي مختلف سيما آگهي پخش مي‌کند و با اين استدلال که صداوسيما اجازه تبليغ به يک شرکت کلاهبردار را نمي‌دهد، اقدام به خريد سهام و سرمايه گذاري نموده‌اند!.

اگر با اين دست اقدامات اعتماد مردم به اين نهاد کاسته شود، عملاً ضربه‌اي سنگين به حيثيت رسانه ملي وارد خواهد شد و عواقب آن در ديگر حوزه‌هاي سياسي و اجتماعي نيز مشهود خواهد شد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر