صفحه نخست >> اخبار تعداد نظرات: 0

ماشين شناس/ نگاهي اجمالي به آسا، مدعي تازه‌وارد چيني

مرکب‌هاي چيني در ايران دوران غريبي را طي مي‌کنند، شماري از مردمان به آن‌ها چنان مهمان ناخوانده‌اي مي‌نگرند که براي رفتنشان بايد لحظه‌شماري کرد و بسياري ديگر نيز آنان را چون واقعيتي محتوم پذيرا گشته‌اند.

کد خبر: 1223

مرکب‌هاي چيني در ايران دوران غريبي را طي مي‌کنند، شماري از مردمان به آن‌ها چنان مهمان ناخوانده‌اي مي‌نگرند که براي رفتنشان بايد لحظه‌شماري کرد و بسياري ديگر نيز آنان را چون واقعيتي محتوم پذيرا گشته‌اند. اين‌طور مي‌توان گفت که هنوز هم افق براي اين طايفه کاملاً صاف نشده ولي اين امر بدان معنا هم نيست که اين جماعت دست از همت خويش برداشته و از فتح دل‌هاي خريداران هم رو برگردانند. در اين بين هم نمي‌توان به‌راحتي پيشرفت و ترقي چشمگير اين ساعيان عرصه حيات را ناديده گرفت؛ شايد همين حرکت رو به جلوي آن‌هاست که خواب خودروسازان وطني را سخت آشفته نموده است.

از جمله سدان هاي چيني که در سال‌هاي اخير در بازار کشورمان هياهوي بسياري به پا نمود، خودروي جيلي EMGRAND 7 است. شايد اين مدل را بتوان يکي از موفق‌ترين چيني‌هاي بازار امروز ايران به شمار آورد؛ آن‌هم در جايي که پيش از اين نگاهي بسيار منفي نسبت به محصولات اين سرزمين وجود داشت، تا آن حد که شماري از هموطنان از بردن نام برندهاي چيني هم اکراه مي‌ورزيدند! با اين وجود، در مدت کوتاهي که از حضور جيلي در اين عرصه مي‌گذرد، توانسته تا حد زيادي ذهنيت اشخاص را نسبت به ساخته‌هاي اين اقليم تغيير داده و بازخورد نسبتاً خوبي را هم در ميان مشتريانش برانگيزد. اما ممکن است که به‌زودي اين وضع تغيير کند، زيرا قرار است که در آينده‌اي نزديک با رقيبي هم‌تراز روبرو شود که هم‌وطنش نيز بوده و مثل خودش هم ويژگي‌هاي بسياري را در آستين دارد.

اين مهمان تازه‌وارد BESTURN B50F نام دارد که توسط نماينده ايراني آن به آسا تغيير هويت داده است. اين مدل کمابيش از مشخصات فني مشابه با جيلي سود برده و بهايش نيز از آن ارزان‌تر است؛ شايد همين تفاوت قيمت بتواند رقابت سختي را در آينده بين اين دو رقم بزند. در حال حاضر وضعيت فروش اين دو خودرو در کشور چين و رتبه‌هايشان در اين بازار به شرح ذيل است:

همان‌طور که ملاحظه مي‌کنيد رتبه فروش هر دو خودرو در بازار چين نسبت به نيمه نخست امسال بهبود يافته است که براي اظهارنظر قطعي دراين‌باره بايد منتظر نتايج پايان سال ماند.

خودروي BESTURN B50F و يا همان آسا محصول گروه خودروسازي FAW چين است. خودروسازي FAW يکي از قديمي‌ترين خودروسازان اين سرزمين است که در سال 1953 ميلادي توسط دولت اين کشور پايه‌گذاري شد. در آغاز، اين مجموعه تنها به توليد کاميون‌هاي 4 تني JIE FANG C10 مي‌پرداخت که خود اين خودروها هم بر مبناي کاميون‌هاي روسي ZIS- 150 توسعه يافته بود. اين وضع کماکان ادامه داشت تا اينکه شرکت مذکور در سال 1958 ميلادي از اولين خودروي سواري ساخت خود به نام GONG QI پرده‌برداري کرد. اين محصول خودروي لوکسي بود که تنها براي استفاده نخبگان حزب کمونيست مورد بهره‌برداري قرار مي‌گرفت. اين مدل به مدت بيش از 30 سال و بدون تغيير اساسي خاصي در خط توليد قرار داشت.

شايد بشود گفت که حرکت جدي اين خودروساز در اواخر دهه 80 ميلادي شروع شد و آن‌هم زماني بود که اين شرکت جهت اخذ تکنولوژي‌هاي پيشرفته به سمت خودروسازان غربي و ژاپني گام برداشت. در وهله اول، در سال 1990 ميلادي، اين کمپاني شروع به شراکت با خودروسازي فولکس‌واگن نمود؛ لازم به گفتن نيست که پيش از اين هم و در سال 1984 ميلادي شرکت خودروسازي SAIC با فولکس‌واگن اقدام به شراکت کرد. بعدها کمپاني FAW با خودروسازان معروفي همچون تويوتا و جنرال موتورز هم دست به شراکت زد. در حال حاضر اين شرکت جز 4 توليد کننده بزرگ خودرو در چين است و در کنار خودروسازان بزرگي همچون چانگان و دانگ فنگ و سايک قرار مي‌گيرد. هم اکنون در مجموعه‌هاي تحت کنترل اين غول صنعتي، خودروهايي همچون تويوتا (کرولا، کمري، پريوس، ويوس و..) و آئودي (A4،A6 و…) و فولکس‌واگن (بورا، پاسات و…) توليد مي‌شود؛ علاوه بر اين برندها و مدل‌هايي همچون BESTURN ،OLEY، VITA و چند برند ديگر نيز تحت کنترل اين کمپاني قرار دارند. در حال حاضر علاوه بر خودروهاي سواري، اين شرکت سازنده انواع کاميون، اتوبوس و پيکاپ نيز است. اين شرکت در نظر دارد که تا پايان سال 2014 ميلادي کل توليداتش به عدد 2.7 ميليون دستگاه برساند.

همان‌طور که در سطور بالا ذکر شد برند بسترن (BESTURN) يکي از زيرشاخه‌هاي گروه خودروسازي FAW است. سدان B50F هم يکي از محصولات کلاس متوسط اين کمپاني مي‌باشد. در کل، توليدات اين برند بر مبناي پلت فرم مزدا 6 تکوين يافته‌اند. در حال حاضر مدل‌هايي چون B50،B70، B90 و کراس اوور X80 توسط BESTURN توليد مي‌شود. در حال حاضر عمده‌ترين بازار صادراتي اين برند کشور روسيه است.

بدنه خودروي آسا از طراحي نسبتاً مدرني بهره مي‌برد که توسط موسسه طراحي ايتال ديزاين ايتاليا تکوين يافته است. به لحاظ فني نيز اين خودرو از پلت‌فرم نسل‌هاي پيشين مزدا 6 سود مي‌برد؛ پيش‌تر خود اين سازه در مزدا 6 مدل 2008 بکار مي‌رفت. اين پلت فرم CD3 نام دارد و توسط شرکت فورد طراحي شده است و فورد آن را در مدل‌هايي همچون اِج و فيوژن هم به کار مي‌گرفت.

موتور 1.6 ليتري اين مدل از توليدات فولکس‌واگن بوده و در مدل BORA ساخت اين شرکت استفاده مي‌شود و در حال حاضر در يک مجموعه و به طور مشترک توسط شرکت FAW و فولکس‌واگن ساخته مي‌شود. اما پيشرانه 1.8 ليتري اين خودرو بنا به ادعاي رسانه‌هاي چيني توسط خود شرکت FAW توسعه يافته است.
خودروي بسترن B50 براي نخستين بار اين در سال 2009 ميلادي به بازار چين معرفي شد. پس از مدتي و در سال 2013 ميلادي تحت عمل فيس‌ليفت قرار گرفت و سپرها و نيز چراغ‌ها و جلوپنجره‌اش دستخوش تغيير گشت و در پي آن از مواد اوليه بهتري هم براي فضاي دروني آن استفاده شد. اين تغييرات موجب شد که حرف F که مخفف فيس ليفت است به B50 اضافه شود. در مدل فيس ليفت شده گيربکس خودرو هم ارتقاء يافته است.

در حال حاضر B50F و يا همان آسا از يک نمونه 6 دنده تيپ ترونيک بهره مي‌برد که از توليدات شرکت AISIN ژاپن است. لازم به گفتن نيست که اين سازنده در حال حاضر تأمين‌کننده گيربکس خودروهايي همچون لکسس، مزدا، پورشه، MG و… است. جالب اينجاست که نماينده ايراني آسا در وهله اول مدل غير فيس ليفت آن را وارد کشور نمود که چندان هم مورد استقبال بازار قرار نگرفت، اين مدل از موتور 1.6 ليتري 8 سوپاپ و 102 اسبي سود مي‌برد و گيربکس آن نيز 5 دنده اتوماتيک بود. خوشبختانه در حال حاضر آخرين نسخه و نسخه فيس ليفت شده آن که از پيشرانه‌اي 1.8 ليتري و 16 سوپاپ سود مي‌برد مورد ثبت‌نام متقاضيان قرار مي‌گيرد.

به لحاظ ايمني نيز اين خودرو مجهز به 4 کيسه هوا ايمني است و همچنين 4 ستاره را نيز از موسسه ايمني C-CNAP چين دريافت نموده است. براي آگاهي آن دسته از خوانندگاني که خواستار آشنايي هر چه بيشتر با سازوکارهاي اين موسسه هستند شرح کوتاهي را در اينجا ارائه مي‌دهم.

اين موسسه در سال 2006 ميلادي در چين بنا نهاده شد. در حال حاضر تمامي خودروهاي توليدي در چين موظف به کسب گواهي‌نامه از اين سازمان مي‌باشند. هم اکنون آزمون‌هاي ذيل در اين مکان صورت مي‌گيرد که خلاصه برخي از آن‌ها بدين شرح است:
1 – آزمون برخورد از ناحيه جلو: در اين آزمون تمامي قسمت جلوي خودروي مورد نظر با سرعت 50 در ساعت به مانع سخت کوبيده مي‌شود.

2- آزمون برخورد از ناحيه جلو (نيمه جلو): در اين تست 40 درصد از قسمت جلوي خودرو با سرعت 64 کيلومتر به مانع سخت کوبيده مي‌شود. پيش از اين، تست مذکور با سرعت 56 کيلومتر انجام مي‌شد که اين مقدار در اصلاحيه سال 2012 ميلادي به 64 کيلومتر افزايش داده شد.

3 – تست برخورد از ناحيه کناري خودرو: در اين آزمون بخش کناري خودرو توسط يک مانع متحرک و با سرعت 50 کيلومتر کوبيده مي‌شود.

4 – تست شلاقي: در اين آزمون که به وسيله يک آدمک شبيه‌سازي مي‌شود، ميزان ضربات به سر و گردن و جراحات وارده به آن در تصادفات مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

در حال حاضر آسا با بهايي معادل 73.9 ميليون تومان در نمايندگي‌ها ثبت‌نام مي‌شود که نسبت به رقيب اصلي خود جيلي امگرند در حدود 12 ميليون تومان ارزان‌تر است؛ اگر در اين بين مشخصات فني را ناديده بگيريم، از رقباي ديگر اين مدل مي‌توان به MG 350 اشاره کرد که در حال حاضر با قيمتي معادل 86.7 ميليون تومان ثبت‌نام مي‌شود.

مشخصات فني
موتور: 4 سيلندر خطي 16V DOHC
حجم موتور: 1798 سي‌سي
توان: 139 اسب بخار در 6500 دور/ دقيقه
گشتاور: 172 نيوتن متر در 4000 دور/ دقيقه
استاندارد آلايندگي: يورو 4 (در چين يورو 5)
سيستم تعليق جلو: مستقل – طبق دوبل
سيستم تعليق عقب: مستقل – چند بازويي E شکل
گيربکس: 6 دنده اتوماتيک (تيپ ترونيک)

ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: 4615/1785/1435 ميلي‌متر
فاصله بين دو محور: 2675 ميلي‌متر
وزن خالص: 1395 کيلوگرم
ظرفيت صندوق عقب: 450 ليتر
اندازه تايرهاي جلو و عقب:205/55 R 16
FAW Besturn B50F
FAW Besturn B50F
FAW Besturn B50F

تجهيزات ايمني
4 عدد کيسه هواي ايمني (جلو و جانبي)
سيستم ترمز ABS
سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز EBD
سيستم کنترل کشش TCS
کمربند ايمني پيش کشنده
چهار ستاره از موسسه ايمني C-CNAP
سيستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)

برخي از تجهيزات اين خودرو
آينه‌هاي جانبي برقي همراه با گرم‌کن
سيستم صوتي بر روي فرمان + بلوتوث + MP3 + USB+ AUX + 6 عدد بلندگو
سيستم تثبيت کننده سرعت (کروز کنترل)
تهويه مطبوع اتوماتيک
تنظيم الکتريکي صندلي راننده در 6 جهت
سانروف
کامپيوتر سفر
صندلي‌هاي چرمي
سيستم ضد تشعشع آينه عقب
سيستم کنترل فشار باد (TPMS)
سنسور پارک دنده عقب
دوربين پارک
فيلتر گردافشان داخل اتاق خودرو
سيستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)
مه شکن‌هاي جلو و عقب
چراغ‌هاي جلو با قابليت تنظيم زاويه با افق

قيمت و ارزش‌گذاري
در ايران: 73.9 ميليون تومان
در چين: 110,800 الي 122,800 يوآن
 
 
 
پدال/

نظرات بینندگان

ارسال نظر