صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

اشتياق به تحصيلات تکميلي، فرصتي که بايد غنيمت شمرد

يکي از مقوله‌هايي که در سالهاي اخير به ميزان زيادي از آن سخن گفته شده، آمار بالاي متقاضيان ادامه تحصيل در مقاطع مختلف دانشگاهي و بخصوص در مقاطع تحصيلات تکميلي است. در چند سال اخير، آمار شرکت‌کنندگان و داوطلبان آزمون‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري در مقايسه با سال‌هاي گذشته، به رقم بسيار قابل توجهي رسيده؛ اگرچه بخشي از اين امر برمي‌گردد به متولدين دهه شصت و جمعيت آنها.

کد خبر: 871

آفرينش/ «اشتياق به تحصيلات تکميلي، فرصتي که بايد غنيمت شمرد» عنوان يادداشت روز روزنامه آفينش به قلم زهرا کيان‌بخت است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

يکي از مقوله‌هايي که در سالهاي اخير به ميزان زيادي از آن سخن گفته شده، آمار بالاي متقاضيان ادامه تحصيل در مقاطع مختلف دانشگاهي و بخصوص در مقاطع تحصيلات تکميلي است. در چند سال اخير، آمار شرکت‌کنندگان و داوطلبان آزمون‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري در مقايسه با سال‌هاي گذشته، به رقم بسيار قابل توجهي رسيده؛ اگرچه بخشي از اين امر برمي‌گردد به متولدين دهه شصت و جمعيت آنها.

به طوري که در سالهاي گذشته، شاهد ترافيک در دو کنکور کارداني و کارشناسي که شرکت‌کنندگان آنها را اين افراد تشکيل مي‌دادند، بوديم و اکنون با رسيدن اين افراد، به سن ادامه تحصيل در مقاطع تکميلي، شاهد انبوهيِ داوطلبان در دو مقطع ارشد و دکتري هستيم. اما به هر حال، نمي‌توان تمايل عمومي جامعه را نسبت به تکميل تحصيلات در مقاطع ارشد و دکتري ناديده گرفت. درواقع ميل به ادامه تحصيل، چيزي است که به هر دليلي، امروز بيش از گذشته در جامعه ما احساس مي‌شود.

علت اين امر هر چه باشد نمي‌توان اين ميل را در جامعه امروز ما ناديده گرفت. در همين راستا نگاهي به آمار شرکت‌کنندگان در آزمونهاي تحصيلات تکميلي و مقايسه آن با سالهاي گذشته، نتايج قابل تاملي را دربر دارد. دکتر توکلي؛ مشاور عالي سازمان سنجش آموزش کشور، درخصوص آمار نهايي تعداد داوطلبان آزمون سراسري ارشد 93 اعلام کرده بودند: 950 هزار و 943 داوطلب در آزمون ورودي دوره‎هاي کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 93 و نوزدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور در 136 کد رشته امتحاني ثبت‎نام کرده‎اند.

ايشان در مقايسه اين آمار، با آمار سال 92 هم گفته بودند: آمار داوطلبان نسبت به آزمون کارشناسي ارشد 92، تعداد 54 هزار 718 نفر افزايش دارد. (منبع: مهر)

همچنين در آزمون ورودي دوره دکتري نيمه‌متمرکز سال 1390 تعداد 131147 داوطلب، سال 1391 تعداد 178453 داوطلب، سال 1392 تعداد 217866 داوطلب و در آزمون دوره دکتري نيمه‌متمرکز سال 1393 تعداد 240361 نفر متقاضي شده‌اند. (منبع: پيک سنجش).

در آزمون دکتري 94 هم که مهلت ثبت‌نام آن در اواخر هفته گذشته به پايان رسيد، به گفته مشاورعالي سازمان سنجش آموزش کشور در يکي از آخرين اظهارات‌شان بيش از 163 هزار و 833 نفر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نموده‌اند. درمورد فزوني تعداد داوطلبان تحصيلات تکميلي، حرف و سخنهاي مختلفي بيان شده و هر کسي از ديدگاهي به آن پرداخته است. عده‌اي، از اين مساله، احساس نگراني کرده و آن را به ضرر کشور و داراي پيامدهاي اجتماعي منفي دانسته‌اند. در مقابل، عده‌اي ديگر اين مساله را خالي و عاري از ايراد و بلکه يک حُسن دانسته و به شيوه‌هاي مختلف، خواهان فراهم آوردن امکانات بهتر براي ادامه تحصيل افرادي بيشتر شده‌اند. اما آنچه در اين خصوص، براي آموزش عالي حياتي به نظر مي‌رسد نوع و نحوه مواجه شدن آموزش عالي و همين طور جامعه، با اين وضعيت نسبتا جديد است.

نمي‌توان انتظار داشت چون در گذشته با چنين آماري در حوزه تحصيلات تکميلي مواجه نبوده‌ايم، امروز هم وضع به همان روال ادامه داشته باشد. مهم اين است که در هر مقطع زماني، چگونه با تغيير و تحولات و وضعيتهاي جديد، روبرو شويم.

درواقع، مي‌توان به جاي ابراز نگراني يا اظهار خشنودي صِرف در اين باره، با اتخاذ تصميمات درست در ارتباط با اين موضوع، از اين پديده تازه در عرصه آموزش عالي، به نحو احسن استفاده کرد. با توجه به نياز جامعه علمي و دانشگاهي، به تقويت بنيه‌هاي پژوهشي، مي‌توان با کيفي کردن آموزشها و فعاليتهاي پژوهشي در دوره‌هاي تکميلي، دستاوردهاي خوبي را عايد جامعه نمود. عده‌اي، از بيکار ماندن فارغ‌التحصيلان آتي مقاطع ارشد و دکتري اظهار نگراني مي‌کنند، اما چرا با ارتقاي چشمگير در حوزه آموزش عالي، از اين وضعيت، به مثابه فرصت و امکاني جديد براي پيشرفت جامعه، بهره نبريم؟

نظرات بینندگان

ارسال نظر