صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

آيا حجاب بانوان تنها مانع جذب گردشگر به ايران است؟

البته نبايد سياست هاي ترکيه براي جذب گردشگران تجاري را نيز از نظر دور داشت؛ چرا که اين کشور توانسته با تاسيس فروشگاهاي بزرگ و مراکز خريد پر زرق و برق بازار ثابتي براي گردشگران علاقمند به خريد نيز ايجاد کند. همين امر از جاذبه هايي است که توريست هاي مسلمان هم علاقه زيادي به آن نشان مي دهند.

کد خبر: 4667

پارسينه/ متن پيش رو در پارسينه منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

ترکيه، کشور همسايه ايران چند سالي است که توانسته جهش خوبي در بخش گردشگري ايجاد کند و سهم قابل توجهي از گردشگري در دنيا را به خود اختصاص دهد.
بر اساس برآوردهاي صورت گرفته تنها ميزباني 33 ميليون گردشگر در سال 2013 حدود 26 ميليارد دلار ارز وارد چرخه اقتصادي ترکيه کرد.

در سال ۲۰۱۲ ميلادي نيز ۳۲ ميليون توريست از ترکيه، و سواحل گرم درياي مديترانه ديدن کردند و درآمدي معادل ۲۳ ميليارد دلار نصيب ترکيه کردند.

همچنين درآمد حاصل از صنعت گردشگري در ترکيه با توجه به پيش بيني هاي متخصصين در اين زمينه، کماکان در حال افزايش است.

تلاش دولت ترکيه براي اتخاذ سياست هايي در راستاي جذب بيشتر توريست موجب شده ترکيه و سواحل جنوبي آن از جمله شهر تاريخي و بزرگ استانبول يکي از 10 مقصد برتر گردشگران دنيا به حساب بيايند.

در اين ميان دو شهر آنتاليا و استانبول مهم‌ترين مقصد گردشگراني هستند که عازم ترکيه مي‌شوند. قطعا وجود درياي مديترانه و سواحل مرمره از عوامل مهم در جذب توريست هستند اما آيا گردشگران تنها براي استفاده از سواحل به ترکيه مي روند؟ توريست هاي مسلمان تا چه حد از جاذبه هاي ترکيه استقبال مي کنند؟

ترکيه با مساحتي نصف ايران حدود ۷۶ ميليون نفر(جمعيتي به اندازه ايران) را در خود جا داده و عليرغم حکومت سکولار اين کشور، ۹۸ درصد جمعيت ترکيه را مسلمانان تشکيل مي دهند.

طبيعتا بيشتر گردشگراني که عازم ترکيه هستند فصل تابستان را براي سفر به اين کشور انتخاب مي کنند تا بتوانند در هوايي مطبوع از تفريحات و ديدني هاي اين کشور اعم از تفريحات آبي و بازديد از مکان هاي تاريخي، مراکز خريد و کليه جاذبه هاي گردشگري لذت ببرند اما سفر به ترکيه در زمستان هم طرفداران خاص خود را دارد.

مساجد، کاخ ها، موزه ها و بازارهاي تاريخي ترکيه در تمام طول سال پذيراي توريست هايي از کل دنيا هستند. از جمله مسجد آبي (مسجد سلطان احمد) و مسجد اياصوفيه اماکن مذهبي هستند که توريست ها اعم از مسلمان و غيرمسلمان از آن استقبال مي کنند.

استقبال گردشگران از اماکن تاريخي ترکيه در حالي است که اين کشور که در رده بندي تعداد اماکن تاريخي 17 پله پائين‌تر از ايران قرار دارد اما کشور ما به دليل فراهم نبودن زير ساخت هاي گردشگري نتوانسته جاذبه هاي تاريخي و باستاني خود را تبليغ کند و آنها را به عاملي براي جذب توريست تبديل کند.

در همين حال برخي معتقدند يکي از دافعه هاي کشور ما براي توريست هاي خارجي اجباري بودن حجاب حتي براي گردشگران است. قطعا اين فرضيه در مورد برخي گردشگراني که به دنبال تفريحات خاصي هستند صادق است اما تجربه حضور گسترده توريست هاي مسلمان و گردشگران علاقمند به تاريخ در ترکيه نشان مي دهد که ايران هم مي تواند از ظرفيت آثار تاريخي و باستاني خود براي جذب توريست هاي علاقمند به فرهنگ و تمدن کشورمان استفاده کند مشروط بر اينکه زير ساخت هاي صنعت گردشگري در کشور به اندازه کافي تقويت شود.

البته نبايد سياست هاي ترکيه براي جذب گردشگران تجاري را نيز از نظر دور داشت؛ چرا که اين کشور توانسته با تاسيس فروشگاهاي بزرگ و مراکز خريد پر زرق و برق بازار ثابتي براي گردشگران علاقمند به خريد نيز ايجاد کند. همين امر از جاذبه هايي است که توريست هاي مسلمان هم علاقه زيادي به آن نشان مي دهند.

گفته مي شود دولت ترکيه قصد دارد در سالهاي ۲۰۱۸ ـ ۲۰۱۴ خود را آمادهٔ ميزباني از سالانه ۴۸٫۵ ميليون توريست کند و بنا دارد تا سال 2023 درآمدش از محل صنعت گردشگري را دو برابر کند.

اميد است که مسوولان فرهنگي کشور به خصوص سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز با برنامه ريزي هاي صحيح و با استفاده از تجارب کشورهاي همسايه مخصوصا ترکيه که با وجود ظرفيت هايي به مراتب کمتر از ايران توانسته نظر گردشگران جهان را به خود جلب کند، فکري به حال صنعت توريسم و جذب گردشگر در کشور کنند تا شايد بتوان با قدم برداشتن در اين مسير و درآمدزايي از محل گردشگري، علاوه بر کمک به رشد صنعت و توليد در کشور وابستگي به درآمدهاي نفتي را نيز کاهش داد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر