صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

کودک/ نقش رژيم غذايي در کودکان

کودک/ نقش رژيم غذايي در کودکان بيش فعال

کد خبر: 441

ايمنا/  نقش رژيم غذايي در بهبود و حتي تشديد علايم ADHD انکار ناپذير و دو سويه است. غذاهاي مفيد کمک مي کنند تا مغز بهتر کار کند و علايم و نشانه هاي ADHD از قبيل ناآرامي و عدم تمرکز را بهبود مي بخشند. در مقابل، غذاهاي ناسالم مي توانند موجب پررنگ شدن و تشديد علايم در اين زمينه شوند. بنابراين، حذف آن ها از رژيم غذايي مورد توجه قرار دارد.
علاوه بر اين، مکمل هاي ويتاميني و مواد معدني به دليل تعديل کمبود هاي احتمالي رژيم غذايي و در نتيجه بهبود علايم، مي توانند در اين زمينه مهم باشند. نکته قابل توجه اين است که برخي از مواد غذايي مشابه آلرژي هاي غذايي مي توانند به طور منحصر به فرد موجب تشديد علايم بيش فعالي در کودکان شوند.
به بيان کلي، هر نوع غذايي که براي مغز مفيد باشد مي تواند علايم ADHD را بهبود بخشد. در ادامه برخي از اين غذاها را مرور خواهيم کرد.

• غذاهاي غني از پروتئين، شامل انواع لوبيا، پنيز، تخم مرغ، گوشت و مغزها. بنابراين، اگر کودک شما بيش فعال است، يک صبحانه پروتئيني و هم چنين ميان وعده پروتئين دار مي تواند تمرکز و علايم کلي بيش فعالي را در وي بهبود بخشد. تخم مرغ علاوه بر اين که حاوي پروتئين با ارزش بيولوژيکي بالا است، حاوي مواد مغذي از قبيل کولين، اسيدهاي چرب اُمگا3، عنصر روي و لوتئين نيز مي باشد.

• کربوهيدرات هاي تصفيه شده را کمتر کنيد، از اين دسته مي توان به انواع آبنبات، عسل، شکر و محصولات تهيه شده با آرد سفيد اشاره کرد، هم چنين در برنج سفيد و سيب زميني نيز محتاط باشيد.

• کربوهيدرات هاي پيچيده مفيدترند، از قبيل سبزيجات و برخي از ميوه ها ( شامل پرتقال، نارنگي، گلابي، گريپ فروت، سيب و کيوي). اگر کودک شما بيش فعال است، با خوردن کربوهيدرات هاي پيچيده در هنگام شب خواب بهتري را تجربه خواهد کرد. سبزيجاتي از قبيل اسفناج و کلم حاوي فولات فراوان و ويتامين ها هستند، که مي توانند بخشي از رژيم غذايي کودکان را شامل شوند.
کلم حاوي سولفورافان است که براي رشد سلول هاي مغزي اهميت دارد. به طور ويژه، کلم قرمز حاوي مقادير کمي قند، فيبر بالا و غني از فولات و ويتامين 6B است که به تنظيم خلق و خو، حافظه و تمرکز کمک مي کند. علاوه بر اين، کلم قرمز حاوي مواد مغذي ضد التهابي؛ به نام آنتوسيانين ها نيز هستند.

• به اسيدهاي چرب اُمگا3 توجه کنيد، اين قبيل اسيدهاي چرب که در انواع ماهي هاي چرب از قبيل سالمون، ساردين و مارکل و نيز تخم کتان يافت مي شوند، مي تواند موجب بهبود علايم ADHD در کودکان گردد. به علاوه، ماهي ها منبع خوبي براي ويتامين D نيز هستند که در کنار اسيدهاي چرب اُمگا3 به بهبود حافظه و عملکرد شناختي مغز کمک مي کنند. هر چه مقادير دريافت اُمگا3 در کودکان بيشتر باشد، قدرت تمرکز در آن ها بيشتر مي شود.

• گوشت بدون چربي گزينه بهتري است، چربي هاي حيواني محل ذخيره آنتي بيوتيک ها و آفت کش ها هستند. افزايش بار سموم در بدن براي سلول هاي مغزي مضر است. بنابراين، گوشت بدون چربي براي تمرکز و رفتار بهتر در کودکان مناسب تر است.

• غلات سبوس دار را فراموش نکنيد، فيبر موجود در غلات سبوس دار به پاک سازي عروق مغز و قلب کمک مي کند. سعي کنيد نان هاي سبوس دار در رژيم غذايي کودکان بگنجانيد.

• دارچين و زرچوبه نيز مفيدند، اين دو ادويه به رشد سلول هاي مغزي کمک مي کنند و در حفاظت از آن ها نقش دارند. فراموش نکنيد که هر ماده غذايي که براي مغز مفيد است مي تواند علايم بيش فعالي را بهبود بخشد.
• سيب به عنوان يک ميان وعده، اين ميوه به دليل داشتن کوئرستين براي سلول هاي مغزي مفيد است، اين آنتي اکسيدان به بهبود عملکرد شناختي کمک مي کند و از کاهش حافظه محافظت مي کند.

• به رنگ هاي خوراکي و شيرين کننده هاي مصنوعي بيشتر توجه کنيد، اين مواد مي توانند موجب بيش فعالي کودکان شوند. رنگ هاي مصنوعي به ويژه قرمز و زرد، افزودني هاي غذايي از قبيل آسپارتام، منو سديم گلوتامات و نيتريت ها در تشديد علايم بيش فعالي کودکان بسيار اثر دارند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر