صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

چرا سازمان حج «عتبات عاليات» را انحصاري کرده است؟

کد خبر: 4214

مطلبي که مي خوانيد در خبرگزاري فارس منتشر شده و انتشار آن الزاما به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

اعزام زائران به عتبات عاليات چند سالي است به صورت انحصاري در اختيار يک شرکت وابسته به سازمان حج و زيارت قرار گرفته است اين در حالي است که مديران کاروان‌ها معتقدند با خارج کردن عتبات عاليات از انحصار، مي‌توان پرداخت از جيب مردم را براي اين سفر معنوي کاهش داد.

عتبات عاليات يکي از مقاصد گردشگري زيارتي جهان است که هر ساله جمعيت زيادي از مشتاقان زيارت از سراسر جهان به کربلا، نجف کاظمين و سامرا سفر مي‌کنند.در اين ميان عاشقان زيارت ابا عبدالله الحسين(ع) در کشور ما و با هر درآمد و از هر قشر و گروهي، يکي از آرزوهايشان اين است که بتوانند گنبد حرم سالار شهيدان(ع) را از نزديک ببينند و به زيارت سالار شهيدان و سقاي کربلا بروند.

اما تا چه حد سازمان حج و زيارت به عنوان متولي و مسئول رسيدگي و ساماندهي خدمات زيارتي توانسته است پاسخگوي تقاضاي دوستداران اهل بيت باشد؟ تا چه حد خدماتي که در کشور عراق به زائران ارائه مي‌شود از بحث اسکان و هتل تا بحث تغذيه در شأن زائران ايراني است؟

اگر در شرايط عادي هر زائر ايراني بخواهد به عتبات عاليات سفر کند بر اساس قيمت‌هاي مصوب سازمان حج و زيارت بايد يکي از گروه‌هاي قيمتي زير را انتخاب کند که اين قيمت‌ها بسته به هوايي يا زميني بودن و يا دوري و نزديکي محل اسکان به حرم متفاوت است.

بر اساس اين قيمت‌ها: سفرهاي هوايي به عتبات عاليات در چند گروه قيمتي دسته بندي مي‌شوند که درجه 2A بالاترين و به اصطلاح با کيفيت ترين گروه اعزامي است و قيمت آن يک ميليون و 374 هزار و 110 تومان است، گروه دوم اعزام هوايي با نام 2B يک ميليون و 357 هزار و 610 تومان و گروه 2C يک ميليون و 335 هزار و 610 تومان قيمت گذاري شده است.

براي عده‌اي که تمايل دارند از طريق زميني به عتبات عاليات سفر کنند دو گروه قيمتي در نظر گرفته شده است که گروه اول 946 هزار و 160 تومان و گروه دوم 907 هزار و 660 تومان قيمت گذاري شده است که اعزام‌ها از مرز مهران و 7 شبه خواهد بود که اين قيمت‌ها در ايام خاص مانند عيد نوروز افزايش پيدا مي‌کند.

نکته قابل تأمل اينجا است که زائران با انتخاب يکي از اين گروه‌ها عازم عتبات عاليات مي‌شوند اما امکاناتي که آنجا در اختيارشان قرار مي‌گيرد برازنده زائران ايراني نيست، هرچند مي‌توان تا حدودي نداشتن هتل‌هاي مناسب را به دليل شرايط کشور عراق دانست اما همان مهمانسراهاي موجود نيز که نمي‌توان نام هتل‌ را بر روي آنها گذاشت از شرايط خوبي برخوردار نيستند و تنها شوق زيارت است که باعث مي‌شود زائران شرايط آنجا را تحمل کنند و با گذراندن ساعت‌هاي بيشتر در اماکن زيارتي نامناسب بودن اماکن اقامتي را به روي خود نياورند.

با توجه به امکاناتي که به زائران ارائه مي‌شود مابه تفاوت مبالغ پرداختي زائران در چه محلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد؟ و هزينه واقعي اعزام به عتبات عاليات چه ميزان است؟

يکي از شرکت‌هايي که در چند سال گذشته اعزام‌هاي عتبات عاليات را به صورت انحصاري در اختيار خود دارد و همين موضوع باعث شده است رقابت ميان کارگزاران دفاتر زيارتي کاهش پيدا کند، شرکت شمسا است، که بر اساس آنچه که در تاريخچه تأسيس اين شرکت آمده است: «در راستاي سياست‌هاي‌ کلي نظام جمهوري اسلامي ايران مبني بر تقويت بخش خصوصي و پيشبرد امور اجرايي به شکل غير دولتي، و تعيين جايگاه دولت به عنوان «نظارت عاليه»، سازمان حج و زيارت به عنوان مسئول قانوني و متولي ساماندهي امور زيارتي خارج از کشور جهت اجابت خواست زائران ايراني، با کسب آرا و نظر خواهي از کارگزاران زيارتي در سطح کشور و تمام دست اندرکاران مرتبط به امر زيارت، در قالب جديد و قانونمند و هم سو با اهداف دولت، شرايطي را فراهم ساخت که با مشارکت مستقيم دفاتر خدمات زيارتي و مسافرتي داراي مجوز فعاليت (بند «پ») نسبت به تأسيس شرکت مرکزي دفاتر خدمات زيارتي سراسر ايران (شمسا) اقدام گردد.

اين شرکت که تعداد سهامداران داوطلب عضويت آن (تعداد کارگزاران زيارتي) در مرحله نخست، 1174 عضو بود در تير ماه سال 1384 در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت رسيد و پس از شکل گرفتن «شرکت شمسا» به تدريج در تمام 30 استان به علاوه شهرستان کاشان (جمعاً 31 استان) نسبت به تأسيس شعب که هر يک «شرکت مرکزي کارگزاران زيارتي استان ...» ناميده شدند، اقدام شد.

سؤالي که اينجا مطرح است اين است که چرا در طي سال‌هاي اخير سازمان حج اجازه نداده است بخش خصوصي وارد ميدان شود و انحصار از يک شرکت خارج شود؟ آيا بهتر نيست سازمان حج و زيارت با رعايت اصل 44 قانون اساسي در اين مسير حرکت کند؟

بسياري از مديران کاروان‌ها و فعالان گردشگري زيارتي با انتقاد از اين موضوع معتقد هستند اگر بخش خصوصي وارد عرصه خدمات رساني به زائران عتبات عاليات شوند، کيفيت خدمت رساني به زائران رشد چشمگيري خواهد داشت و قيمت‌ها نيز تا حدود زيادي کاهش پيدا مي‌کند.

در شرايط فعلي بخشي از مبالغ پرداختي زائران صرف اموري مانند هزينه کارمندان و نمايندگان اين شرکت و ساخت ساختمان‌هاي متفاوت در ايران و عراق، هزينه‌هاي مخابراتي و حق الزحمه عوامل کاروان مي‌شود و در شرايطي که اين شرکت هيچ بودجه‌اي را از هيچ نهادي دريافت نمي‌کند، در حقيقت تمام اين هزينه‌ها از جيب زائران پرداخت مي‌شود در حاليکه اگر بخش خصوصي وارد ميدان شود به خاطر از دست ندادن مخاطبان خود زمينه رقابت براي خدمت رساني بهتر ايجاد مي‌شود و کاهش هزينه‌ها را براي زائران به دنبال خواهد داشت.

از سوي ديگر هيأت امناي اين شرکت بايد با حضور و با رأي کارگزاران دفاتر خدمات زيارتي انتخاب شود اما هم اکنون اين شرکت به صورت کامل زير نظر سازمان حج و زيارت اداره مي‌شود و مديران اين شرکت نيز از سوي سازمان حج و زيارت منصوب مي‌شوند.

شايد به دليل شرايط و قوانين کشور عراق نتوان اجازه ساخت هتل و اماکن اقامتي به سرمايه گذاران ايراني داده شود اما قطعا راهکارهايي در اين زمينه وجود دارد که بتوان از امکانات موجود در کشور عراق در جهت ارتقاي وضعيت هتل‌ها استفاده کرد.

آيا اين امکان وجود ندارد که با سرمايه گذاران عراقي وارد مذاکره شد و هتل‌هايي در شأن زائران ايراني ساخت و براي چندين سال آنها را براي کشور اجاره کرد تا شاهد انتقادهاي زياد زائران در اين زمينه نباشيم.

نبود امکانات گرمايشي مناسب در فصل سرما و بالعکس، پرسه زدن موش‌ها در برخي از هتل‌ها، رعايت نشدن شرايط بهداشتي و نداشتن آب گرم، حمل و نقل نامناسب، لغو شدن قرارداد هتل‌ها و اختصاص هتل‌هاي با کيفيت پايين به گروه‌هاي قيمتي بالا از جمله انتقادهاي زائران درباره اعزام‌ها به کشور عراق است.
شايد در سال‌هاي اخير با خارج کردن تعدادي از هتل‌هاي بي کيفيت از گردونه، اقداماتي در جهت بهبود خدمت رساني زائران انجام شده باشد اما هنوز اين امکانت در شأن زائران ايراني نيست و اين خدمات متناسب با هزينه دريافتي از آنها نمي‌باشد. اميدوار هستيم مسئولان با ديدي متفاوت اين بار به مقوله عتبات عاليات نگاه کنند و براي رضايت زائران حضرت اباعبدالله(ع) بيشتر تلاش کنند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر