صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

آفتاب را از دست ندهيد، به اين دليل!

براساس نتايج مطالعه‌ محققان در آمريکا افرادي که روزانه در ساعات صبح يا به عبارت دقيق‌تر از زمان طلوع آفتاب تا ظهر در معرض نور آفتاب هستند، نسبت به افرادي که در ساعات ديرتر روز يعني بعدازظهر تا غروب، در معرض آفتاب هستند به ميزان قابل ملاحظه اي شاخص توده بدني يا BMI پايين‌تر و وزن کمتري دارند.

کد خبر: 3436

سيمرغ/ هنوز مکانيسم دقيق چگونگي تاثير نور خورشيد بر وزن بدن انسان بدرستي مشخص نشده است.
براساس نتايج مطالعه‌ محققان در آمريکا افرادي که روزانه در ساعات صبح يا به عبارت دقيق‌تر از زمان طلوع آفتاب تا ظهر در معرض نور آفتاب هستند، نسبت به افرادي که در ساعات ديرتر روز يعني بعدازظهر تا غروب، در معرض آفتاب هستند به ميزان قابل ملاحظه اي شاخص توده بدني يا BMI پايين‌تر و وزن کمتري دارند.

براي انجام اين تحقيق 54 نفر با ميانگين سني 30 سال مورد بررسي قرار گرفتند. ساعاتي که در معرض آفتاب بودند، ميزان خواب، تغذيه و فعاليت بدني اين گروه ارزيابي شد. نتايج نشان داد استفاده از نور آفتاب در ساعات اوليه روز نقش موثري در کاهش وزن و تناسب اندام دارد. مطابق يافته‌هاي اين پژوهش، ساعاتي که افراد در معرض آفتاب هستند، هرچه به طلوع نزديک‌تر باشد، تاثير بيشتري در تناسب وزن آنها خواهد داشت و هرچه از زمان طلوع فاصله بگيرند، اين خاصيت نور آفتاب کاهش مي يابد.

هرچند هنوز مکانيسم دقيق چگونگي تاثير نور خورشيد بر وزن بدن انسان بدرستي مشخص نشده است، با اين حال محققان معتقدند نور آفتاب احتمالا با تاثيري که بر سوخت و ساز بدن و احساس گرسنگي و سيري انسان مي‌گذارد، وزن بدن را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. برخي مطالعات نيز نشان مي دهند سنتز ويتامين D در اثر تابش خورشيد در افزايش سوخت و ساز بدن و رسيدن به وزن مناسب موثر است. متخصصان به همه توصيه مي‌کنند هر روز از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر 15 تا 20 دقيقه را زير نور مستقيم خورشيد باشند.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر