صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

چرا تعرفه تلفن ثابت بايد تغيير کند؟

حال نيز ما هنوز اين بازنگري را انجام نداده و تعرفه‌ها را تغيير نداده‌ايم و اگر پس از اعمال تعرفه‌هاي جديد نقطه‌نظري بود آنگاه مي‌شود نسبت به آن صحبت کرد. حال هنوز مخابرات پيشنهادي درباره افزايش تعرفه مطرح نکرده است و انتظار مي‌رود که مسوولان به گونه‌اي در اين موضوع تصميم بگيرند که نفع مشترکان در نظر گرفته شود.

کد خبر: 2232

تغيير تعرفه‌هاي تلفن ثابت موضوعي است که بيش از يکسال از طرح و استمرار آن مي‌گذرد و در اين ميان جاي چند سوال وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيش از يکسال از تلاش مخابرات براي تغيير تعرفه تلفن ثابت مي‌گذرد و حال ظاهرا با چراغ سبز وزير ارتباطات مسوولان اين شرکت به دنبال تعريف طرح‌هايي هستند که در قالب آنها حداقل قشر محروم و ساکن در نقاط محروم کشور خيلي متضرر نشوند.

اما داستان تغيير تعرفه‌هاي تلفن ثابت از سال گذشته و زماني آغاز مي‌شود که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات چند ماهي درگير اين موضوع بودند که تعيين تعرفه تلفن ثابت برعهده شوراي رقابت است يا وزارت ارتباطات.

براين اساس شوراي رقابت با طرح افزايش تعرفه‌هاي تلفن ثابت موافقت کرده بود، اما وزارت ارتباطات براين نکته تاکيد داشت که قيمت‌گذاري در حوزه تلفن ثابت برعهده اين وزارتخانه قرار دارد.

پس از چندين ماه بحث و چالش ميان وزارت ارتباطات و مخابرات در نهايت مخابرات مکلف به اجراي طرح هم‌کدسازي تلفن ثابت شد.

طرحي که با اجراي آن تعرفه تماس‌هاي تلفني از حالت پالس‌محور به دقيقه محور تبديل شده و در نهايت به ازاي هر دقيقه مکالمه درون استاني هزينه‌اي 30 ريالي و براي هر دقيقه مکالمه بين استاني تعرفه‌اي معادل 330 ريال براي مشترکان اعمال شود.

پيش از اعلام اين تعرفه‌ها هزينه‌ي هر پالس مکالمه تلفن ثابت درون شهري حدود 50 ريال محاسبه مي‌شد که با توجه به اين‌که هر پالس تلفن درون‌شهري معادل سه دقيقه بود، با اجراي طرح هم‌کدسازي به نوعي تعرفه تماس‌هاي درون‌شهري براي مشترکان تلفن ثابت افزايش پيدا کرد و حدود دو برابر شد، البته از سوي ديگر، اجراي اين طرح موجب مي‌شد تماس‌هاي درون استاني با کاهش تعرفه مواجه شوند و افرادي که داخل يک استان سکونت دارند بتوانند با هزينه‌ي کمتري با يکديگر مکالمه کنند.

اما حتي همان موقع اين سوال مطرح بود که چند درصد مکالمات مردم بين‌شهري است که مسوولان اجراي اين طرح را به نفع مردم مي‌دانند؟ در اين زمينه هيچ‌گاه آماري اعلام نشد اما مظفر‌پور رنجبر- مديرعامل وقت مخابرات - در پاسخ به اين سوال اعلام کرد: قرار نيست مخابرات ضرر کند.

به عبارت ديگر مخابرات حتي پيش از اجراي همکد‌سازي هم سود خود را مدنظر داشته و از اعتراضات سهامداران خود غافل نبوده است. حال هنوز يک ماه از پايان اين طرح در کشور نمي‌گذرد که مدير عامل جديد مخابرات از کاهش درآمد‌هاي مخابرات و لزوم جبران آن خبر مي‌دهد.

نکته جالب آنکه کاظم ابراهيمي صدر‌آبادي براين نکته نيز تاکيد دارد که حجم مکالمات تلفن ثابت با اجراي اين طرح کاهش يافته است. حال سوال اينجاست که اگر واقعا اين طرح به نفع مردم بوده، چرا مردم از آن استقبال نکرده‌اند و ترجيح داده‌اند مکالمات خود را کمتر کنند؟

نکته‌ي ديگر آنکه، در تمام دنيا درآمد‌هاي تلفن ثابت باروي کار آمدن موبايل و اينترنت پهن باند سير نزولي را دنبال کرده است. کشور‌هاي دنيا اين شکاف را چگونه پر کرده‌اند؟

اکنون بيش از 30 سال است که مشترکان تلفن ثابت تنها مي‌توانند با پرداخت هزينه‌اي يک خط تلفن خريداري کرده و از آن براي مکالمه صرف استفاده کرده و يا در نهايت بر روي خط خود ADSL نيز بگيرند. اما شرکت مخابراتي که امروز تا اين اندازه نگران کاهش درآمد خود است، طي اين سال‌ها چگونه به اين موضوع نگاه و در راستاي آن اقدام کرده که در تمام دنيا درآمد‌هاي تلفن ثابت سير نزولي دارد و براي تشويق مردم به استفاده از تلفن ثابت لازم است خدمات ارزش افزوده‌اي نيز براي آنها تعريف شود.

البته آقاي وزير ارتباطات از ابتدا بر اين نکته تاکيد کرده‌اند که افزايش تعرفه‌ها به گونه‌اي باشد که قشر آسيب‌پذير روستاها و نقاط محروم متضرر نشوند و حدود 15 تا 20 درصد افزايش تعرفه در شهرهاي بزرگ را داشته باشيم. اما با اين وجود هم اين سوال پيش مي‌آيد که مگر ساکنان شهرهاي بزرگ با اجراي همکدسازي مشمول هزينه‌هاي افزايش يافته نشده‌اند؟

وي درباره تغيير تعرفه‌هاي تلفن ثابت خاطر نشان کرده است: کسي نگفته که قصد افزايش اين تعرفه‌ها را داريم بلکه ما مي‌خواهيم تعرفه‌ها متعادل شود.

وي همچنين اظهار کرد: اکنون هم کسي نگفته است که مي‌خواهيم تعرفه‌هاي تلفن ثابت را گران کنيم و در واقع برنامه‌ي ما آن است که اين تعرفه‌ها متعادل شوند. در دوره‌اي پيش از اين قرار بر اجراي طرح هم‌کدسازي بود و مخابرات به شدت با اين موضوع مخالف بوده و اينگونه اعلام مي‌کرد که با اجراي اين طرح متضرر مي‌شود، اما ما خواستيم که مردم طعم شيرين همکدي را بچشند تا پس از يک دوره شش ماهه بار ديگر در تعرفه‌هاي تلفن ثابت تجديد‌نظر و بازنگري صورت بگيرد.

او ادامه داد: حال نيز ما هنوز اين بازنگري را انجام نداده و تعرفه‌ها را تغيير نداده‌ايم و اگر پس از اعمال تعرفه‌هاي جديد نقطه‌نظري بود آنگاه مي‌شود نسبت به آن صحبت کرد.

حال هنوز مخابرات پيشنهادي درباره افزايش تعرفه مطرح نکرده است و انتظار مي‌رود که مسوولان به گونه‌اي در اين موضوع تصميم بگيرند که نفع مشترکان در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر