صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

وجود ۸۰۰ هزار صندلي خالي در دانشگاه ها

کد خبر: 1568

خبرآنلاين/ وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در جمع روساي دانشگاه ها ، مراکز پژوهشي و پارک هاي علم و فناوري گفت: دانشگاه ها بايد در راستاي تحول و توسعه اقتصادي کشور قدم بردارند و در اين راستا ، اقتصاد دانش بنيان بايد از مسير دانشگاه ها پي گيري شود.

محمد فرهادي در چهارمين اجلاس روساي دانشگاه ها و مراکز پژوهشي در دولت يازدهم با اشاره به فعاليت بيش از 2600 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در کشور بيان کرد: حدود هفتاد هزار نفر عضو هيئت علمي و همچنين چهار ميليون و ششصد هزار دانشجو در دانشگاه هاي کشور به تدريس و تحصيل اشتغال دارند و وظيفه و ماموريت اصلي ما دانشگاهيان در قبال اين دانشجويان ، ارائه آموزش مناسب ، تربيت نيروي انساني ، ارائه راه کار هاي مهارت اندوزي و چگونگي توليد ثروت از علم است تا اين جوانان فرهيخته بتوانند به راحتي وارد بازار کار شوند و در آينده اداره امور کشور را به نحو احسن به عهده بگيرند .

دکتر فرهادي ادامه داد : وظيفه اصلي ما تربيت نيروي کار آفرين و ايجاد دانشگاه هاي نسل سوم يعني دانشگاه هاي کار آفرين است البته اين به معناي نفي آموزش نظري نيست بلکه مرحله اي فراتر از آن است و دانشگاه کار آفرين دانشگاهي است که از حالت جدا افتادگي از جامعه خارج شده و به سازماني هوشمند ، کامل و سامان يافته تبديل مي شود که در ارتباط کامل با بخش صنعت بوده و به طور همه جانبه به رفع معضلات و نيازهاي کشور مي پردازد .

وزير علوم در ادامه با بيان اينکه مشکل عمده ما در اين مسير عدم ارتباطات کافي ميان مراکز آموزش عالي است، گفت : يکي از برنامه هاي ما برقراري ارتباطي مستحکم مابين مراکز آموزش عالي و ستاد وزارت علوم است و اينکه با توجه به قوانين و مقررات ، اسناد بالا دستي و ماموريت و مسووليت حوزه آموزش عالي ، بيش از پيش وظايف و اختيارات به دانشگاه ها محول شود و همانند ساير کشورها ، دانشگاه هاي ما نيز با داشتن هيئت هاي امنا ، راحت تر و آزادتر به انجام امور و مسووليت هاي خود بپردازند .

او همچنين با تاکيد بر لزوم بازنگري برخي از قوانين و مقررات آموزش عالي در جهت سهولت انجام امور گفت : رتبه علمي ايران تا کنون در رتبه بندي هاي جهاني مناسب بوده و بايد در جهت ارتقاي بيشتر آن تلاش کنيم و لازمه اين مهم ، ايجاد يک جهاد علمي است تا انتظارات جامعه با توجه به اسناد بالا دستي و حاکميت گفتمان علم و فناوري که مطلوب مقام معظم رهبري است ، بيش از پيش برآورده شود .

800هزار صندلي خالي در دانشگاه ها

فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود ، با اشاره به جامع و کامل بودن اسناد بالا دستي در حوزه آموزش عالي گفت : ما بايد در راستاي اين اسناد ، برنامه هاي عملياتي و اجرايي مناسب داشته باشيم و در اين راستا از اين پس توسعه کمي بايد تا حد زيادي متوازن و هدفمند باشد زيرا با توجه به توسعه بي رويه مراکز آموزش عالي در گذشته ، هم اکنون با حدود هشتصد هزار صندلي خالي در دانشگاه ها مواجه هستيم و اين نشان مي دهد که فعلا نيازي به تاسيس مراکز آموزش عالي در کشور احساس نمي شود .

او همچنين در خصوص ايجاد محيط هاي با نشاط در دانشگاه ها گفت : محيط دانشگاه هاي ما بايد با نشاط ، پرتحرک و توام با آرامش باشد و از مواردي از قبيل هياهوي سياسي و سياست زدگي پرهيز شود و در حقيقت ما بايد افق ديد بالاتري داشته باشيم و به انجام تحولات بزرگ در کشور در زمينه هاي مختلف بينديشيم .

وزير علوم گفت : بهتر است که در دانشگاه ها مسائل مهم کشور از قبيل توسعه اقتصادي ، نياز هاي کشور حل معضلاتي همچون فقر ، تهاجمات فرهنگي ، رفع خشونت ، امنيت اجتماعي و حتي مسائل هسته اي و مواردي از اين قبيل در قالب کرسي هاي آزاد انديشي به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و اين کرسي ها بايد بيش از پيش فعال شوند و در بستري آرام و با نشاط مسائل مهم کشور مورد بحث و بررسي دانشگاهيان قرار گيرد .

فرهادي با بيان اينکه همه دانشگاه هاي ما در يک رديف نيستند، گفت : ما نيازمند رتبه بندي دانشگاه ها هستيم و براي ماموريت گرا شدن دانشگاه ها حتما بايد به اين امر توجه شود تا هريک از دانشگاه هاي ما در يک زمينه تخصصي مطرح و قطب علمي شوند.

وزير علوم با تاکيد بر آميختگي آموزش هاي دانشگاهي با مسائل فرهنگي گفت : حاصل اين نوع آموزش دانشگاهي تربيت افرادي فرهيخته ، جامع نگر و ماهر خواهد بود که با آشنايي با مباحث کار آفريني در خدمت جامعه خواهند بود که نه تنها نيازمند استخدام دولت نيستند بلکه با کارآفريني منشا خدمات ارزنده در حل مشکلات کشور خواهند کوشيد، لذا توجه معاونت آموزشي و شوراي گسترش به ايجاد رشته هايي با محتواي کار آفريني ضروري است.

اجراي رشته هاي علوم انساني به شکل پايلوت در دانشگاه علامه طباطبايي

فرهادي در ادامه سخنان خود بر توجه بيشتر به حوزه علوم انساني تاکيد کرد و گفت : خوشبختانه شوراي تحول علوم انساني که با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي شکل گرفته ، با همکاري شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم کارهاي ارزنده اي صورت داده اند و بهتر است اين رشته ها ابتدا در دانشگاهي همچون دانشگاه علامه طباطبايي به شکل پايلوت اجرا شود و سپس به سراسر دانشگاه ها تسري يابد.

وزير علوم ضمن تاکيد بر ايجاد مراکز رشد علوم انساني گفت : در خصوص ايجاد مناطق ويژه علم و فناوري در کشور در حال برنامه ريزي هستيم.

فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مسايل مالي دانشگاه ها گفت : بنا بر اطلاعات به دست آمده بسياري از تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاهها فرسوده شده و نياز به تجهيزات و امکانات جديد و مناسب داريم و در اين راستا در حال حاضر فعال بودن و ارائه سرويس آزمايشگاههاي مرجع مدنظر هستند . بطور مثال همين سازمان پژوهش هاي علمي صنعتي ايران يکي از بزرگترين مراکز دارنده آزمايشگاه هاي مرجع به شمار مي رود و از اول پيروزي انقلاب اسلامي ماموريت اصلي آن نيز همين بوده است و در حال حاضر مي تواند مورد استفاده پارک هاي علم و فناوري و شرکت هاي دانش بنيان قرار بگيرد.

او ادامه داد: در زمينه بازسازي آزمايشگاه هاي دانشگاه ها با کمبود مالي مواجهيم و با توجه به برآوردي که معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم انجام داده ، حدود دو ميليارد دلار اعتباربراي تجهيز اين آزمايشگاه ها مورد نياز است که تامين يک باره آن واقعا مقدور نيست.

بدهي 50ميليون دلاري دانشگاه ها براي تامين منابع و نشريات علمي

فرهادي گفت : همچنين دانشگاه ها و موسسات پ‍ژوهشي براي تامين منابع و نشريات علمي حدود 50ميليون دلار بدهي دارند و عدم دسترسي به منابع علمي در رشد علمي دانشگاه ها تاثير منفي دارد زيرا به نوعي ابزار پژوهش علمي است لذا بايد اعتبار مورد نياز اين بخش نيز به نوعي تامين شود.

او با اشاره به رشد مناسب بودجه آموزش عالي کشور براي سال 94گفت : با اين وجود و با توجه به جمع شدن کمبودها از سال هاي گذشته و حجم وسيع اين کمبودها ما تا پايان امسال هم با مشکلات مالي مواجه هستيم که با نشست هايي با مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص رفع برخي از اين مشکلات مذاکره شده است.

وزير علوم ادامه داد : ما بايد با مشارکت با دانشگاه ها و حضور فعال در درون دانشگاه ها و تقويت همکاري هاي منطقه اي و تشريک مساعي مشترک به سمتي حرکت کنيم که در تمام زمينه ها خصوصا کيفي سازي موفق عمل کنيم لذا ضروري است مسئولان وزارت علوم در محيط هاي دانشگاهي حضور بيشتري داشته و همراهي بيشتري با مسئولان دانشگاهي داشته باشند.

همچنين تاکيد بر همکاري و تعامل بيشتر دانشگاهيان و خانواده آموزش عالي با دولت ، مجلس شوراي اسلامي ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ساير مراکز تصميم گيري و تصميم سازي کشور نکته ديگري بود که دکتر فرهادي بر آن اشاره کرد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر