صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

كارت نزدن شهروندان اصفهانی روزانه 30 ميليون تومان به شهر ضرر مي زند

هرساله دو بار نظرسنجي از شهروندان در رابطه با خدمات ارائه شده از سوي شركت اتوبوسراني انجام مي شود كه بر اساس آخرين نظر سنجي، ۶۸ درصد مردم رضايتمندي كامل و ۸۰ درصد رضايتمندي نسبي داشته اند همچنين ۹۵ درصد شهروندان از سامانه بي.آر.تي رضايت داشتند.

کد خبر: 1461

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه با اشاره به پرداخت نكردن كرايه از سوي 30 درصد از شهروندان عنوان كرد: اين موضوع منجر مي شود روزانه حدود 30 ميليون تومان به اين ناوگان خسارت وارد شود.

به گزارش رویش نیوز، سيدعباس روحاني با بيان اين مطلب اظهار داشت: تعداد ناوگان اتوبوسراني اصفهان طي ۶ سال گذشته تقريبا دو برابر افزايش داشته است ولي با برنامه ريزي كه انجام شد نگذاشتيم شركت واحد اتوبوسراني از يك حجمي بزرگتر شود و اين مهم نيز امكان پذير نبود مگر با به كارگيري بخش خصوصي كه در حال حاضر بخشي از ناوگان را بخش خصوصي اداره مي كند و شهرستان هاي برخوار، فلاورجان و بهارستان و... نيز به صورت مديريت مستقل در حال فعاليت مي باشند.

وي گفت: سعي ما بر اين بوده كه ۱۰۰ درصد ناوگان را فعال نگه داشته و ميانگين عمر ناوگان را نيز هميشه در سطح مطلوبي نگه داريم ولي متاسفانه از آنجايي كه برنامه ها و بودجه هاي شركت هاي اتوبوسراني در كل كشور وابستگي هاي خاصي به بودجه ها و برنامه هاي دولت و شهرداري دارد لذا برنامه ريزي هاي ما بعضا دچار چالش هاي سنگيني مي شود.

وي ادامه داد: به عنوان مثال در رابطه با ميانگين عمر ناوگان دچار چالشي شده ايم كه مقصر ما نيستيم و در مقابل كار خاصي هم از دست ما بر نمي آيد. در گذشته اتوبوس به صورت دولتي توزيع مي شد ولي از سال ۹۱ توزيع اتوبوس هاي دولتي و همچنين توليد اتوبوس توسط كارخانه ها به دليل نبود تقاضا متوقف شد و يك وقفه و شوكي به اتوبوسراني هاي كشور وارد نمود و باعث شد ميانگين عمر ناوگان اتوبوسراني اصفهان از ۵/۳ سال به ۵/۷ سال افزايش يابد.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه تصريح كرد: اين مهم براي كلانشهري كه از آلودگي هوا رنج مي برد مطلوب نيست و نياز است با تمام قوا و با تمام همت به دنبال نوسازي و جوانسازي ناوگان باشيم كه با حمايت هاي شهرداري اصفهان و به ويژه شهردار اصفهان، عليرغم اينكه قيمت اتوبوس چندين برابر افزايش يافت و قيمت هر دستگاه اتوبوس از ۲۰ ميليون تومان دولتي به ۴۲۰ ميليون تومان آزاد افزايش پيدا كرد ولي سعي شد تعدادي اتوبوس جديد وارد ناوگان شود به طوري كه طي سال گذشته و امسال نزديك به ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۲متري وارد ناوگان شد.

خريد 170 دستگاه اتوبوس جديد و 100 دستگاه اتوبوس دو كابينه ۱۸ متري BRT

روحاني عنوان كرد: همچنين براي سال جاري خريد ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در دستور كار قرار گرفته و قراردادهاي آن منعقد شده و اميدواريم تا پايان سال جاري و اوايل سال آينده بخشي از اين ۱۷۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شود.

وي گفت: پيگيري هاي خوبي نيز در رابطه با خريد اتوبوس هاي بي. آر. تي در حال انجام است و با موافقت شهرداري اصفهان قرار شد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو كابينه ۱۸ متري BRT نيز براي خطوط BRT خريداري شود كه مذاكرات آن و پيگيري هاي قرارداد با كارخانه هاي توليدكننده در حال انجام است و اميدواريم اين قرارداد نيز هرچه سريعتر نهايي و نسبت به آن اقدام شود كه اين موارد از جمله اقدامات انجام شده اي است كه در مقابل بي برنامگي هاي صورت گرفته در رابطه با توزيع اتوبوس به ما تحميل شد.  ديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در خط يك BRT در حال فعاليت مي باشند و اتوبوس هايي كه خريداري مي شود براي خطوط ديگر BRT خواهد بود همچنين اتوبوس هاي دوكابين جايگزين اتوبوس هاي تك كابين خط يك BRT خواهد شد.

روحاني با بيان اينكه در حال حاضر ۱۰۰ خط اتوبوسراني در شهر اصفهان وجود دارد كه بسياري از خطوط نيز ادغام شده است گفت: يكي از مباحثي كه در دستور كار ما قرار گرفت ساماندهي خطوط بود زيرا خطوط با ساختار قديمي شهر شكل گرفته بود و تلاش شد خطوط با ساختار جديد شهر تغيير يابد كه در اين راستا ميادين اصلي شهر از اينكه مبدا خطوط باشند كم كم حذف شده و به ايستگاه هاي بين راهي تبديل شدند كه در اين راستا چاره اي جز ادغام برخي خطوط نبود.

روزانه بين ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در سطح شهر فعال مي باشند

وي با اشاره به اينكه روزانه بين ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در سطح شهر فعال مي باشند افزود: در حال حاضر يك سوم ناوگان اتوبوسراني گازسوز است ولي متاسفانه اتوبوس هاي گاز سوز فعال نيستند و روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ دستگاه از اتوبوس هاي گازسوز در سطح شهر فعال مي باشند.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه گفت: عدم تامين قطعات مورد نياز اتوبوس هاي گازسوز، عدم صرفه اقتصادي، نبود سوخت كافي و سياست گذاري نامشخص و بعضا غلط در بحث اتوبوس هاي گازسوز از جمله مواردي است كه باعث شده تعداد اتوبوس هاي گازسوز فعال در سطح شهر كاهش يابد به طور مثال قيمت گاز براي اتوبوس هايي كه حمل و نقل عمومي را انجام مي دهند با قيمت گاز براي سواري شخصي يكي است و اين اصلا منطقي نيست، همچنين قيمت گاز نسبت به قيمت گازوئيل بسيار بالاتر مي باشد.

روحاني تاكيد كرد: اگر واقعا به دنبال كاهش آلاينده ها و كاهش تعداد اتوبوس هاي گازوئيل سوز هستيم بايد توسعه و امكاناتي براي استفاده از اتوبوس هاي گازسوز برنامه ريزي شود كه متاسفانه اين برنامه در حال حاضر وجود ندارد.

براي نوسازي ناوگان حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس نياز است

وي با بيان اينكه براي نوسازي ناوگان حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس نياز است تصريح كرد: اگر ۱۷۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شود، مجددا سال آينده به همين تعداد اتوبوس فرسوده شده و بايد از ناوگان خارج شود و اين همان وقفه ۵/۲ ساله اي است كه در عدم توزيع اتوبوس ها اتفاق افتاده و پر كردن اين فاصله زمانبر است.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان بيان داشت: در سال هاي گذشته تعداد اتوبوس هاي از رده خارج شده در هر سال متفاوت است و بعضا ۱۰۰، ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس هر ساله از رده خارج مي شود.

30 درصد از شهروندان كرايه خود را پرداخت نمي كنند

روحاني ضمن ابراز نگراني از عدم پرداخت كرايه از سوي برخي شهروندان اظهار داشت: يكي از پديده هاي نازيبايي كه در كلانشهر اصفهان مشهود است و نبايد اين پديده در شهر اصفهان ديده شود اين است كه برخي از گروه هاي مردمي حق شهر را پرداخت نمي كنند. وي افزود: متاسفانه روزانه حدود ۳۰ درصد از شهروندان كه از خدمات ارزان قيمت اتوبوسراني استفاده مي كنند كرايه خود را پرداخت نمي كنند كه اين رقم به روزانه ۳۰ ميليون تومان مي رسد. جالب اين است كه در ايام خاص همچون ماه رمضان و ماه محرم اين درصد پرت به شدت كاهش مي يابد و بعضا به ۱۵ درصد نيز مي رسد ولي در ايام ديگر سال اين رقم به بالاي ۳۰ درصد افزايش مي يابد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه تصريح كرد: بدتر از آن اينكه ما مجبور باشيم به خاطر كنترل اين مهم و جلوگيري از تحميل هزينه هاي اضافي به ديگر شهروندان، بحث بازرسي را داشته باشيم لذا اگر مدينه فاضله بود نه نيازي به نيروي پليس بود نه بازرس و ... و ما مردم شهر هستيم كه باعث مي شويم اين نيروها توسط ارگانها و نهادهايي براي نظارت بر عملكرد ما گمارده شوند و اگر شهروندان وظيفه خود را انجام دهند قطعا ما نيازي به گذاشتن بازرس براي كنترل اين كار نداريم.

روحاني با تاكيد بر اينكه در حال حاضر ۱۰۰ نفر بازرس خانم و آقا در دو شيفت كاري در حال فعاليت مي باشند عنوان كرد: گذاشتن بازرس نيز پديده قشنگي نيست هرچه تعداد بازرسين بيشتر شود نشان دهنده اين است كه مردم نسبت به پرداخت هزينه هايي كه جنبه شرعي و تكليفي دارد كوتاهي مي كنند.

نصب سيستم اطلاع رساني تصويري در 25 ايستگاه

 وي با بيان اينكه در حال حاضر يك هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به سيستم AVL مجهز مي باشند اذعان داشت: عبور و مرور و زمانبندي اين اتوبوس ها در مركز مانيتورينگ كنترل مي شود.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه بيان داشت: يكي از زيرساخت هاي پروژه AVL بحث اطلاع رساني صوتي داخل اتوبوس ها است كه اقدامات نرم افزاري آن انجام شده و مباحث سخت افزاري آن نيز در حال انجام مي باشد و اميد است تا پايان سال جاري تعدادي از خطوط فعال شود. روحاني تصريح كرد: همچنين سيستم اطلاع رساني تصويري در داخل ايستگاه ها نيز حدود ۲ سال است كه در حال پيگيري است و كارهاي كارشناسي آن انجام شده است و اين سيستم نيز تا پايان سال در ۲۵ ايستگاه نصب خواهد شد اين در حالي است كه در حال حاضر اين سيستم در دو ايستگاه نصب شده است.

وي با اشاره به راه اندازي سه خط جديد عنوان كرد: به محض رسيدن اتوبوس هاي جديد سه خط در لاهور-ابوالحسن اصفهاني، سپهسالار و ملك شهر راه اندازي خواهد شد.

68 درصد مردم از خدمات اتوبوسراني رضايتمندي كامل دارند

وي اظهار داشت: هرساله دو بار نظرسنجي از شهروندان در رابطه با خدمات ارائه شده از سوي شركت اتوبوسراني انجام مي شود كه بر اساس آخرين نظر سنجي، ۶۸ درصد مردم رضايتمندي كامل و ۸۰ درصد رضايتمندي نسبي داشته اند همچنين ۹۵ درصد شهروندان از سامانه بي.آر.تي رضايت داشتند.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه با بيان اينكه در حال حاضر از نظر بودجه هاي دولتي شرايط مطلوبي نداريم و اتوبوس هاي دولتي نيز توزيع نمي شود گفت: اگر شهروندان كرايه هاي خود را پرداخت نكنند باعث مي شود كه خود مردم احساس كمبود داشته باشند و اگر شهرونداني كه پرداخت كرايه ممانعت مي كنند، كرايه خود را پرداخت كنند مي توان اتوبوس هاي جديد خريداري نمود و اتوبوس هاي قديمي و فرسوده را از رده خارج كرد.

روحاني تاكيد كرد: اگر شهروندان در رابطه با پرداخت كرايه همكاري نكنند ديگر چيزي به عنوان اتوبوسراني باقي نخواهد ماند.

منبع: اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان

نظرات بینندگان

ارسال نظر