صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

هشتگ (#) چيست؟

هشتگ (#) نماد محبوب شبکه هاي اجتماعي

مشاهده يکپارچگي هشتگ ها با شبکه هاي اجتماعي محبوب و حضور پر رنگ شبکه هاي اجتماعي در زندگي مردم جهان حاکي از آن است که هشتگ ها به سادگي کنار گذاشته نخواهند شد. هشتگ ها هنگام استفاده هدفمند نقشي حياتي در شبکه هاي اجتماعي ايفا مي کنند.

کد خبر: 1014

ايران اکونوميست/ مشاهده يکپارچگي هشتگ ها با شبکه هاي اجتماعي محبوب و حضور پر رنگ شبکه هاي اجتماعي در زندگي مردم جهان حاکي از آن است که هشتگ ها به سادگي کنار گذاشته نخواهند شد. هشتگ ها هنگام استفاده هدفمند نقشي حياتي در شبکه هاي اجتماعي ايفا مي کنند.
ايران اکونوميست- امروزه شبکه هاي اجتماعي در کانون توجه جهاني قرار دارند و به واسطه تداوم روند افزايشي محبوبيت آنها درباره واژه هايي مانند "هشتگ" بيش از هر زمان ديگري صحبت مي شود. استفاده از هشتگ روشي براي کاربران شبکه هاي اجتماعي به منظور برچسب‌زني پست هاي خود با کليدواژه ها است که اين اقدام سازماندهي آنها براي شبکه هاي اجتماعي و جستجو براي کاربران ديگر را تسهيل مي کند.


به گزارش "گروه علم و فناوري" عصرايران، اما هشتگ ها از کجا پديدار شدند؟ چگونه مي توانيم آنها را براي کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهيم؟ چه کسي تصميم گرفت تا علامت "هش" (#) را در مقابل يک واژه قرار دهد تا جريان هاي رديابي در سراسر شبکه هاي اجتماعي آغاز شود؟ آيا هشتگ ها براي ساليان متمادي همراه ما خواهند بود و يا در آينده به عنوان موضوعي موجب پشيماني انسان در گذشته به آن نگاه خواهد شد؟

در حال حاضر، هشتگ ها چنان رواج يافته اند که مردم از آنها خارج از هدف تعيين شده‌شان نيز استفاده مي کنند. به عنوان مثال، مردم هشتگ ها را در پيام هاي متني، گپ زدن ها، آهنگ ها و تبليغات نيز به کار مي گيرند.

هشتگ چيست؟

هش.تگ: واژه يا عبارتي که پيش از آن علامت هش يا نامبر # قرار مي گيرد در داخل متن به منظور شناسايي يک کليدواژه يا موضوع مورد علاقه و تسهيل جستجوي آن استفاده مي شود. از اين رو، هرگاه کاربري به پست خود هشتگي اضافه مي کند به سرعت توسط شبکه اجتماعي طبقه بندي شده و توسط کاربران ديگر قابل جستجو مي شود.

هنگامي که کاربري روي هشتگ کليک کند، به صفحه اي که تمامي پست هاي مشابه با کليدواژه هشتگ شده در آن جمع شده اند، منتقل مي شود. هنگامي که يک کليدواژه از محبوبيت کافي برخوردار مي شود به عنوان يک "ترندينگ" (Trending) شناخته مي شود. هر يک از موضوعات ترندينگ کاربران بر اساس موقعيت مکاني و ارتباطات اجتماعي آنها متفاوت است.

هشتگ ها از کجا آمده اند؟

ممکن است اين مساله تعجب آور باشد اما نخستين استفاده از يک هشتگ در شبکه هاي اجتماعي به "کريس مسينا"، کارمند سابق گوگل و يکي از طراحان گوگل+، باز مي گردد که نخستين هشتگ را توييت کرد. اين توييت در بيست و سوم آگوست 2007 با متن "درباره استفاده از # (پوند) براي گروه ها چه احساسي داريد. مانند #barcamp؟" انجام شد.

چگونگي ايجاد هشتگ شخصي

ايجاد هشتگ مي تواند به عنوان ابزاري قدرتمند مورد استفاده قرار بگيرد. اگر اين کار را درست انجام دهيد و از شانس خوبي نيز برخوردار باشيد، هشتگ‌تان ترندينگ را در ميان چرخه فالوئرهاي (دنبال کننده هاي پست هاي يک کاربر) شما آغاز مي کند. اگر صاحب کسب و کار باشيد، هر زمان فردي آن هشتگ را مشاهده کند، برند شما را به خاطر مي آورد. با اين وجود، داستان هاي ترسناک بسياري درباره شکست بازاريابان آنلاين هنگام ايجاد هشتگ خود وجود دارند. عنصر کليدي در ايجاد يک هشتگ موفق بدون "ابهام" بودن آن است. هشتگ خود را بايد به گونه اي ايجاد کنيد که ارتباط روشن و کاملي با موضوع و چيزي که قصد صحبت درباره آن را داريد، داشته باشد.

چه کاراکترهايي مي توانند در يک هشتگ به کار گرفته شوند؟

براي شروع، در هشتگ از فاصله استفاده نمي شود. اگر هشتگ شما شامل چند کلمه مي شود بايد تمامي آنها پشت سر هم و در يک گروه قرار بگيرند. اگر قصد ايجاد تمايز بين واژه ها را داريد در ابتداي هر واژه از حروف بزرگ استفاده کنيد. واژه هايي که با حروف بزرگ آغاز مي شود تغييري در نتايج جستجو ايجاد نکرده و جستجو براي #BlueSky به حاصلي مشابه با #bluesky منجر خواهد شد.

اعداد در هشتگ ها پشتيباني مي شوند. اين در شرايطي است که علائم نقطه گذاري از اين قاعده پيروي نمي کنند. علائمي مانند نشان ستاره (*) و امپرسند (&) و ديگر کاراکترهاي ويژه را نيز فراموش کنيد.

به خاطر داشته باشيد علامت (@) داستان متفاوتي دارد. استفاده از @ پيش از توييتر يک کاربر موجب ارسال مستقيم توييت به وي مي شود. عملکرد هشتگ اين گونه نيست. در نتيجه، اگر قصد داريد به صورت مستقيم به فردي دسترسي داشته باشيد از هشتگ استفاده نکنيد.

نحوه استفاده از هشتگ ها

- استفاده از هشتگ در يک پست شبکه اجتماعي به سادگي افزودن علامت # پيش از يک واژه يا عبارت بدون فاصله يا نقطه گذاري (اعداد مشکلي ندارند) است.

- در يک هشتگ چندين واژه را در کنار هم قرار ندهيد يا به عبارت ديگر زنجيره اي طولاني از کلمات ايجاد نکنيد.

- اگر با يک هشتگ در يک حساب کاربري عمومي توييت مي کنيد، هر کاربري که آن هشتگ را جستجو کند ممکن است توييت شما را بيايد.

- از #spam #with #hashtags استفاده نکنيد. يک توييت واحد را بيش از اندازه برچسب زني نکنيد.

- از هشتگ ها تنها در توييت هاي مرتبط با موضوع استفاده کنيد.

چه شبکه هايي از هشتگ ها پشتيباني مي کنند؟

اکثر شبکه هاي اجتماعي به روشي پايه براي سازماندهي داده ها و تسهيل جستجو براي کاربران از هشتگ ها استفاده مي کنند. با اين وجود، هر شبکه اجتماعي از حالت هاي مختلفي در زمينه چگونگي استفاده از آنها سود مي برد.

توييتر

توييتر زادگاه استفاده مدرن از هشتگ است. هشتگ هاي توييتر عمدتا براي اشاره به موضوعات ويژه در گفتگو کاربرد دارند. نوار کناري ترندها در فيد توييتر فهرستي از هشتگ هايي که ممکن است به آنها علاقمند باشيد را ارائه مي کند. اين فهرست بر اساس توييت هايي که انجام مي دهيد شکل مي گيرد.

هنگامي که به دنبال هشتگي در توييتر هستيد سه روش براي فيلتر کردن نتايج وجود دارد. در حالت "Top" محبوب‌ترين و مرتبط‌ترين پست ها از جمله از کاربراني که آنها را دنبال نمي کنيد، نمايش داده مي شوند. در حالت "All" هر توييتي که از آن هشتگ استفاده مي کنند به صورت همزمان نشان داده مي شود. در حالت "People You Follow" نتايجي از کاربراني که دنبال مي کنيد، نمايش داده مي شوند.

فيسبوک

فسيبوک در ژوئن 2013 پشتيباني از هشتگ را آغاز کرد و البته اين اقدام به جرياني نيرومند مبدل نشد. با کليک روي هشتگ هاي فيسبوکي فهرستي از پست هاي حاوي هشتگ مشابه نمايش داده مي شوند. نتايج به افرادي که شما مي شناسيد، محدود نمي شوند.

اينستاگرام

هشتگ ها مي توانند براي تکميل عکس هاي به اشتراک گذاشته شده در اينستاگرام استفاده شوند و به کاربر در کشف حساب هاي کاربري جديد و گزينش فالوئرها کمک کند.

گوگل+

هنگامي که روي يک هشتگ گوگل+ کليک مي کنيد نتايج جستجو شامل هشتگ اصلي و همچنين پست هايي با برچسب ها و کليدواژه هاي مشابه مي شود. نتايج جستجوي گوگل در سمت چپ صفحه نمايش داده مي شوند در شرايطي که نتايج جستجوي هشتگ در گوگل+ سمت راست پديدار مي شوند. افزون بر اين، گوگل امکان جستجو در فيسبوک و توييتر را نيز مي دهد.

تامبلر

پست هاي تامبلر داراي بخش برچسب ويژه اي هستند که کاربر مي تواند برچسب ها را در آنجا وارد کند. اين برچسب ها عملکردي مشابه با هشتگ هاي توييتر در سازماندهي پست ها بر اساس موضوع دارند اما علامت هش به طور خودکار وارد مي شود.

پينترست

از هشتگ هاي پينترست مي توانيد براي جستجو و نشانه گذاري محتوا استفاده کنيد. با کليک روي هشتگ در يک پين نتايج حاوي همان هشتگ بعلاوه پين هايي با واژه يا عبارت مشابه در شرح نمايش داده مي شوند.

يوتيوب

استفاده از هشتگ در بخش نظرات يوتيوب بسيار رايج است. کاربران مي توانند نظرات خود را با هشتگ ها قرار دهند که کليک روي آنها صفحه اي حاوي ويدئوهايي با آن هشتگ در عنوان خود را نشان مي دهد.

موارد ديگر

از ديگر سايت ها و شبکه هاي اجتماعي که از هشتگ ها پشتيباني مي کنند مي توان به کيک استارتر، واين، فليکر، فرندفيد، گيت‌هاب، اپ.نت و تاوت اشاره کرد.


لحن و صدا

فراتر از سازماندهي توييت هاي خود، هشتگ هاي توييتر مي توانند در نشان دادن لحن و صداي شما هنگامي که به يک بحث بزرگتر ملحق مي شويد، کمک کنند. شما مي توانيد از چندين هشتگ در يک توييت استفاده کنيد اما در اين کار زياده روي نکنيد. يک تا سه هشتگ به طور معمول محدوده اي قابل قبول در نظر گرفته مي شود.

کسب و کار و بازاريابي

بسياري از برندهاي مطرح جهان داراي حساب هاي کاربري در شبکه هاي اجتماعي هستند و برخي از آنها هشتگ هايي را براي معرفي رويدادها و کمپين هاي ويژه گزينش مي کنند. اگر قصد داريد تا از توييتر به عنوان بخشي از راهبرد کسب و کار خود استفاده کنيد به نکات زير توجه داشته باشيد:

- يک حساب کاربري ويژه را براي معرفي برند يا کسب و کار خود برگزينيد. يک حساب کاربري براي کسب و کار خود راه اندازي کرده يا يکي از کارمندان خود را براي توييت از طرف شرکت تعيين کنيد. از اين طريق کاربران مي توانند تمامي توييت ها شما را در يک مکان مشاهده کنند.

- هشتگ هاي مرتبط را استفاده کنيد. حساب هاي کاربري کسب و کارهاي ديگر را بررسي کرده و هشتگ هايي که در حوزه کسب و کار شما استفاده مي کنند را مد نظر قرار دهيد. اگر بليت هواپيماي ارزان عرضه مي کنيد مي توانيد از هشتگ هايي مانند #CheapTravel استفاده کنيد تا کاربران هنگامي که اين قبيل کليدواژه ها را جستجو مي کنند به سوي شما هدايت شوند.

- ترندها را دنبال کنيد. هشتگ هايي که تبديل به ترندينگ مي شوند را مد نظر قرار داده و اگر با کسب و کار شما مرتبط هستند از آنها استفاده کنيد. استفاده از هشتگ محبوبي که هيچ ربطي به کسب و کارتان ندارد مي تواند شما را به عنوان يک اسپمر معرفي کرده و اعتبارتان را خدشه‌دار کند.

- هشتگ شخصي خود را ايجاد کنيد. اگر قصد داريد تا يک هشتگ ويژه براي يک رويداد يا کمپين ايجاد کنيد چيزي را انتخاب کنيد که تا پيش از اين استفاده نشده و به همه يادآوري مي کند از آن در توييت هاي مرتبط استفاده کنند. هشتگ خود را مفيد اما کوتاه انتخاب کنيد.

- به خاطر داشته باشيد قابليت مشاهده هشتگ هاي شما به تنظيمات حريم خصوصي شما بستگي دارد. اگر حساب کاربري توييتر شما روي حالت خصوصي (Private) قرار دارد تنها افرادي که اجازه دسترسي به آن را دارند قادر به مشاهده توييت ها و استفاده از هشتگ ها هستند. اگر از هشتگ ها براي ترويج برند و کسب و کارتان استفاده مي کنيد نسبت به حالت عمومي (Public) توييت هاي خود اطمينان حاصل کنيد.

تبليغ در هشتگ هاي ترندينگ

به جاي ايجاد هشتگ هاي شخصي خود از اين فرصت برخوردار هستيد تا توييت هايي بر اساس هشتگ هاي ترندينگ ايجاد کرده و اميدوار باشيد در معرض ديد کاربراني قرار بگيريد که آن ترند را جستجو مي کنند. نکته کليدي که بايد در اين زمينه به خاطر داشته باشيد ارتباط است. نبايد خود را در ترندينگ هايي که ربطي به موضوع مد نظر شما ندارند، مطرح کنيد. بي ترديد، مشاهده تبليغات نامربوط تجربه خوبي محسوب نمي شود.

رديابي و تجريه و تحليل هشتگ

هنگامي که درباره هشتگ هايي که مي توانيد براي تعامل با مخاطبان استفاده کنيد، فکر مي کنيد توجه به مخاطبان نيز سودمند خواهد بود. کليدواژه ها و هشتگ هايي که پيش‌تر با برند شما مرتبط بوده اند را يافته و نمونه هاي مثبت را تقويت کنيد.

آيا هشتگ ها عمري طولاني خواهند داشت؟

مشاهده يکپارچگي هشتگ ها با شبکه هاي اجتماعي محبوب و حضور پر رنگ شبکه هاي اجتماعي در زندگي مردم جهان حاکي از آن است که هشتگ ها به سادگي کنار گذاشته نخواهند شد. هشتگ ها هنگام استفاده هدفمند نقشي حياتي در شبکه هاي اجتماعي ايفا مي کنند.

هشتگ ها مردم را به دسته بندي پست هاي خود تشويق مي کنند که اين اقدام جستجوي پست هايي با موضوع مشابه براي يافتن محتواي مورد نظرشان را تسهيل مي کند. همچنين هشتگ ها روش ساده براي پخش اخبار در ميان افراد و گروه هايي است که شايد به طور فعال در جستجوي آنها نباشند. در نتيجه به نظر مي رسد هشتگ ها ساليان متمادي همراه ما خواهند بود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر