صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

نياز تغذيه‌اي بدن در فصل سرما

کد خبر: 894

با توجه به شروع زمستان و روزهاي کوتاه و شب‌هاي سرد و طولاني آن، بايد موادغذايي را مصرف کنيد که انرژي بدن را حفظ و از بيماري جلوگيري کنند.
مجله آنلاين «وال‌استريت چيت‌شيت» در مقاله جديدي دراين‌باره منتشر کرد: آنچه بدن ما در فصل زمستان بيش از همه نياز دارد مواد غذايي حاوي آهن، ويتامين D، کربوهيدرات، روي يا همان زينک و ويتامين C است. در ذيل دليل نياز بدن به اين موادغذايي، املاح و ويتامين‌ها در فصل سرما عنوان شده است:

- آهن
چرا بدن شما نيازمند آهن است؟ کمبود آهن و يا کم خوني اغلب موجب ضعف سيستم ايمني مي‌شود که اين موضوع احتمال عفونت در سراسر بدن را افزايش مي‌دهد. کمبود آهن همچنين موجب خستگي ( به دليل کمبود سلول‌هاي قرمز خون)، گيجي و سردرد مي‌شود و اغلب افراد مبتلا به آنمي تحرک کمي داشته و بيشتر از ديگران در معرض بيماري هستند. وزارت بهداشت ايالات متحده آمريکا پيشنهاد کرده است که به منظور تامين آهن خون از موادغذايي مثل گوشت گاو، عدس، اسفناج، لوبياي سفيد و حتي شکلات تلخ استفاده شود.

- ويتامين D
ويتامين D سيستم ايمني بدن را در فصل سرما در حالت طبيعي و ايمن قرار مي‌دهد. يک مطالعه انجام شده در دانشکده پزشکي دانشگاه کلورادو نشان مي‌دهد 77 درصد از آمريکايي‌ها گرفتار کمبود ويتامين D هستند و از اين ميان 24 تا 36 درصد از آنها به احتمال بيشتري در فصل زمستان دچار سرماخوردگي مي‌شوند. اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد کمبود ويتامين D کارآيي سلول‌هاي ايمني بدن را نيز کاهش مي‌دهد. اما چگونه ويتامين D جذب کنيم؟ ويتامين D به طور طبيعي از طريق اشعه خورشيد دريافت مي‌شود و در فصل زمستان به دليل کاهش اين منبع انرژي، بايد گزينه‌هاي ديگري را پيدا کرد. اين ويتامين در ماهي‌هاي چرب،‌ زرده تخم مرغ،‌ حبوبات، شير و ماست وجود دارد.

- کربوهيدرات‌هاي پيچيده
چرا بدن شما به کربوهيدرات نياز دارد؟ با کوتاه شدن روزها در فصل زمستان، افراد زمان کمتري را در معرض اشعه خورشيد هستند که اين موضوع نه تنها سطح ويتامين D بدن را کاهش مي‌دهد بلکه تاثير مستقيمي بر ميزان ترشح هورمون سرتونين در مغز دارد. کاهش ترشح اين هورمون موجب افسردگي و مشکلات ديگر مي‌شود. مصرف مواد غذايي حاوي کربوهيدرات سطح ترشح سرتونين در مغز را افزايش مي‌دهد. کربوهيدرات‌هاي ساده مثل نان سفيد موجب افزايش سريع قندخون مي‌شوند و به همين دليل مصرف کربوهيدرات‌هاي پيچيده که سالم‌تر هستند و در موادغذايي مثل غلات کامل، سيب زميني شيرين و کدو تنبل وجود دارند توصيه مي‌شود که ترشح سرتونين را افزايش مي‌دهد.

- روي (زينک)
بدن ما براي تقويت عملکرد سيستم ايمني به روي نياز دارد. اين ماده همچنين براي رشد سلولها ضروري است. مصرف اين ماده ابتلا به سرماخوردگي در فصل سرد سال را کاهش مي‌دهد. همچنين در هنگام سرماخوردگي اگر 24 ساعت پس از ظهور اين علائم، مواد حاوي روي مصرف کنيد دوره درمانتان کوتاهتر و شدت بيماريتان خفيف تر خواهد شد. روي اغلب در خوراکي‌هاي حاوي پروتئين بالا مانند گوشت گاو، گوشت بره، آجيل، حبوبات و بنشن وجود دارد.

- ويتامين C
جذب ويتامين C از بدن در مقابل بيماري‌هاي قلبي تا بيماريهاي پوستي حفاظت مي‌کند و به دليل افزايش کارآيي سيستم ايمني، جذب آن در فصل زمستان ضروري است. اما به تنهايي براي درمان سرماخوردگي کافي نيست. اين ويتامين همچنين به جذب آهن در بدن کمک مي‌کند. ويتامين C در بسياري از ميوه‌ها از جمله کيوي، انبه، آناناس و سبزيجاتي مثل اسفناج، کلم بروکلي و نارنج وجود دارد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر