صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

از فوايد سبزيجات ريشه اي چه مي دانيد؟

سبزيجات ريشه دقيقا آنچه که از اسمش پيداست ريشه گياه است. رايج ترين سبزيجات ريشه عبارتند از: سيب زميني، سيب زميني شيرين، هويج، پياز، سير و چغندر. سرشار از ويتامين ها و مواد معدني و سرشار از مواد مغذي و منبع بسيار خوبي از فيبر هستند. بسياري سرشار از ويتامين C، ويتامين هاي گروه B و ويتامين A. بسياري از آنتي اکسيدان ها است. چند خواص درماني قابل توجه هم دارند.

کد خبر: 3898

ايمنا/ سبزيجات ريشه دقيقا آنچه که از اسمش پيداست ريشه گياه است. رايج ترين سبزيجات ريشه عبارتند از: سيب زميني، سيب زميني شيرين، هويج، پياز، سير و چغندر. سرشار از ويتامين ها و مواد معدني و سرشار از مواد مغذي و منبع بسيار خوبي از فيبر هستند. بسياري سرشار از ويتامين C، ويتامين هاي گروه B و ويتامين A. بسياري از آنتي اکسيدان ها است. چند خواص درماني قابل توجه هم دارند.
بسياري از سبزيجات ريشه را مي شود خام، بخارپز، سرخ کرده، پخته، سرخ شده مصرف کرد.
سيب زميني
محصول غذايي شماره يک در جهان، سيب زميني منبع خوبي از آنتي اکسيدان ها، ويتامين B۶، ويتامين C، پتاسيم، منگنز، فسفر، نياسين، مس و اسيد پانتوتنيک.
هويج
هويج به سلامتي چشم از جمله جلوگيري از گلوکوم و آب مرواريد کمک ميکند. مطالعات جديدتر شامل پيشگيري از سرطان روده بزرگ و بيماري هاي قلبي عروقي نيز است. آنها منبع بسيار خوبي از ويتامين A، ويتامين ب ويتامين, ويتامين K، ويتامين E، منگنز، پتاسيم است.
سيب زميني شيرين
۴۰۰ رقم سيب زميني شيرين وجود دارد. داراي خواص ضد التهابي و خواص آنتي اکسيدان و کمک به حفظ سطح قند خون است. برگ هاي گياه سيب زميني شيرين خواص آنتي اکسيدان دارد و اغلب به سوپ اضافه مي شوند. سيب زميني شيرين منبع بسيار خوبي از ويتامين C ويتامين هاي گروه B، منگنز، فسفر، مس، پتاسيم و اسيد پانتوتنيک نيز هستند.
پياز
پياز پشتيباني سيستم قلبي عروقي خوني را برعهده دارد. آنها به افزايش تراکم استخوان، پشتيباني از رباط ها و ضد التهاب کمک مي کند. پياز هم براي کمک به جلوگيري از سرطان مفبد است علاوه بر اينکه خواص ضد باکتري داد. به تعادل قند خون کمک مي کند. و منبع بسيار خوبي از بيوتين و منبع خوبي از ويتامين C و مس و B۶ و B۱، فسفر، پتاسيم و فولات است.
چغندر
چغندر آنتي اکسيدان و ضد التهابي و پشتيباني از سم زدايي دارد. آنها به خصوص براي سيستم عصبي و سلامت چشم مفيد هستند. به جلوگيري از بيماري هاي قلبي و سرطان کمک مي کند و فيبر آن براي دستگاه گوارش مفيد است. چغندر حاوي فولات، منگنز، پتاسيم، مس، منيزيم، فسفر، ويتامين C، B۶ و آهن است.چغندر براي کاهش وزن و بيماري هاي قلبي بسيار خوب است . فيبر موجود در چغندر براي پايين آوردن کلسترول در بدن بسيار عالي است. همچنين، غني از ويتامين ها و مواد معدني است ، که به سلامتي بسيار کمک ميکند اگر آب پز کرديد و کمي شيرين بود مي توانيد از آن يک سوپ بسيار خوشمزه درست کنيد.
سير
سير ضد ويروس و ضد باکتري و ضد قارچ و ضد التهاب است. در پيشگيري از سرطان و فوايد قلبي و عروقي نقش دارد. منبع بسيار خوبي از منگنز و ويتامين B۶ است. منبع بسيار خوبي از ويتامين C و مس و سلنيوم، فسفر، ويتامين B۱ و کلسيم است.
شلغم
شلغم غني از فيبر و ويتامين C است، که کلسترول را پايين آورده و سبب کاهش وزن مي شود. شلغم همچنين براي کنترل وزن مفيد مي باشد. از برشهاي شلغم در سالاد و يا خورشت استفاده کنيد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر