صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

نخود فرنگي منبعي مغذي از مواد معدني

نخود‌فرنگي حاوي موادي است که براي سلامت استخوان مناسب و منبعي غني از ويتامين K1 ، فوليک‌اسيد و ويتامين B6 هستند.

کد خبر: 3607

سيمرغ/ نخود‌فرنگي حاوي موادي است که براي سلامت استخوان مناسب و منبعي غني از ويتامين K1 ، فوليک‌اسيد و ويتامين B6 هستند.
نخود فرنگي در همه انواع آن طعمي بسيار خوشمزه دارد و از نظر سلامتي مغذي است.
فصل کاشت نخود فرنگي از بهار تا اوايل پاييز است.
نخود فرنگي، گياهي است که ميوه آنها غلاف مانند است و دانه‌هاي گوشتي که ما آنها را بعنوان نخود مي‌شناسيم در آن وجود دارد. نخود از محدود حبوباتي است که هم به صورت پخته و هم خام،‌ جزء سبزيجات تازه محسوب مي‌شود. اگرچه، ‌تنها 5 درصد از نخود به صورت خام فروخته مي‌شوند، باقي آنها يخ‌زده و يا کنسرو شده است. نخود يخ‌زده به اين دليل که طعم خود را حفظ کرده‌اند و سديم کمتري دارند، ترجيح داده مي‌شوند.
فوايد نخودفرنگي
نخود‌فرنگي حاوي موادي است که براي سلامت استخوان مناسب است. آنها منبعي غني از ويتامين K1 هستند که استئوکلسين(Osteocalcin) که اصليترين پروتئين در استخوان است را فعال مي‌سازد. استئوکلسين مولکول هاي کلسيم درون استخوان را جذب مي‌کند. بنابراين بدون ويتامين K1 به اندازه کافي،‌ ميزان استئوکلسين کافي نيست و معدني‌شدن استخوان صورت نمي‌گيرد.
نخود فرنگي منبعي از فوليک اسيد و ويتامين B6 است. اين دو ويتامين در کاهش ساخت هموسستئين که مولکول خطرناکي است کمک مي‌کنند. مطالعه‌اي نشان داده‌ است که زنان يائسه‌اي که از کمبود ميزان فوليک‌اسيد خود اطلاعي ندارند بوسيله مکمل هايي که فوليک اسيد دارند،‌ ميزان هموسستئين در آنها کاهش مي‌يابد.
کمک به قلب بوسيله نخود فرنگي
هموسستئين رگ هاي خوني را تخريب مي‌کند و باعث گرفتگي رگ ها مي‌شود. بنابراين فوليک اسيد و ويتامينB6 در نخود فرنگي از سلامت سيستم قلبي ـ عروقي حفاظت مي‌کنند. در واقع فوليک اسيد براي عملکرد سيستم قلبي ـ عروقي بسيار مهم است و در مطالعه‌اي که در سال 1995 انجام گرفت، در طول يک سال 400 ميکروگرم فوليک اسيد در روز از مرگ 28000 نفر به دليل مشکلات سيستم قلبي ـ عروقي در سال در آمريکا جلوگيري کرد.
بالا بردن انرژي و سلامت
نخود فرنگي يکي از مهمترين غذاهايي است که اگر شما معمولاً احساس خستگي و بي حالي مي‌کنيد،‌ مي‌تواند جزء رژيم غذايي شما قرار گيرد. نخود فرنگي به اين دليل که مواد مغذي موجود در آن سلول هاي توليد کننده انرژي و سيستم‌هاي بدن را حمايت مي‌کند و براي رفع خستگي مهم است.
نخود فرنگي منبعي خوب از ويتامين B1، B6، B2 و B3 مي‌باشد که همه اين ويتامين‌ها براي سوخت و ساز چربي، پروتئين و کربوهيدرات ضروري است. نخود فرنگي همچنين منبعي غني از آهن و مواد معدني ضروري براي عملکرد طبيعي سلول هاي خوني است که کمبود آنها باعث کم خوني،‌ خستگي و کاهش سيستم ايمني بدن مي‌شود. نخود فرنگي همچنين منبعي از ويتامين C است که بسياري از سلول هاي توليد کننده انرژي را از تخريب بوسيله راديکال هاي آزاد محافظت مي‌کند.
بالا بردن سلامتي بوسيله نخودفرنگي
ويتامين C موجود در نخود فرنگي، از ابتلاء به سرطان جلوگيري مي کند. مشاهده شده است که جذب بالاي ويتامين C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطان ها مي‌شود که از آن جمله مي‌توان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوي، ‌ريه و پانکراس و همچنين سرطان هايي که به هورمون هاي جنسي مربوط مي‌باشند مانند سرطان سينه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره کرد.
ويتامين C، اولين و موثرترين محافظ آنتي اکسيداني در بدن است. ويتامين C، از تخريب سلول هاي ساختاري مانند DNA، جلوگيري مي‌کند و به بدن براي مقابله با آلودگي هاي محيطي و سموم شيميايي کمک کرده و سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهد.
چگونگي انتخاب و نگهداري از نخود فرنگي
سعي کنيد نخود فرنگي انتخابي شما، ‌لطيف، مخملي و سفت باشد. رنگ آنها بايد سبز و شفاف باشد. از خريد نخود فرنگي هايي که رنگ سبز آنها تيره و يا خيلي روشن باشد و يا زرد رنگ با نقطه‌هايي خاکستري رنگ باشد خودداري کنيد. همچنين نخود فرنگي هايي را که پف کرده،‌ آبکي و کپک زده هستند را نيز خريداري نکنيد.
بهتر است نخود فرنگي ها را در فصل مناسب آنها تهيه و مصرف کنيد و اگر نمي‌توانيد بايد آنها را سريع فريز کنيد. نخود فرنگي را شسته نشده و خارج از غلاف درون کيسه بريزيد و در فريزر نگه داريد، ‌در اين حالت نخود فرنگي چندين روز مي‌تواند در فريزر بماند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر