صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ روش هايي براي آنکه کمتر «قند» بخوريد

اين توصيه ها اگر چه به نظر ساده هستند، ولي با به کار بردن آن ها مي‌توانيد گام‌هاي مهم و موثري در جهت متعادل کردن دريافت مواد قندي برداريد:

کد خبر: 3596

سيمرغ/ اين توصيه ها اگر چه به نظر ساده هستند، ولي با به کار بردن آن ها مي‌توانيد گام‌هاي مهم و موثري در جهت متعادل کردن دريافت مواد قندي برداريد:

1- قندها را کاملا" از رژيم غذايي خود حذف نکنيد:
از آن جايي که در تهيه ي اغلب مواد غذايي، شکر به کار رفته است، بنابراين حذف کامل قند از برنامه غذايي امکان پذير نيست، زيرا در طولاني مدت قادر به تبعيت از آن نخواهيم بود. کافي است مصرف قندهاي خالص را براي خود محدود کنيم، به عبارتي کاهش مصرف قند، شکر، شيريني، شربت، آب نبات، را به تدريج در رژيم روزانه خود اعمال کنيم.

2- در مطالعه ي برچسب هاي غذايي بسيار دقيق باشيد:
مقدار قندي که بر روي برچسب هاي غذايي درج شده است معمولا" مجموع قند طبيعي و شکر افزوده شده در مراحل تهيه ي محصــول را نشان مي دهد. در اين جدول شما به راحتي هر کلمه‌اي که به حرف "اوز" ختم مي‌شود نظير ساکارز، فروکتوز، لاکتوز و ... را مي‌توانيد معادل قند محاسبه کنيد. از محصولاتي هم که حاوي قند فراواني هستند مي‌توان به عسل، شربت، عصاره آب ميوه‌ها و قند اينورت اشاره کرد.

3- خوردن دسر را براي زمان هاي خاص در نظر بگيريد:
دسر را به عنوان جزئي از برنامه روزانه ي خود قرار ندهيد؛ اما در آخر هفته يا در ميهماني ها مي توانيد از خوردن آن لذت ببريد.

4- در هنگام پخـت و تهيـه ي غـذا يـا شيريني‌ها مقدار شکر را کاهش دهيد:
بعضي اوقات در تهيه بسياري از غذاها يا دسرها و کيک‌ها، مي‌توان حتي تا يک سوم ميزان شکر توصيه شده را به کار برد؛ بدون اين که در طعم و مزه محصول نهايي تغيير چنداني حاصل شود.

5- مصرف غذاهاي جايگزين را فراموش نکنيد:
شما مي‌توانيد به جاي مصرف کيک‌هاي قهوه و کيک‌هاي خيلي شيرين از کيک‌هاي تهيه شده از غلات کامل يا نان شيريني‌هايي که قند بسيار کمتري در آن‌ها به کار رفته است استفاده کنيد.

6- مصرف ميوه هاي تازه را فراموش نکنيد:
بسياري از ميوه هاي تازه، طعم شيرين طبيعي دارند که هم خود به تنهايي براي ذائقه ي شيرين شما مناسب هستنـد و هم بــا استفاده از آن‌ها در تهيه کيک و شيريني طعم شيرين و طبيعي را حس مي‌کنيد.

7- از ميوه‌هاي تازه براي شيرين کردن و طعم دادن به ماست نيز مي‌توانيد استفاده کنيد:
به طور مثال مي‌توانيد انواع توت‌ها، کيوي، موز و ... را به همراه مقدار جزئي شکر آسياب کرده و با ماست مخلوط کنيد و به اين ترتيب ميان وعده‌هاي بسيار خوشمزه و شيرين را براي بعدازظهر خود فراهم سازيد.

8- مصرف ميان وعده هاي آماده را به حداقل برسانيد:
به عنوان مثال ژله يا آب ميوه‌اي که از بازار تهيه مي کنيد حاوي شکر زيادي هستند؛ در صورتي که اگر آن‌ها را در منزل بدون استفاده از شکر يا حداقل ميزان شکر تهيه کنيد، باز هم خوش طعم بوده ولي در عوض، ارزش غذايي بيشتري دارند.

9- خريد مواد قندي را به حداقل برسانيد:
سعي کنيد خريد انواع شيريني، کلوچه، شکلات، کيک و مواد قندي را محدود و منحصر به مناسبت‌هاي خاص کنيد و از انبار کردن مواد قندي ذکر شده در کابينت آشپزخانه جدا" بپرهيزيد.

10- به اظهار نظرهاي افراد غير متخصص توجه نکنيد:
بسياري بر اين عقيده‌اند که مصرف شيريني بعد از صرف غذاها (به ويژه غذاي چرب) باعث هضم آن مي‌شود؛ در حالي که مصرف شيريني در اين مواقع کار معده را سنگين کرده و از طرفي باعث جذب کامل مواد غذايي شده و عارضه چاقي را به دنبال خواهد داشت.

11- از تلقين به خود بپرهيزيد:
بسياري از افراد اظهار مي‌کنند تا زماني که شيريني و مواد قندي نخورند قدرت انجام کاري را ندارند و افت قند خون پيدا مي‌کنند؛ در حالي که بدن، خود قند خون را تنظيم مي‌کند و با مصرف مواد قندي (به خصوص محصولات طبيعي حاوي قند) به مقدار متعادل و اندازه ي مورد نياز براي تنظيم قند خون، با مشکل جدي برخورد نخواهند کرد.

12- به ياد داشته باشيم:
در بسياري موارد حتي در متون علمي از شکر و نمک به عنوان دو سم سفيد نام برده مي‌شود پس دقت کنيد، اين سم به ظاهر خوش طعم را بيهوده وارد بدن خود نکنيد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر