صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

با غذاهايي که شما را عصبي مي کنند آشنا شويد

غذاهايي که شما آن‌ها را دوست داريد مي‌تواند تأثير کاملا برعکس بر خلق و خوي شما بگذارند. در واقع ممکن است شما با خوردن آن‌ها احساس لذت کنيد درحالي‌که تأثير واقعي نهايي آن‌ها بر خلق خوي شما، ايجاد عصبانيت و يا افسردگي باشد.

کد خبر: 3525

صراط/ جالب است بدانيد که ممکن است شما با خوردن برخي غذاها احساس لذت کنيد درحالي‌که تأثير واقعي و نهايي آن‌ها بر خلق خوي شما، ايجاد "عصبانيت" و يا "افسردگي" باشد
غذاهايي که شما آن‌ها را دوست داريد مي‌تواند تأثير کاملا برعکس بر خلق و خوي شما بگذارند. در واقع ممکن است شما با خوردن آن‌ها احساس لذت کنيد درحالي‌که تأثير واقعي نهايي آن‌ها بر خلق خوي شما، ايجاد عصبانيت و يا افسردگي باشد.
همه‌ي ما از عوامل استرس‌زايي که هر روز و هر ساعت اعصاب و روان ما را تحريک مي‌کنند آگاهيم. در اين زمينه برخي غذاها هم تصميم به عصباني کردن ما گرفته‌اند. در واقع مصرف اين غذاها شما را نسبت به تأثيرات اين عوامل استرس‌زا تحريک‌پذيرتر مي‌کند. بنابراين شما در اثر کوچک‌ترين تحريک از کوره در مي‌رويد. پس غذاها اين‌گونه شما را غمگين، "بدخلق" و عصباني مي‌کنند. هيچ کس دوست ندارد اين‌گونه کم حوصله باشد. و البته هيچ کس يک فرد تحريک‌پذير و بي‌حوصله را دوست ندارد.
چيپس سيب‌زميني
ممکن است خواندن اين جمله يک ضربه روحي براي دوست داران سيب‌زميني باشد، اما چيپس سيب‌زميني متهم رديف اول در ميان غذاهاي تحريک‌کننده و ايجاد عصبانيت است. اين ويژگي چيپس سيب‌زميني به خاطر سرخ شدن عميق و کامل آن در روغن است و چربي‌هاي امگا 6 موجود در روغن سرخ کردني که با ورود به بدن، مانع عملکرد صحيح چربي‌هاي "امگا 3" مي‌شود. چربي‌هاي امگا 3 چربي‌هاي متفاوتي هستند که در تنظيم خلق و خو بسيار تأثيرگذارند و باعث تحکيم رفتار مي‌شوند.
بنابراين ممانعت از عمل و اثر آن‌ها بر بدن احتمال صبور بودن و شکيبايي را در فرد کاهش خواهد داد. پس تا جاي ممکن مصرف "چيپس سيب‌زميني" در رژيم غذايي روزانه خود را کاهش دهيد. فراموش نکنيد چيپس سيب‌زميني با ارائه کالري بالا و البته کمترين ميزان مواد مغذي به بدن شما، در ايجاد چاقي و در نهايت بيماري ديابت، "فشارخون"، "چربي خون" و ... نقش بسيار مهمي دارد.
نوشيدني‌هاي قندي کربوهيدراتي
نوشابه‌ها و نوشيدني‌هاي قندي نه تنها باعث تحريک رفتار و خلق‌وخوي فرد مي‌شوند، بلکه جدا براي سلامت کلي بدن مضر است. اين نوشيدني‌ها سرشار از "قندهاي شيرين" و نيز شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي‌اند. از اين رو، وقتي شما اين نوشابه را مي‌خوريد، اين حجم بالاي قند در بدن به چربي تبديل مي‌شود و در نهايت تأثير قند بر بدن را به صورت کاهش شادي و خوشحالي و تبديل شخص به فرد عصباني بر جاي مي‌گذارد. فراموش نکنيد جايگزين‌هاي بسياري براي اين نوشابه‌ها وجود دارد. مثل چاي يخ خانگي، آب ميوه‌هاي طبيعي و خنک، و حتي آب‌هاي طعم دار شده با تکه‌هاي ميوه!
شيريني‌ها و پيراشکي‌ها
دل خوشي امروزه‌ي بسياري از افراد براي شروع يک روز جديد، خوردن شيريني بزرگ داخل يخچال است! بله متأسفانه شيريني و پيراشکي نه تنها سرشار از قند و شکر و البته روغن و کالري‌اند، بلکه مصرف آن‌ها مي‌تواند دليل "عصبانيت" و کج خلقي باشد. ممکن است تا به حال خوردن شيريني‌ها از عادات هميشگي شما در صبحانه باشد، اما جدا زمان آن رسيده تا مصرف آن‌ها را کاهش دهيد. فراموش نکنيد مصرف آن‌ها به تحريکات روزمره و عامل استرس‌زا قدرت خواهد داد تا شما را مضطرب و خشمگين کنند.
براي شروع، بهتر است شيريني‌هاي کم‌شيرين‌تر و تهيه شده از غلات کامل و سبوس‌دار را جايگزين آن‌ها کنيد. اين شيريني‌ها علاوه بر داشتن قند کمتر، به دليل وجود "سبوس"، با کنترل اشتها راه کمکي کاهش وزن را ارائه مي‌دهد.
مارگارين
اگرچه شعارهاي گسترده‌اي در تمام دنيا فرياد مي‌زند که "مارگارين" يک روغن خوب است و هيچ ضرري براي سلامتي ندارد، اما واقعيت آن است که همين مارگارين متظاهر هم سرشار است از چربي‌هاي امگا 6 که تأثير زيادي بر تغيير خلق و خو دارد. مارگارين يک غذاي واقعي نيست. به همين خاطر بدن در مواجه با اين ترکيب گيج مي‌شود که چگونه با اين همه چربي سر کند! پس چرا به جاي مصرف مارگارين "کره‌هاي گياهي" را انتخاب نکنيم؟
بادام‌زميني‌هاي بسته‌بندي‌شده
بادام‌زميني بسته‌بندي‌شده که در تمام مغازه‌ها به فروش مي‌رسد را همه مي‌شناسيم. اين بادام زميني فراوري شده سرشار از سديم، افزودني‌هاي طعم‌دهنده و رايحه‌هاي مصنوعي است که مي‌تواند با اختلالاتي نظير "مشکلات تنفسي"، خس‌خس کردن سينه، "ميگرن" و احساس سوزش و ضعف عضلاني در ارتباط باشد. در عوض بهتر است بادام‌زميني و ساير مغزهاي تازه و بدون نمک يا حداقل فراوري نشده را انتخاب کنيد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر