صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

سوپ و آش/ «آش دوغ» تبريزي، غذاي کامل و مغذي

براي بعضي‌ها، آش دوغ يادآور سفر به گردنه حيران، سرعين و تبريز است؛ مخصوصا در پاييز و زمستان که هوا حسابي سرد است، خوردن ‌آش دوغ داغ لذت سفر را دوچندان مي‌کند، ولي شايد بسياري افراد اطلاع نداشته باشند که علاوه بر آذربايجان و اردبيل در بقيه استان‌هاي ايران مثل کردستان، فارس، همدان و قزوين نيز اين ‌آش به روش خاص خودش درست مي‌شود.

کد خبر: 3459

سيب سبز/ براي بعضي‌ها، آش دوغ يادآور سفر به گردنه حيران، سرعين و تبريز است؛ مخصوصا در پاييز و زمستان که هوا حسابي سرد است، خوردن ‌آش دوغ داغ لذت سفر را دوچندان مي‌کند، ولي شايد بسياري افراد اطلاع نداشته باشند که علاوه بر آذربايجان و اردبيل در بقيه استان‌هاي ايران مثل کردستان، فارس، همدان و قزوين نيز اين ‌آش به روش خاص خودش درست مي‌شود.
در کردستان به اين‌ آش «دوخه وا» مي‌گويند و حتي در يکي از شهرهاي همدان به شکرانه آمدن باران، اين‌ آش را به عنوان نذري مي‌پزند. با شروع فصل سرما بهتر ديديم که سراغ‌ آش برويم تا شما هم دست به کار شويد و از خوردن آن در کنار خانواده‌تان لذت ببريد.


آش، غذايي کامل
آش درواقع يکي از ابتدايي‌ترين غذاهايي است که انسان آن را درست کرده و امروزه تبديل به يک غذاي کامل و مغذي شده است. باتوجه به اقليم هر شهر، انواع متنوعي از آن به وجود آمده که بعضي از آنها شهرت بسيار زيادي دارند: مانند ‌آش دوغ تبريزي،‌ آش عباسعلي، ‌آش شله مشهدي و‌ آش سبزي شيرازي، اما نکته قابل تامل در تهيه انواع‌ آش، استفاده از حبوبات، غلات، سبزيجات و گاهي گوشت قرمز است که‌ آش را تبديل به يک غذاي کامل مي‌کند. پس نگاهي گذرا به اين گروه‌هاي پرفايده مي‌اندازيم:
گروه حبوبات: حبوبات ازجمله گياهان پروتئيني هستند که در آنها علاوه بر مقدار کمي پروتئين، کربوهيدرات و مواد معدني هم وجود دارد، همچنين حبوبات، چربي کمي دارد و براي بدن بسيار مفيد است. پروتئين حبوبات، کامل نيست و از نظر برخي از اسيدهاي آمينه کمبود دارد، از اين رو بهتر است براي تکميل اين کمبود‌ها، حبوبات را با غلات مصرف کنيم.
گروه غلات: غلات از هر گروهي باشند (سبوس‌دار يا ساده) يکي از مهم‌ترين و سالم‌ترين بخش‌هاي رژيم غذايي را تشکيل مي‌دهند که توصيه مي‌شود همه گروه‌هاي سني از آن استفاده کنند. از اين رو در بيشتر آش‌ها از گروه غلات به خوبي استفاده مي‌شود.
گروه سبزيجات: وقتي متخصصان تغذيه، روزانه خوردن يک ليوان سبزي خام يا نصف ليوان سبزي پخته شده را به همه افراد توصيه مي‌کنند، مي‌توان به اهميت اين گروه کاملا پي برد. کمتر آشي پيدا مي‌شود که اين گروه مهم را در خود نداشته باشد، مخصوصا استفاده از گياهان معطر و اسانس‌دار مانند ترخون، نعناع، ريحان و... که علاوه بر ضدنفخ بودن، ضد درد و ضد اسپاسم هم هستند؛ در کل استفاده از سبزيجات براي تقويت حافظه بسيار مفيد است.
گروه پروتئين‌ها: اين گروه يکي از اساسي‌ترين و مهم‌ترين گروه‌ها و يکي از عوامل اصلي زندگي است. پروتئين‌ها به دو گروه گياهي و حيواني تقسيم مي‌شوند که هر کدام خواص و بافت منحصربه‌فرد خود را دارند. کمتر آشي پيدا مي‌شود که در آن گوشت به کار نرفته باشد پس توصيه مي‌کنيم ترجيحا در ‌آش، گوشت را با استخوان به‌کار ببريد، چون علاوه بر تامين پروتئين مورد نياز بدن و داشتن ويتامين‌هاي گروه B براي کساني که از کم‌خوني رنج مي‌برند هم مفيد است.
چي لازم دارم:
دوغ: دو ليتر
آرد برنج: يک‌دوم پيمانه
برنج نيم‌دانه: يک پيمانه
نخود پخته‌شده: يک پيمانه
تخم‌مرغ: يک عدد
سبزي ‌آش دوغ (برگ سير، گشنيز، تره و شويد): 500 گرم
مواد لازم براي قلقلي (در صورت تمايل)
گوشت چرخ‌کرده: 150 گرم
پياز: يک عدد کوچک، رنده شده و آب گرفته
زردچوبه، نمک و فلفل: به ميزان لازم
چطور بپزم:
1. براي درست کردن قلقلي در يک کاسه گوشت چرخ‌کرده، پياز آب‌گرفته، نمک، فلفل و زردچوبه را با هم خوب مخلوط کنيد و از آن قلقلي‌هاي کوچکي درست کرده و در مقداري روغن سرخ کنيد و کنار بگذاريد.
2. يک ليوان از دوغ را با آرد برنج خوب مخلوط کنيد، اين کار براي اين است که آرد برنج در دوغ سرد خوب حل شود، سپس همه دوغ را در يک ديگ مناسب بريزيد و آرد برنج حل‌شده در دوغ و برنج نيم‌دانه را هم به آن اضافه کنيد. حالا حرارت را زياد کنيد تا مواد به جوش بيايند، سپس حرارت را کم کنيد و اجازه دهيد برنج و آرد برنج باز شده و لعاب پس دهند.
3. تخم مرغ را در يک کاسه بشکنيد و با چنگال هم بزنيد، کم‌کم به اندازه يک قاشق غذاخوري از مواد‌ آش که در حال جوشيدن است را به تخم‌مرغ اضافه کنيد و همزمان، تخم‌مرغ را تند هم بزنيد تا نبندد، سپس تخم‌مرغ را به‌ آش اضافه کنيد. از اين لحظه به بعد مدام بايد آش را هم بزنيد تا ته نگيرد. بعد از اينکه برنج حسابي باز شد و لعاب پس داد نوبت اضافه کردن نخود پخته‌شده و سبزي‌ها و قلقلي‌هاي سرخ‌شده است. بعد از اينکه آش جا افتاد، مي‌توانيد آن را سرو کرده و رويش را با پياز داغ و نعناع داغ تزئين کنيد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر