صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

مواد غذايي که ممکن است مشکل «گوارشي» براي بعضي ها به وجود آورد

در اينجا به برخي مواد غذايي که باعث بروز چنين مشکلاتي در شما مي‌شوند اشاره مي‌کنيم. بهتر است شما نيز يک به يک اثر آنها را بر روي سيستم «گوارشي‌»تان امتحان کنيد تا ببينيد به کداميک واکنش بيشتري نشان مي‌دهيد، مصرف آن را محدود يا حتي ماده غذايي ديگري جانشين آن نماييد.

کد خبر: 3398

عرش نيوز/ در اينجا به برخي مواد غذايي که باعث بروز چنين مشکلاتي در شما مي‌شوند اشاره مي‌کنيم. بهتر است شما نيز يک به يک اثر آنها را بر روي سيستم گوارشي‌تان امتحان کنيد تا ببينيد به کداميک واکنش بيشتري نشان مي‌دهيد، مصرف آن را محدود يا حتي ماده غذايي ديگري جانشين آن نماييد.

مرکبات
سيب، پرتقال، گريپ فروت، زردآلو و توت همگي داراي پکتين فراوان و فيبرهايي هستند که به کاهش کلسترول کمک کرده اما مي‌توانند ايجاد احساس نفخ و تورم در شکم کنند. همچنين سس گوجه فرنگي و مرکبات که خاصيت اسيدي دارند هم مي‌توانند باعث ايجاد مشکلات گوارشي شوند.

شيرين کننده هاي کم کالري
شيريني‌ها، آدامس‌ها و داروهاي بدون قند و يا حتي خميردندان‌ها حاوي شيرين کننده‌هاي کم کالري مانند زايلتول و سوربيتول مي‌باشند. سوربيتول به طور طبيعي در ميوه‌هايي مثل هلو، آلو و ميوه‌هاي خشک مثل آلو بخارا وجود دارد. محققان حدس مي‌زنند که سوربيتول ممکن است در برخي افراد باعث ايجاد علائم گوارشي شود. سوربيتول به عنوان يک ملين مطرح است و مي‌تواند باعث اسهال شود. اگر براي شما چنين مشکلي پيش آمده است سعي کنيد از ساير نمونه‌هاي اين مواد غذايي استفاده کنيد.

حبوبات
حبوبات سرشار از فيبر و براي سلامتي دستگاه گوارش و قلب و عروق مفيد‌ هستند ولي در برخي افراد باعث ايجاد نفخ مي‌شوند. حبوبات حاوي فيبر‌هايي هستند که سيستم گوارش ما با آنها به خوبي کنار نمي‌آيد، اما باکتري‌هاي روده‌ از آن تغذيه مي‌کنند. نفخي که بر اثر خوردن حبوبات ايجاد مي‌شود، علامتي است که نشان مي‌دهد باکتري‌هاي گوارشي ما داراي عملکرد هستند و نشانه‌اي از بيماري نيست. اگر شما از ايجاد گازهاي گوارشي رنج مي‌بريد مي‌توانيد از آنها کمتر استفاده کنيد و يا با خيس کردن حبوبات يک شب قبل از پخت غذا و چند بار تعويض آب آنها علائم را کاهش دهيد.

کلم
از همان دسته قندهايي که حبوبات را براي سيستم گوارشي ما چالش آور مي‌سازند، در آرتيشو، کلم بروکلي و ديگر سبزيجات خانواده کلم يافت مي‌شوند. خوردن مقادير زياد آنها باعث ايجاد نفخ شکم مي‌شود. پختن اين سبزي‌ها به کاهش چنين مشکلاتي کمک مي‌کند.

مواد غذايي با طعم تند
مواد غذايي مانند کاري، سير يا پياز خام، مي‌توانند باعث ايجاد رفلاکس (برگشت اسيد معده به مري و حلق) و ايجاد سوزش سردل شوند. بنابراين اگر با اين دسته از خوراکي‌ها مشکل داريد بهتر است آنها را از جيره غذايي خود حذف کنيد.

لبنيات
اگر شما دچار عدم تحمل لاکتوز هستيد، شير و ديگر مواد غذايي تهيه شده از شير، مي‌توانند باعث نفخ، درد شکمي و اسهال در شما شوند. در اين صورت سعي کنيد براي رساندن کلسيم به جيره غذايي‌تان از شير بدون لاکتوز يا شير سويا استفاده نماييد. افرادي که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است قادر به جذب تنها برخي مواد غذايي تهيه شده از شير نباشند نه همه آنها، پس همه اين مواد را از ليست غذايي خود حذف نکنيد بلکه يکي يکي آنها را امتحان کنيد.

فروکتوز
فروکتوز يک قند ساده است که به طور طبيعي در ميوه‌ها و آبميوه‌ها يافت مي‌شود. بر خلاف ديگر قندهاي طبيعي، جذب فروکتوز براي برخي افراد مشکل است. اگر فروکتوز جذب نشود در طول روده به حرکت در مي‌آيد و بوسيله باکتري‌هاي روده، تخمير شده ايجاد نفخ و اسهال مي‌کند. سيب، عسل، انبه و هلو به طور طبيعي غني از فروکتوز هستند و ممکن است باعث ايجاد چنين مشکلاتي در برخي افراد شوند. براي کاهش آن بهتر است اين مواد غذايي را بعد از غذا يا به مقدار کمتري مصرف نماييد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر