صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ مصرف روزانه يک کاسه غلات خطر مرگ را کاهش مي دهد

دليل اصلي مغذي بودن سبوس، وجود ويتامين هاي گروه B است. وقتي سبوس غلات جدا مي شود، ويتامين هاي B۱ يا تيامين، B۳ يا نياسين و بيوتين در آنها کم مي شود. در واقع، منبع اصلي ويتامين هاي گروه B غلات هستند اما نان هاي سفيد و بدون سبوس از اين لحاظ فقير تلقي مي شوند.

کد خبر: 3210

ايرنا/ مطالعه محققان آمريکايي نشان مي دهد که مصرف روزانه يک کاسه غلات خطر مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد.
اين مطالعه که توسط محققان دانشگاه «هاروارد» در آمريکا انجام شده است نشان مي دهد که مصرف روزانه 28 گرم غلات سبوس دار با کاهش پنج درصدي کل مرگ و مير ارتباط دارد.
با وجود اين که مشخص شده است که غلات سبوس دار براي سلامت قلب مفيد هستند اما اين اولين مطالعه اي است که تاثير طولاني مدت غلات سبوس دار را بر طول عمل بررسي کرده است.
محققان در اين مطالعه رژيم غذايي و عواقب سلامتي بيش از 100 هزار نفر را براي بيش از 14 سال بررسي کردند.
اين مطالعه نشان داد که مصرف غلات سبوس دار ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري قلبي را کاهش مي دهد اما ارتباطي ميان کاهش ابتلا به سرطان و مصرف غلات مشاهده نشد.
محققان متوجه شدند که مصرف روزانه 28 گرم غلات سبوس دار مي تواند ميزان کل مرگ و مير را به ان اندازه 5 درصد کاهش دهد.
همچنين اين مطالعه نشان داد که هر وعده مصرف غلات سبوس دار ميزان مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي را تا 9 درصد کاهش مي دهد.
غلات سبوس دار، غلات و حبوبات تصفيه شده اي هستند که حاوي جوانه و دانه هستند و مملو از مواد مغذي هستند.
دليل اصلي مغذي بودن سبوس، وجود ويتامين هاي گروه B است. وقتي سبوس غلات جدا مي شود، ويتامين هاي B۱ يا تيامين، B۳ يا نياسين و بيوتين در آنها کم مي شود.
در واقع، منبع اصلي ويتامين هاي گروه B غلات هستند اما نان هاي سفيد و بدون سبوس از اين لحاظ فقير تلقي مي شوند.
به علاوه، در غلات، انواع مواد معدني مثل آهن، منيزيم، کلسيم و فسفر نيز وجود دارد اما وجود فيبر در سبوس غلات جذب اين مواد معدني به خصوص آهن و کلسيم را تامين مي کند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر