صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

صبح روزهاي تعطيل حليم خانگي را به هيچ وجه فراموش نکنيد

حليم خوراکي سرشار از گندم است که علاوه بر خاصيت سيرکنندگي بالا، منبع بسيار خوب روي، منيزيم، آهن و نياسين است. معمولا براي تهيه آن، از گندم سبوس‌دار استفاده مي‌کنند که به دستگاه گوارش کمک زيادي مي‌کند. اين غذا مزاياي ديگري هم دارد که در ادامه به آن اشاره مي کنيم

کد خبر: 3090

باشگاه خبرنگاران/ حليم خوراکي سرشار از گندم است که علاوه بر خاصيت سيرکنندگي بالا، منبع بسيار خوب روي، منيزيم، آهن و نياسين است. معمولا براي تهيه آن، از گندم سبوس‌دار استفاده مي‌کنند که به دستگاه گوارش کمک زيادي مي‌کند. اين غذا مزاياي ديگري هم دارد که در ادامه به آن اشاره مي کنيم:

1. آيا مي‌دانيد که فيبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون ارتباط دارد و باعث سلامت قلب و کاهش بيماري‌هاي قلبي مي‌شود. همچنين به يبوست هم کمک مي‌کند و براي سرطان‌هايي مثل سرطان روده بزرگ بسيار مفيد است. جالب است بدانيد گندم سبوس‌دار داراي خاصيت ضدانگلي است و از بروز حساسيت‌ها و عدم تحمل غذايي مثل سندرم روده تحريک‌پذير، التهاب مفاصل و بيماري‌هاي عصبي جلوگيري مي‌کند.

2. مادران عزيز اگر از نخود در پخت برخي انواع حليم استفاده کنند، آن را غني از فولات، ويتامين 6B، ويتامين C و روي مي‌کنند.

3. حليم به علت داشتن گندم و گوشت، منبع خوب آهن است و براي زنان، دختران جوان و افرادي که در معرض کم‌خوني هستند، توصيه مي‌شود.

4.اگر فرزندتان بدغذاست و کمبود وزن دارد و به سرعت سير مي‌شود، براي او کاسه‌اي کوچک از حليم را به همراه دو قاشق مرباخوري کره، کمي کنجد و پودر گردو و براي شيرين کردن آن، از عسل استفاده کنيد. اين غذا انتخاب مناسبي براي صبحانه کودکان است.

اين خوراک ، مضراتي هم دارد و به همين دليل بهتر است بزرگسالان در خوردن آن افراط نکنند:
1. کره و روغن را فراموش کنيد. اگر حليم را از بيرون تهيه مي‌کنيد، نگذاريد روي آن روغن اضافي بريزند زيرا در اين صورت ميزان کلسترول دريافتي‌تان افزايش مي‌يابد که اگر چربي خون بالا داشته باشيد، بسيار مضر است. هرگز پودر نارگيل نيز به حليم اضافه نکنيد زيرا بر خلاف تصور، مملو از اسيدهاي چرب اشباع است و مي‌تواند چربي خون‌تان را بالا ببرد.

2. افزودن شکر موجب افزايش وزن و چاقي‌تان مي‌شود. به علاوه مصرف شکر يا مواد شيرين به مقدار زياد موجب بالا رفتن تري‌گليسيريد خون شده و به سلامت قلب و عروق لطمه مي‌زند. همچنين شکر و مواد شيرين باعث پوسيدگي و خرابي دندان‌ها مي‌شوند، بنابراين حواس‌تان به ميزان مصرف آنها باشد.

3. در مقابل افرادي که به حليم‌شان شکر اضافه مي‌کنند، بعضي‌ها نيز عادت دارند به آن نمک بزنند که در صورت بالا بودن فشار خون بهتر است اين عادت را ترک کنند.
با اين توضيحات، استفاده از حليم به‌طور مکرر و به مقدار زياد توصيه نمي‌شود.

حليم خانگي چيز ديگري است!
روش‌هاي تهيه حليم: بهتر است اگر مي‌توانيد حليم را در منزل و با استفاده از جوانه گندم يا حداقل گندم سبوس‌دار تهيه کنيد زيرا جوانه گندم، علاوه بر خاصيت سيرکنندگي بالا منبع بسيار خوب انواع ويتامين‌ها و املاح است. همچنين با توجه به فعل و انفعالاتي که طي جوانه زدن در دانه گندم اتفاق مي‌افتد، ميزان کالري جوانه گندم به مقدار زيادي کاهش مي‌يابد که يکي از مزاياي حليم غني شده نسبت به حليم‌هاي رايج است.

اگر از پودرهاي آماده استفاده مي‌کنيد، پس از بازکردن بسته، پودر را کاملا مصرف کنيد و نيمي از آن را براي وعده ديگر نگه ‌نداريد زيرا با جذب رطوبت محيط، زمينه را براي رشد ميکروب‌‌ها فراهم مي‌کند. هدف از کاهش آب حليم‌هاي آماده در صنعت، کاهش احتمال رشد ميکروب‌هاست.

دقت کنيد اگر پودر آماده حليم، حالت کلوخ و به هم چسبيده دارد، نبايد آن را مصرف کرد زيرا ممکن است اين حالت به دليل کپک‌زدگي باشد و معمولا فقط زماني که تاريخ انقضاي محصول مي‌گذرد، اين اتفاق مي‌افتد. برخي خانم‌ها با آنکه از پودر آماده حليم استفاده مي‌کنند، مواد اوليه حليم خانگي را نيز به آن اضافه مي‌کنند که باعث پرملات شدن اين غذا مي‌شود اما حواس‌تان به ميزان کالري آن باشد. در تهيه حليم معمولا از گوشت بوقلمون يا مرغ يا گوشت قرمز استفاده مي‌شود. انواع گوشت‌ها حاوي پروتئين حيواني با کيفيت بالا بوده و از نظر روي، آ‌هن و ويتامين‌هاي گروه A نيز غني هستند.

آنهايي که عادت به مصرف شکر همراه‌حليم دارند، بهتر است عسل را جايگزين شکر کنند! نکته ديگر اينکه، چنانچه در وعده صبحانه، از حليم استفاده مي‌کنيد، بهتر است از مصرف ناهار چرب و سرخ‌کرده پرهيز و غذايي ساده و کم‌کالري ميل کنيد. دارچين نيز پاي ثابت حليم است که بسيار آن را خوش طعم مي‌کند. دارچين با عطر خوشايندش به هر چه دلچسب‌تر شدن حليم و هضم آن کمک مي‌کند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر